نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا و معاون نخست وزیر چین

وزارت خزانه داری آمریکا اعلان کرد که جانت یلن رئیس این وزارتخانه در دیدار صریح، اصولی و سازنده روز چهارشنبه با لیون هی معاون نخست وزیر چین در زوریخ، درباره گسترش تماس ها در زمینه اقتصاد کلان و مسائل مالی، توافق کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ لیو نیز با ابراز آمادگی برای گفتگوی عمیق گفت که دو کشور به تماس های جدی و هماهنگی در باره مسائلی مانند دگرگونی های آب و هوایی و اقتصادی، نیاز دارند.

وی از طریق مترجم افزود: ما بر این باور هستیم که باید همیشه با توجه به تصویر بزرگ تری که ذهن داریم، برای مدیریت نسبی اختلاف هایمان و دستیابی به زمینه مشترک، تلاش کنیم و امیدواریم که با این روش بتوانیم برای تداوم ثبات کلی در روابط چین و ایالات متحده، همکاری کنیم.

وزارت خزانه داری آمریکا پس از دیدار یلن با لیو در بیانه ای افزود که دو طرف در باره گسترش همکاری های دو چند جانبه در حوزه مالی مانند سازمان ملل متحد، گروه ۲۰ اقتصادهای بزرگ جهان، اپک، اهمیت عملکرد اقتصاد جهانی در گسترش بیشتر تماس ها در زمینه های اقتصاد کلان و مسائل مالی، توافق کرده اند.

یلن در آغاز این نشست گفت: با وجود اختلاف نظرهایی که به صورت مستقیم انتقال خواهیم داد، نباید اجازه دهیم که سوء تفاهم ها به ویژه ناشی از نبود تماس، روابط دوجانبه اقتصادی و مالی ما را به صورت غیرضروری، تیره تر کند.

به گفته یک مقام بلندپایه وزارت خزانه داری آمریکا، یلن و لیو در این دیدار نزدیک به سه ساعته توافق کردند که ۲ کشور بتوانند گام هایی برای پرهیز از رکود در اقتصادهایشان برداشته و هیئت های نمایندگی دو کشور، بررسی های سازنده ای درباره مسائل بدهی های دولتی، امنیت غذایی و انرژی داشته باشند.

جو بایدن و شی جین پینگ رئیسان حمهوری آمریکا و چین در دیدار نوامبر در اندونزی، بر افزایش تماس های دوجانبه تاکید کردند.

لیو که همکار نزدیک شی به شمار می رود، روز سه شنبه از سران کشورهای جهان که برای حضور در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گردآمده‌اند، درخواست کرد که با کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد، همکاری‌های بین‌المللی را در زمینه‌هایی مانند دگرگونی‌های آب و هوایی، گسترش دهند.

یلن و دیگر مقام‌های بلندپایه واشنگتن، به رغم ابراز امیدواری برای پرهیز از افتادن اقتصاد آمریکا در ورطه رکود در ۲۰۲۳، احتمال کند شدن آهنگ و روند رشد اقتصادی کشورشان را پذیرفته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی چین در پی کاهش محدودیت ها برای جلوگیری از همه گیری کووید – ۱۹ پس از اعمال شدیدترین سطح قرنطینه بهداشتی در نزدیک به ۵۰ سال گذشته، از میانه ۲۰۲۳ ازسرگرفته شود.

صندوق بین‌المللی پول با هشدار در باره تقسیم اقتصاد جهان به ۲ بلوک رقیب، اعلام کرد که این امر ممکن است موجب کاهش تولید اقتصاد جهان تا هفت درصد و حتی بیش از این در کشورهای آسیب پذیرتر، شود.

دیدار لیو با یلن پیش از سفر او به آفریقا برای گسترش روابط بازرگانی و تجاری ایالات متحده با سه کشور این قاره صورت گرفت که چین از دیرباز بر آنها تسلط داشته است.

یلن از هنگام برعهده گرفتن منصب وزارت خزانه داری، سه بار با لیو، ملاقات مجازی داشته و در بالی اندونزی با یی گنگ رئیس بانک مرکزی چین، دیدار کرده است. قرار است لیو در سال جاری به عنوان بخشی از سیاست بازسازی رهبری اقتصادی چین که در سپتامبر اعلان شد، از مقام خود کناره گیری کند.

پنجاه و سومین اجلاس جهانی اقتصاد از ۱۶ تا ۲۰ ژانویه سال جاری در حالی در داووس سوئیس برگزار می‌شود که بحران انرژی و اختلال در عرضه برخی دیگر از کالاها به دلیل جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و اقتصاد جهان با فشار ناشی از تورم بالا و رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

اجلاس سالانه داووس با شرکت رهبران اقتصادی و سیاسی جهان، چهره های سرشناس و فعالان اجتماعی در برهه‌ای برگزار می‌شود که اقتصاد جهان به دلیل تورم بالا، بحران انرژی، اختلال در زنجیر عرضه ناشی از جنگ و بازگشت موارد کرونا در چین بار دیگر تحت فشار قرار گرفته است.

کلاوس شواب (Klaus Schwab)، بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد به خبرنگاران گفت: بحران‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی در حال همگرایی و ترکیب شدن با یکدیگر هستند و آینده ای بسیار متنوع و نامطمئن را ایجاد کرده‌اند. نشست سالانه داووس باید اطمینان یابد که رهبران در اندیشه این بحران گرفتار نخواهند ماند.

انتظار می‌رود اجلاس امسال تحت عنوان «همکاری در یک جهان تکه تکه شده» با حضور برخی از رهبران جهان از جمله یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، گوستاوو پترو (Gustavo Petro) رئیس جمهور کلمبیا و فردیناند مارکوس جونیور( Ferdinand Marcos Jr) رئیس‌جمهوری فیلیپین برگزار شود. از قاره آفریقا سیریل رامافوسا (Cyril Ramaphosa) رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و سامیه صلحو حسن (Samia Suluhu Hassan) رئیس جمهور تانزانیا شرکت خواهند کرد.

از آمریکا نیز، جان کری نماینده ویژه و کاترین تای نماینده تجاری دولت جو بایدن در این اجلاس حضور خواهند یافت.

انتظار می‌رود بیش از ۵۰ نفر از سران دولت‌ها و کشورهای جهان در این اجلاس حضور یابند و اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا از مهمانان احتمالی هستند.

این اجلاس شرکت کننده‌ای از روسیه نخواهد داشت زیرا مجمع جهانی اقتصاد به دنبال حمله به اوکراین روابطش را با نهادهای روسیه قطع کرد. اوکراین بار دیگر هیاتی از مقامات عالی رتبه را به این اجلاس اعزام خواهد کرد اما به دلایل امنیتی سازمان دهندگان جزییات بیشتری را درباره آن ارائه نداده اند.

ابراز تمایل عربستان سعودی برای تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار

وزیر دارایی عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت تا جایی که سایر ارزها به تجارت بین‌المللی کمک کنند ریاض مشکلی با استفاده از آنها در مبادلات ندارد.   به گزارش فارس، محمد الجدان در مصاحبه‌ای با بلومبرگ خاطرنشان کرد: «بحثی برای رایزنی درباره اینکه ما ساز و کارهای تجاری را چطور حل و فصل می‌کنیم وجود ندارد؛ ... ابراز تمایل عربستان سعودی برای تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار

ادامه

آمریکا, اقتصادی, ایران, بانک جهانی, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی

مایکروسافت با اخراج ۱۰ هزار کارمند به پیشباز مقابله با رکود اقتصادی آمریکا رفت

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که برای صرفه جویی در هزینه‌ها و آمادگی در مقابله با رکود اقتصادی آمریکا از روز چهارشنبه اخراج ۱۰ هزار نیروی کار خود را آغاز می کند. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “رویترز “، این اقدام شرکت مایکروسافت درمیان اخراج ده‌ها هزار کارمند از سوی سایر شرکت‌های تکنولوژی آمریکا پس ... مایکروسافت با اخراج ۱۰ هزار کارمند به پیشباز مقابله با رکود اقتصادی آمریکا رفت

ادامه

آمریکا, اقتصادی, امریکای شمالی

وزیر خارجه چین؛ نباید بگذاریم ظلم به فلسطینی‌ها تا ابد ادامه یابد

وزیر خارجه چین از اسرائیل خواست اقدامات تحریک آمیز علیه فلسطینی‌ها به ویژه در بیت‌المقدس را برای ممانعت از وخامت اوضاع در منطقه متوقف کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کین گانگ، وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در قاهره گفت: در دوره اخیر شی ... وزیر خارجه چین؛ نباید بگذاریم ظلم به فلسطینی‌ها تا ابد ادامه یابد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, شرق آسیا, عربستان سعودی, فلسطین, قزاقستان, گزارش, مصر

هشدار گاردین درباره تداوم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی تا دو سال آینده

نشریه انگلیسی گاردین می‌گوید بحران انرژی و غذا بزرگ‌ترین خطراتی هستند که اقتصاد جهانی را تا احتمالا دو سال آینده تهدید می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ گزارشی که پیشاپیش برای مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تهیه شده، هشدار می‌دهد که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی ممکن است تا دو سال آینده ادامه داشته ... هشدار گاردین درباره تداوم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی تا دو سال آینده

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, حقوق بشر, سوئیس, گزارش, محیط زیست

کارشناس فرانسوی: آمریکا در معرض از دست دادن تسلط اقتصادی خود بر دنیا است

یک کارشناس فرانسوی معتقد است که آمریکا ممکن است به دلیل شرکت در مناقشه اوکراین تسلط اقتصادی خود بر دنیا را از دست بدهد. به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، امانوئل تاد مورخ و انسان‌شناس فرانسوی در مصاحبه با نشریه فیگارو گفت که مطمئن است که ایالات متحده در مرحله‌ای از ... کارشناس فرانسوی: آمریکا در معرض از دست دادن تسلط اقتصادی خود بر دنیا است

ادامه

آمریکا, اروپا, استعمار, اقتصادی, اوکراین, ایدئولوژیک, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب, مقاله