پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

دستگیری نزدیک به ده هزار نفر و کشف اسلحه و مهمات از سوی پلیس قزاقستان

به گفته رئیس فرماندهی پلیس آلماتی در قزاقستان، تنها در این شهر نزدیک به دوهزار نفر دستگیر شده و تعداد زیادی اسلحه و مهمات کشف شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان – منابع خبری اعلام کردند تا کنون هزار افسر پلیس در ناآرامی‌های قزاقستان زخمی شده‌اند.

 

به گزارش اسپوتنیک، طی ۲۴ ساعت گذشته، تنها در آلماتی، هزار و ۹۰۰ نفر از معترضانی که در ناآرامی‌ها مشارکت داشته اند، دستگیر شده‌اند. رئیس مرکز فرماندهی آلماتی اعلام کرد مجموعا هزار و ۹۲۵ نفر از شرکت کنندگان در «تجمعات غیرقانونی» و افرادی که در «حملات و سایر جنایات» نقش داشته اند دستگیر شده اند. همچنین به گفته وی، نیرو‌های امنیتی تعداد زیادی سلاح و مهمات از این افراد جمع‌آوری کرده‌اند.

 

از سوی دیگر، تعداد افرادی که در شهر «چیمکنت» قزاقستان در ارتباط با ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، به سه هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. هرچند، رئیس دفتر فرماندهی این شهر اعلام کرده است که اکنون وضعیت در شهر نسبتا به ثبات رسیده است.

 

این در حالی است که اعلام شده در جریان اعتراضات در سراسر قزاقستان ۱۰ هزار نفر دستگیر شده و ۱۶۴ نفر از جمله یک کودک جان خود را از دست داده اند.

 

اعتراضات گسترده در قزاقستان از یکشنبه هفته گذشته با افزایش قیمت سوخت آغاز شد. ساکنان شهر‌های غربی این کشور با افزایش دو برابری قیمت گاز مایع مخالفت کردند. کمی بعدتر، اعتراضات به شهر‌های دیگر از جمله آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان گسترش یافت.

 

با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، افراد اقدام به آتش زدن ساختمان‌های دولتی کرده و مقامات تا ۱۹ ژانویه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کردند. به گزارش وزارت کشور قزاقستان، ۱۸ تن از مقامات امنیتی این کشور نیز تا کنون کشته شده‌اند. وزارت کشور ۱۱ ژانویه اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی ۹۹۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های مرگبار بازداشت کرده‌اند.

 

بازگشت قزاقستان به شرایط عادی

 

امروز (پنجشنبه) اولین پرواز مسافربری پس از ۱۰ روز ناآرامی در قزاقستان در فرودگاه بین‌المللی شهر آلماتی به زمین نشست.

 

به گزارش آسوشیتد پرس، این هواپیما از شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان به آلماتی پرواز کرده بود. کار فرودگاه‌های آلماتی، پر جمعیت‌ترین شهر قزاقستان امروز (پنجشنبه) از سر گرفته شده و پرواز‌های داخلی و خارجی طبق برنامه از ساعت ۸ الی ۲۱ انجام می‌شود.

 

از دو روز گذشته، رفتگران مشغول پاکسازی خیابان‌ها و جمع‌آوری بقایای وسایلی هستند که توسط معترضان به آتش کشیده شده بود.

 

در نتیجه اعتراضات و ناآرامی‌ها قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان نخست وزیر جدیدی منصوب کرد و تا کنون ۱۶ وزیر از پارلمان قزاقستان رای اعتماد گرفته‌اند.

 

 

آغاز خروج نیروهای تحت رهبری روسیه از قزاقستان

با وجود فضاسازی تبلیغاتی آمریکا درباره حضور نیروهای صلح بانی تحت رهبری روسیه در قزاقستان، خروج این نیروها از قزاقستان آغاز شد.

ادامه

ارمنستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بلاروس, تاجیکستان, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, صربستان, قرقیزستان, قزاقستان

چین با کمک روسیه “نیروهای خارجی” را از آسیای میانه بیرون می‌کند

در پی مطرح شدن اتهام‌هایی درباره دست داشتن نیروهای خارجی در ناآرامی‌های اخیر قزاقستان، وزیر خارجه چین گفت، مسکو و پکن باید برای مقاومت در برابر مداخله خارجی در آسیای میانه با یکدیگر همکاری کنند.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, تروریسم, جهان, چین, روسیه, گزارش

زاخارووا: واکنش غرب به حضور صلحبان‌ها در قزاقستان از روی درماندگی است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تاکید کرد، ارزیابی‌های غرب دال بر اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به صورت غیرقانونی در قزاقستان مستقر می‌شوند، از روی عصبانیت و خشم است چرا که نمی‌تواند به این بحران پاسخ موثری بدهد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, شرق اروپا, غرب, قزاقستان

توکایف: یک کودتای برنامه‌ریزی شده را در قزاقستان پشت سر گذاشتیم

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور این کشور تصمیم دارد روز سه شنبه تغییراتی را در کادر دولتی اعلام کند.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, امنیتی, بلاروس, جهان, حضور نظامی, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, صلح, قزاقستان, گزارش

عطوان: روسیه اجازه نخواهد داد یک «انقلاب رنگی» در قزاقستان انجام گیرد

سردبیر رأی الیوم اعلام کرد آمریکا به دنبال ایجاد انقلاب رنگی در قزاقستان و تشکیل نظام طرفدار غرب برای مقابله با روسیه است.

ادامه

اسیای مرکزی, امریکا, امنیتی, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, سیاسی, غرب, فساد, قزاقستان, گزارش