گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

درخواست‌ها برای انحلال پارلمان عراق، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات

به دنبال بن‌بست سیاسی در عراق و ناآرامی‌های اخیر در بغداد، دو حزب عراقی خواستار انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات در این کشور شدند.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، حزب کمونیست عراق و جنبش “امتداد” با صدور بیانیه‌ای جداگانه خواستار انحلال پارلمان، برگزاری مجدد انتخابات و اصلاح قانون اساسی عراق در راستای حل و فصل بحران سیاسی این کشور شدند.

 

در بیانیه حزب کمونیست آمده است: ما نسبت به تحولات سیاسی و میدانی اخیر و پیامدهای خطرناک آن که ممکن است کشور را به بی‌راهه بکشاند، بسیار نگران هستیم.

 

این حزب تاکید کرد: امروز کاملا مشخص شده است که پارلمان با ترکیب فعلی قادر به مدیریت بحران نیست و نخستین گام برای خروج از بحران برگزاری انتخابات زودهنگام، آزاد و پاک است.

 

حزب کمونیست عراق در بیانیه خود آورده است: یک دولت واقعاً مستقل، متشکل از شخصیت‌های ملی کارآمد، منصف و دارای مقبولیت سیاسی و مردمی، که قبل از انحلال مجلس نمایندگان یا تعیین یک دولت موقت – با اعمال اصلاحات در آن تشکیل شود، می‌تواند زمینه را برای ایجاد شرایط مناسب فراهم کرده و راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار کند.

 

این حزب در ادامه خواستار وضع قانون عادلانه برای انتخابات پیش از انحلال پارلمان و تشکیل کمیسیون انتخابات عادل شد.

 

جنبش امتداد نیز در بیانیه‌ای بر تلاش برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام طبق یک قانون انتخاباتی عادلانه شد.

 

این جنبش همچنین تاکید کرد که پیش از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات باید اصلاحاتی در قانون اساسی عراق صورت گیرد و این اصلاحات به همه پرسی گذاشته شود.

 

جنبش امتداد در ادامه خواستار تشکیل یک دادگاه عالی فدرال مستقل در عراق شد.

 

عراق شنبه شاهد ناآرامی و تظاهرات حامیان جریان صدر در بغداد بود و معترضان با ورود به منطقه سبز بغداد وارد ساختمان پارلمان شدند و همین مسئله منجر به تعویق جلسه پارلمان شد.

 

در روزهای اخیر بعد از انتخاب محمد شیاع السودانی، از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (بجز جریان صدر) برای نامزدی نخست وزیری عراق، طرفداران مقتدی صدر در مخالفت با این نامزدی به خیابان‌ها آمده‌اند.

 

حامیان جریان صدر جمعه نیز چند دفتر جریان حکمت ملی و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق را (به اتهام وابستگی به ایران) بستند.

اردن، عراق و لبنان همکاری تجاری و کشاورزی با سوریه را آغاز کردند

اردن، عراق، لبنان و سوریه در جدیدترین مظاهر عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و نظام سوریه پس از گسستی که سال ها به طول انجامید تصمیم گرفتند همکاری و مشارکت جدیدی را در زمینه کشاورزی و تجاری آغاز کنند.

ادامه

اتحادیه عرب, اردن, امارات, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, لبنان

اشغال پارلمان عراق دراعتراض به‌دولت مورد حمایت ایران/ حدود۶۰ مجروح

پیروان روحانی بانفوذ شیعه، مقتدی صدر برای دومین بار در یک هفته گذشته در اعتراض به تلاش‌های گروه‌های مورد حمایت ایران برای تشکیل دولت به پارلمان عراق حمله کردند. دولت الکاظمی خواستار حفاظت از جان معترضان شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, خاورمیانه, خبر, سیاسی, عراق

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: اسرائیل باید یک «رژیم آپارتاید» اعلام شود

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به رفتارهای خشونت‌بار صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان تأکید کرد که تل‌آویو باید به عنوان یک رژیم آپارتاید شناخته شود و کمیته‌ای در این زمینه باید در سازمان ملل تشکیل شود.

ادامه

اپارتایت, اسراییل, افریقای جنوبی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین