پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

آغاز خروج نیروهای تحت رهبری روسیه از قزاقستان

با وجود فضاسازی تبلیغاتی آمریکا درباره حضور نیروهای صلح بانی تحت رهبری روسیه در قزاقستان، خروج این نیروها از قزاقستان آغاز شد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری نشنال، دولت مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد بیش از ۲ هزار نیروهای تحت رهبری روسیه کار خروج از قزاقستان را شروع کردند.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای صلح بانی جمعی آماده سازی تجهیزات برای بار زدن به هواپیماهای ترابری و انتقال به اماکن و پایگاههای استقرار دائمی خود را شروع کرده‌اند.

 

تصمیم به اعزام نیروهای صلح بانی سازمان پیمان امنیت جمعی به درخواست دولت قزاقستان اولین مورد اتخاذ چنین تصمیمی برای این سازمان بود که اغلب از آن به عنوان معادلی در برابر سازمان غربی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یاد می شود. سازمان پیمان امنیت جمعی در گذشته برای مداخله در آسیای میانه تردیدهایی داشت اما نیروهای این سازمان به درخواست دولت قزاقستان برای کمک به برقراری نظم و امنیت به قزاقستان اعزام شدند.

 

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفته است که ناآرامی در این کشور تلاشی برای کودتا بوده و تروریستهای محلی و بین المللی نیز در ناآرامی ها شرکت داشته‌اند.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز بطور ضمنی گفت که خشونت‌های کشور قزاقستان یادآور “انقلاب‌های رنگی” تحت تحریک مداخلات خارجی بوده است.

 

توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفته است که کار خروج نیروهای خارجی بیش از ۱۰ روز طول نمی کشد.

 

برخی رسانه های غربی ادعا کرده بودند که روسیه از اعزام نیرو برای گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی استفاده خواهد کرد و حتی آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد “زمانی که روسها وارد خانه شما بشوند واداشتن آنها به خروج بسیار دشوار خواهد بود. ”

 

نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند.  نیروی موسوم به صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام شده از نیروی هوا برد این کشور تشکیل شده است.

چین با کمک روسیه “نیروهای خارجی” را از آسیای میانه بیرون می‌کند

در پی مطرح شدن اتهام‌هایی درباره دست داشتن نیروهای خارجی در ناآرامی‌های اخیر قزاقستان، وزیر خارجه چین گفت، مسکو و پکن باید برای مقاومت در برابر مداخله خارجی در آسیای میانه با یکدیگر همکاری کنند.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, تروریسم, جهان, چین, روسیه, گزارش

زاخارووا: واکنش غرب به حضور صلحبان‌ها در قزاقستان از روی درماندگی است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تاکید کرد، ارزیابی‌های غرب دال بر اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به صورت غیرقانونی در قزاقستان مستقر می‌شوند، از روی عصبانیت و خشم است چرا که نمی‌تواند به این بحران پاسخ موثری بدهد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, شرق اروپا, غرب, قزاقستان

توکایف: یک کودتای برنامه‌ریزی شده را در قزاقستان پشت سر گذاشتیم

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور این کشور تصمیم دارد روز سه شنبه تغییراتی را در کادر دولتی اعلام کند.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, امنیتی, بلاروس, جهان, حضور نظامی, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, صلح, قزاقستان, گزارش

عطوان: روسیه اجازه نخواهد داد یک «انقلاب رنگی» در قزاقستان انجام گیرد

سردبیر رأی الیوم اعلام کرد آمریکا به دنبال ایجاد انقلاب رنگی در قزاقستان و تشکیل نظام طرفدار غرب برای مقابله با روسیه است.

ادامه

اسیای مرکزی, امریکا, امنیتی, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, سیاسی, غرب, فساد, قزاقستان, گزارش