مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

خصوصی‌سازی قندِ ورامین و دست کوتاه کارگران بازنشسته از زمین‌های مسکن خود

نماینده کارگران بازنشسته قندِ ورامین از مشکل بازنشستگان این کارخانه برای رسیدگی به وضعیتِ زمین‌هایی خبر داد که پیشتر در دوران دولتی بودن کارخانه به این کارگران واگذار شده است.

 

نماینده کارگران بازنشسته قندِ ورامین در تماس با خبرنگار ایلنا، از مشکل بازنشستگان این کارخانه برای رسیدگی به وضعیتِ زمین‌هایی خبر داد که پیشتر در دوران دولتی بودن کارخانه به این کارگران واگذار شده است.

 

به گفته‌ی او؛ کارخانه در سال ۸۲ به بخش خصوصی واگذار شده اما قبل از آن قرار شد بخشی از زمین‌ها و خانه‌های کارگریِ این کارخانه‌ی دولتی به کارگران واگذار شود.

 

وی مدعی شد: در سال ۸۲ که کارخانه واگذار شد، بخش خصوصی که شرکت به آن واگذار شده بود مدعی شد کارخانه را همراه با این زمین‌ها از دولت خریده است و از دادنِ زمین‌ها به کارگران جلوگیری کرد.

 

به گفته‌ی او؛ طی چند سال گذشته تعدادی از بازنشستگان توانستند خانه‌ها را به نام خود سند بزنند اما هنوز تکلیف بخش زیادی از این زمین‎‌ها مشخص نشده است.

 

نماینده کارگران بازنشسته قند ورامین تاکید کرد: ما پیگیرِ این زمین‌‎ها هستیم و بارها به دادستان و فرمانداری و قوه قضائیه نامه زده‌ایم و درخواست مساعدت کردیم.

 

وی مدعی شد: در سال ۸۱ دو بار در شهرداری ورامین کمیسیون گذاشتند و این زمین‌ها قیمتگذاری شده است. بر اساس این اسناد مشخص است که بخش خصوصی زمین‌ها را نخریده و آنچه به بخش خصوصی واگذار شده، صرفا کارخانه بوده است.

تورم ظلم به کارگران و حقوق‌بگیران است

دولت باید با مقابله با فرار مالیاتی یا کاهش معافیتهای مالیاتیِ غیرضرور به درآمد مالیاتی برسد نه اینکه با افزایش نرخ مالیات و دست کردن در جیبِ حقوق‌بگیران درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

خصوصی‌سازی بانک رفاه؛ کسب وکار رژیم ولایی با غارت دارایی زحمتکشان

«فعلاً» هیچ امیدی به لغو واگذاری بانک رفاه نیست؛ دولت و مجلس همچنان اصرار دارند که بانک‌های دولتی و بانکِ غیردولتیِ رفاه را یکجا به بخش خصوصی واگذار کنند و ظاهراً به هیچ عنوان بانک کارگری رفاه را از لیست واگذاری کنار نمی‌گذارند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

لایحه ضدکارگری بودجه حیات سازمان تامین اجتماعی را تهدید می‌کند

در حالیکه فعلا هیچ چشم‌اندازی برای پرداخت بدهیِ کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد، مجلس به دنبال تصویب طرحی است تا با هدف حمایت از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، امکانِ وصولِ بدهیِ سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان را نیز از این سازمان سلب کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

بازنشستگان خواستار مستثنی‌شدن تامین اجتماعی از طرح «حمایت از کارخانجات واحدهای صنعتی و تولیدی» شدند

کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار اصلاحِ طرح دو فوریتی «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری