درخواست «داسیلوا» از اتحادیه اروپا: دیپلماسی بیشتر، مداخله نظامی کمتر

رئیس‌جمهوری برزیل در دیدار با رئیس کمیسیون اروپا بر اهمیت مشارکت بیشتر در اقدامات دیپلماتیک و مداخله مسلحانه کمتر برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین و سایر درگیری‌ها همچون فلسطین و یمن تاکید کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، لولا داسیلوا در دیدار با اورسولا فون در لاین (Ursula von der Leyen) که به این کشور آمریکای جنوبی سفر کرده است، موضع برزیل را به عنوان کشوری با اهداف آشتی‌جویانه در مسیر دستیابی به صلح جهانی تکرار کرد.

وی در دیدار با نماینده بروکسل تصریح کرد: ما به دیپلماسی بیشتر و مداخله مسلحانه کمتر در اوکراین، فلسطین و یمن نیاز داریم. وحشت‌ها و رنجی که به موجب جنگ ایجاد می‌شوند را نمی‌توان به صورت انتخابی درمان کرد.

لولا همچنین تاکید کرد که راه‌حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد و یادآور شد که اصول حقوق بین‌الملل برای همه معتبر است و نه فقط برای برخی کشورها.

وی بر لزوم اجتناب از تشدید تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو تاکید و استفاده از زور و خطرات غیرقابل محاسبه آن را محکوم کرد.

فون در لاین نیز گفت تاثیر جنگ اوکراین بسیار فراتر از مرزهای این کشور است.

وی به تورم یا کمبود کود به عنوان نمونه‌هایی از پیامدهای این جنگ برای آمریکای لاتین اشاره کرد.

علاوه بر این، رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که برزیل نقش بسیار مهمی در دوران ریاست گروه ۲۰ (G20) که برای سال ۲۰۲۴ میلادی برنامه‌ریزی شده است، ایفا خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل در آوریل گذشته (اواخر فروردین) پیشنهاد ایجاد قالبی مشابه گروه ۲۰ را برای بحث در مورد وضعیت اوکراین و در نتیجه، پایان دادن به این جنگ ارائه کرد.

وی همچنین تاکید کرد اتحادیه اروپا و واشنگتن می‌بایست بیش از ارسال سلاح به اوکراین، بر گفت‌وگو و مذاکره تمرکز کنند.

داسیلوا همچنین (۲۰ مه / روز شنبه / ۳۰ اردیبهشت) در جریان نشست سران جی ۷، اصلاح شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد و تاکید کرد که راه‌حل مشکلات پیش‌روی بشریت در ایجاد بلوک‌های متخاصم نیست.

به عقیده رئیس‌جمهوری برزیل، روسای جمهوری روسیه و اوکراین تا زمانی که اروپا و ایالات متحده با ارسال سلاح در ادامه این جنگ نقش دارند، به ابتکار عمل دستیابی به صلح گردن نمی‌نهند.

داسیلوا پیشتر پیشنهاد کرد که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا