مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

خواب‌های آشفته رژیم ضدمردمی ولایی برای تنها اندوخته کارگران در تامین اجتماعی

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران از احتمال ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی تا پیش از سال ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: روند پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی متوقف شده و شرکت‌هایی که قرار است به سازمان واگذار شوند هم وضعیت مطلوبی ندارند.

 

علی دهقان‌کیا در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از توقف روند پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی خبر داد و اعلام کرد: «در شرایطی که مجلس بر جداسازی ۶۴ درصد سهام سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن از بانک رفاه کارگران اصرار دارد، این سازمان بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد و ۸۹ هزار میلیارد تومان طلب خود از بودجه ۱۴۰۰ را دریافت نکرده است.»

 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «به دلیل فشار تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی، مصارف این سازمان بر اساس بدهکاری به بانک رفاه تعریف می‌شود. سال آینده حجم بدهی سازمان به بانک رفاه به ۱۰۰ هزار میلیار تومان می‌رسد که حدود یک چهارم بودجه سالیانه سازمان تامین اجتماعی را دربرمی‌گیرد. بنابراین، بدهی بانک رفاه کارگران باید پرداخت شود تا این بانک از تبادلات اقتصادی خود با بانک مرکزی محروم نشود. در این شرایط دولت و سازمان تامین بر سر شرکت‌هایی که قرار است به عوض بدهی دولت به این سازمان واگذار شوند، به اختلاف خورده‌اند.»

 

وی، تصریح کرد: «بخشی از بدهی دولت یعنی رقمی در ۸۹ هزار میلیارد تومان باید بر اساس لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی و به سازمان پراخت شود اما در دولت گذشته، ۲۰ هزار میلیارد تومان آن در قالب «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» جدا شد و دولت جدید هم به آن عمل نکرد. در واقع این ۲۰ هزار میلیارد تومان که در قالب دارایی‌های شرکت‌ها ارزشگذاری شده، در اولویت‌های دیگر دولت قرار گرفته و دریافت آن از دست سازمان تامین اجتماعی درآورده شده است.»

 

واگذاری شرکت‌های نامطلوب به تامین اجتماعی

 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران با بیان اینکه دولت در ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ مصوبه‌ای را گذاشت که درصد یا بخش کاملی از سهام ۸ شرکت بورسی و غیربورسی را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند تا بدهی‌اش را بر اساس میزان پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پرداخت کرده باشد، گفت: «این شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود عملکرد مطلوبی ندارند و دارای بدهی به کارگران خود هستند. این شرکت‌ها غیربورسی هستند و در نتیجه سهام آن‌ها از طریق بورس قابل واگذاری و معامله نیستند. این امر از زیان‌های خصوصی‌سازی است که امروز متوجه سازمان تامین اجتماعی شده است.»

 

دهقان‌کیا به برخی شرکت‌هایی که واگذاری آن‌ها به سازمان تامین اجتماعی از طریق سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود، اشاره کرد: «بر این اساس، ۳۸ درصد سهام شرکت مجتمع صنعتی اسفراین که ۶۵۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، به ازای ۹۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی، در فهرست واگذاری قرار گرفته است. در واقع، قصد دارند که این شرکت را ۳۵۰۰ میلیارد تومان بالاتر از قیمت، به سازمان واگذار کنند.»

 

فهرست واگذاری سه شرکت به سازمان

 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «۴۰ درصد سهام شرکت لوله گستر اسفراین که ۱۶۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده به ارزش ۳۷۷۰ میلیارد تومان یعنی تقریبا ۲.۵ برابر در فهرست واگذاری به سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. همچنین ۱۵ درصد سهام شرکت اُپال که قیمتش ۶ هزار میلیارد تومان کارشناسی شده با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان، در فهرست واگذاری قرار گرفته است. به هر صورت از محل این سه واگذاری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی برمی‌دارند. در واقع به این میزان دست در جیب بازنشستگان و کارگران می‌کنند.»

 

دهقان‌کیا از اختلاف دولت و سازمان تامین اجتماعی بر سر این واگذاری خبر داد، افزود: «تحمیل این ۹ هزار میلیارد تومان زیان به سازمان تامین اجتماعی شایسته نیست … پیشنهاد بازنشستگان برای واگذاری، در نظر گرفتن سهام شرکت صنایع خلیج فارس است؛ شرکت باارزشی که سازمان می‌تواند بر روی آورده‌های اقتصادی آن حساب باز کند؛ نه این شرکت‌ها که سازمان را به ورشکستگی می‌کشانند. باید توجه داشته باشیم که با این واگذاری‌ها، سازمان تا قبل از ۱۴۰۴ ورشکسته می‌شود.»

مرکز پژوهش‌های مجلس؛ ۷ دهک درآمدی در ایران دچار سوء تغذیه هستند

فقر کنونی نتیجه سیاست‌های غلطی است که طی زمان‌های طولانی به وجود آمده اما ابراهیم رئیسی می‌خواهد این امر به صورت عاجل و در طی دو هفته رفع شود، امری که به نظر غیر علمی بوده و تا حدی خیالی به نظر می‌رسد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معلمان

تاوان چالش‌ها و مشکلات، ناشی از سوءمدیریت مسئولان را مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه می‌دهند

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران گفت: هر دولتی که روی کار آمده، دولت قبلی را تخریب و از سوءمدیریت آن انتقاد کرده، اما در عمل، خودش هیچ گرهی از مشکلات باز نکرده و نتوانسته به چالش‌ها پایان دهد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری