زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

حضور زیان‌آور آمریکا در افغانستان و تاکید روسیه بر بومی‌‌سازی امنیت

روسها با اعتقاد بر حضور بی‌ثمر و البته زیان آور آمریکا و ناتو در افغانستان در ۲۰ سال گذشته، راهکار تامین امنیت در منطقه را خروج نیروهای بیگانه و مشارکت خود کشورهای منطقه می‌دانند.

 

به گزارش یکشنبه ایرنا از مسکو، آمریکا از حدود یک ماه پیش بطور شتاب زده خروج نیروهای خود را از افغانستان آغاز کرده است و بدون هماهنگی با جامعه جهانی و سازمان ملل برای کاهش تبعات خروج این نیروها و نظامیان ناتو از افغانستان بویژه بدون گزارش دادن درباره اهداف این حضور ۲۰ ساله به شورای امنیت، رفتار غیرمسوولانه از خود نشان داد.

 

دانشگاه «براون» به عنوان یکی از معتبرین ترین دانشگاههای آمریکا اخیرا با انتشار گزارشی از هزینه های انسانی جنگ ۲۰ ساله آمریکا نوشته است. حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان باعث کشته شدن ۲۴۱ هزار نفر از مردم این کشور شده و مهاجرت بیش از شش میلیون نفر از مردم افغانستان در داخل و خارج از کشور و تخریب و ویرانی نتیجه ای در بر نداشته است.

 

هم اکنون نیز گروه طالبان با وجود حضور نیروهای آمریکایی بخش بزرگی از افغانستان را به اشغال خود در آورده است و کارشناسان در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تشدید جنگ داخلی نگران افزایش جنگ و خونریزی در کشور هستند.

 

بومی‌سازی امنیت راهکار ایجاد ثبات در منطقه

 

ایران و روسیه نیز ضمن انتقاد از خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان از حضور بی ثمر و البته زیان آور آمریکا و ناتو در افغانستان گفتند و راهکار تامین امنیت در منطقه را مشارکت خود کشورهای منطقه و خروج نیروهای بیگانه می‌دانند.

 

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دو روز پیش در کنفرانس امنیتی مسکو اعلام کرد که بدون مشارکت و همکاری تهران حل مساله افغانستان و گشودن این گره امکانپذیر نیست و حل و فصل اوضاع افغانستان نیاز به تصمیم گیری فوری در مورد همکاری بین‌المللی دارد.

 

حضور زیان آور آمریکا در افغانستان و تاکید روسیه بر بومی سازی امنیت

 

وزیر دفاع روسیه بر ضرورت بکارگیری امکانات سازمان همکاری شانگ‌های که در آن همه کشورهای همسایه از جمله ایران حضور دارد تاکید کرد.

 

سردار مهدی ربانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در این کنفرانس گفت: امروزه ایران به عنوان یکی از قدرت های منطقه ای و تاثیرگذار در معادلات بین المللی شکل گرفته است و با خروح آمریکا و اسرائیل از منطقه و بومی سازی امنیت، می توانیم نقش خودمان را در تامین ثبات و امنیت ایفا کنیم.

 

همکاری ایران و روسیه برای افغانستان مثبت است

 

«اسماعیل شعبانف»عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، در این رابطه گفت: آمریکا در ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان و با هزینه کردن دهها میلیارد دلار نتوانست به اهداف خود دست بیابد.

 

وی در گفت و گو با ایرنا گفت که معتقد است همکاری کشورهای همسایه افغانستان شامل ایران، پاکستان و چین و نیز روسیه که ضامن امنیت آسیای مرکزی است می تواند برای افغانستان و حفظ حکومت ان و تثبیت اوضاع این کشور مثبت باشد.

 

فعال سیاسی روس خاطرنشان کرد که ناتو و آمریکا ناتوانی و بی تمایلی خود برای بهبودی و ثبیت اوضاع افغانستان را اثبات کردند و اینک نوبت کشورهای همسایه و دوستان واقعی این کشور برای کمک به آن است.

 

شعبانف این احتمال را بعید نمی داند که آمریکا از عناصر تروریستی در افغانستان برای بی ثبات کردن اوضاع این کشور و کشورهای همجوار آن و منطقه پهناور آسیای مرکزی استفاده کند و تروریست ها حتی به بی ثبات کردن برخی کشورها از جمله قرقیزستان بپردازند.

 

به گفته وی، مسکو در این شرایط به تحکیم پایه های همکاری سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای منطقه و تبادل اطلاعات عملیاتی و امنیتی برای پیشگیری از نفوذ تروریست ها ازجمله به خاک خود می‌پردازد.

 

شعبانف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو تصریح کرد: آمریکا در دوره جورج بوش پسر رئیس جمهوری این کشور با هدف اصلی قلع و قمع تروریست ها به افغانستان حمله کرد.

 

این فعال اجتماعی فرهنگی روس یادآوری کرد که لشکرکشی آمریکا به افغانستان، صدها میلیارد دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه دربر داشته است و هزاران نفر از سربازان آمریکایی و ناتو در اقدامات نظامی در این کشور جان خود را ازدست داده یا مجروح شده‌اند.

 

شعبانوف با بیان اینکه آمریکا بطور مفتضحانه خاک افغانستان را ترک می‌کند، اظهار داشت: آمریکا مجبور شد با گروه طالبان وارد مذاکره شود که ضعف و ناتوانی ارتش آمریکا و سیاست خارجی این کشور را به وضوح نشان می‌دهد.

 

مقام روس با بیان اینکه آمریکا مجبور شد که بدون دستیابی به اهداف خود خاک افغانستان را ترک کند، خروج نیروهای این کشور را به خروج ارتش شوروی تشبیه کرد.

 

به گفته شعبانف، خروج نیروهای امریکایی بطور غیرمسوولانه انجام می گیرد و در واقع واشنگتن قصد ایجاد ثبات در افغانستان را نداشته و فقط درپی دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک اعلام نشده خود است.

 

حضور زیان آور آمریکا در افغانستان و تاکید روسیه بر بومی سازی امنیت

 

آمریکا قصد کنترل ایران و چین را داشت

 

شعبانف معتقد است که از اهداف اعلام نشده آمریکا برای لشکرکشی به افغانستان، کنترل ایران و چین و روسیه است و اینکه در نزدیکی منطقه آسیای مرکزی حضور گسترده داشته باشد.

 

به گفته وی، آمریکا در افغانستان نتوانست به هدف اعلام شده برای مقابله و قلع و قمع تروریست ها دست بیابد و حکومت کابل که با حمایت نیروهای آمریکایی مستقر شده است، پس از خروج آمریکا از افغانستان، دربرابر تروریست ها تنها می‌ماند.

 

وضعیت افغانستان بشدت نگران کننده است

 

عضو شورای روابط بین اقوام روسیه تحت نظارت رئیس جمهوری روسیه، وضعیت افغانستان را بسیار نگران کننده خواند و افزود: گروه های تروریستی می توانند با عبور از مرز افغانستان به کشورهای همسایه بویژه تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی نفوذ کنند.

 

وی افزود: روسیه به همین دلیل به تقویت ارتش تاجیکستان و تحکیم توانمندی دفاعی پایگاه نظامی ۲۰۱ در این کشور می پردازد و به کشورهای دیگر متحد خود ازجمله قرقیزستان و ازبکستان کمک های نظامی می‌کند.

 

وی با بیان اینکه روسیه به آمریکا اعتماد چندانی ندارد، اظهار کرد: در دوره حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، شمار تروریست ها در افغانستان کاهش نیافت و گروه های جدید در وهله اول داعش در این منطقه ظهور کرده و تولید و قاچاق مواد مخدر هم دهها برابر رشد داشته است.

 

آمریکا در بروز وضعیت کنونی افغانستان مقصر است

 

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه گفت: آمریکا در بروز وضعیت نابسامان افغانستان مقصر است، زیرا هیچگاه با گروه طالبان مبارزه موثر نکرده است و توصیه های واشنکتن نمی تواند صادقانه و سودمند باشد.

 

«لئونید ایواشف» به خبرنگار ایرنا گفت: آمریکا در واقع همواره از افغانستان برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیک خود استفاده کرد و بنابراین هیچگاه در پی حل و فصل اساسی مسائل این کشور نبوده است.

 

حضور زیان آور آمریکا در افغانستان و تاکید روسیه بر بومی سازی امنیت

 

به عقیده این کارشناس روس، آمریکا از زمان لشکرکشی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان به فکر استفاده از این کشور برای ضربه زدن به دشمن خود بوده و با تلاش و برنامه ریزی واشنگتن گروه تروریستی القاعده بوجود آمد.

 

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه تصریح کرد: ورود آمریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم همانند خروج این کشور غیرمسئولانه بوده و در واقع نیروهای آمریکایی و متحدان آنها مبارزه جدی با تروریست ها نکرده‌اند.

 

آمریکا هم اکنون بیش از نیمی از ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی خود را از افغانستان خارج کرده است و قصد دارد سایر نیروها و تجهیزات را تا یازده سپتامبر از این کشور خارج کند.

 

ایواشف در ادامه مصاحبه اظهار داشت: بررسی عملکرد آمریکا در افغانستان، این واقعیت را به وضوح نشان می دهد که واشنگتن به هیچ یک از اهداف اعلام شده در افغانستان دست نیافت.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال شمار تروریست ها در افغانستان در آغاز لشکرکشی آمریکا به این کشور به مراتب کمتر از زمان حاضر بود و این نشانگر خودداری نیروهای آمریکایی از جنگیدن با گروه های تروریستی ازجمله داعش و گروه القاعده است.

 

جامعه جهانی مانع سقوط افغانستان به دست طالبان شود

 

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که باتوجه به پیشروی سریع اعضای طالبان در برخی محورهای عملیاتی در افغانستان، احتمال سقوط دولت این کشور در بازه زمانی کمتر از یک سال وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه کنترل طالبان بر افغانستان یک فاجعه خواهد بود، اظهار داشت: جامعه جهانی باید با کمک به افغانستان، مانع سقوط دولت اشرف غنی شود.

 

ایواشف بر این باور است که همکاری کشورهای همسایه افغانستان با دولت کابل ازجمله ایران و چین و روسیه می تواند حفظ بقای آن را تضمین کند و به همین دلیل باید در این عرصه حرکت کرد.

 

کارشناس امور ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که در شرایطی که آمریکا با تروریست ها در افغانستان مبارزه نکرد و هیچ اقدام موثر برای جلوگیری از تولید قاچاق مواد مخدر در این کشور نکرد، درآمدهای بزرگ حاصل از فروش مواد افیونی موجب تقویت گروه های تروریستی شد.

 

وی خاطرنشان کرد که در دوره حضور آمریکا میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۴۰ برابر نسبت به سابق افزایش یافت و به همین دلیل تروریست ها نیز تقویت شده و مناطق بیشتری را تحت کنترل خود در آوردند.

 

ایواشف گفت: بدیهی است اگر آمریکا صادقانه کار می کرد امروز وضع افغانستان این گونه نبود و تروریست ها و گروه طالبان جولان نمی دادند و به همین دلیل جامعه جهانی باید به حمایت از دولت کابل بپردازد تا سقوط نکند زیرا در غیراین صورت با کنترل طالبان بر افغانستان ،فاجعه خواهد شد.

 

حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بی ثمر بود

 

سرگئی نارشکین رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که آمریکا در طول ۲۰ سال موفق به برقراری سازش عمومی و تامین امنیت کشور افغانستان نشد.

 

به گزارش ایرنا، نارشکین روز گذشته در نشستی در مسکو اظهار داشت: مساله سازش بین گروه های افغان و تامین امنیت این کشور در دوره حضور نیروهای آمریکایی حل نشد.

 

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه با بیان اینکه در نقشه جهان نقاط جدید مناقشه پدید می آید، اظهار کرد: هیچ یک از مناقشه های محلی یا منطقه ای هنوز بطور کامل حل نشده است.

 

حضور زیان آور آمریکا در افغانستان و تاکید روسیه بر بومی سازی امنیت

 

وی افزود: نمونه بارز آن اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال جاری است. زیرا که برای هیچکس ازجمله طرف آمریکایی پوشیده نیست که مساله برقراری سازش عمومی و ملی و تامین امنیت افغانستان همچنان حل نشده مانده‌اند.

 

نارشکین گفت: این سوال پیش می آید که چه نیازی به ۲۰ سال جنگ بی ثمر بود که تا این همه تلفات انسانی به جای گذاشت.

 

دبیر شورای امنیت روسیه نیز در مورد مذاکرات سازش بین گروههای افغان گفت که روسیه در این مذاکرات ازجمله در ساختار مذاکرات مسکو مشارکت فعال دارد.

 

دبیر امنیت ملی روسیه با اظهار تاسف از اینکه کشورهای دیگر، همکاری با روسیه علیه تروریستها در سوریه را ضروری ندانستند، گفت: تشدید اوضاع در افغانستان، با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو به رشد تروریسم در این کشور کمک می‌کند.

 

وی افزود: علاوه بر آن تلاش می کنیم که از مکانیسم های موجود همکاری از طریق سازمان همکاری شانگ‌های، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان جامعه کشورهای مشترک المنافع (همسود) برای این منظور حداکثر استفاده را بکنیم.

 

در نهایت می توان گفت روسیه از یک طرف می‌خواهد با جلب مشارکت گروه طالبان در ساختار دولت جدید افغانستان، تبعات خروج غیرمسوولانه آمریکا و متحدانش از این کشور را به حداقل برساند و از سوی دیگر با کمک های نظامی به کشورهای آسیای میانه، این کشورها را که در واقع بخشی از کمربند امنیتی پیرامون روسیه هستند دربرابر حملات احتمالی تروریست ها و تهدید نظامی با منشاء افغانستان مصون کند.

 

مقام‌های روسیه برای این منظور تا کنون دو بار از طالبان برای شرکت در مذاکرات بین افغانستانی در مسکو در سال‌های اخیر دعوت کرده‌اند که نتیجه آن مذاکرات این گروه ممنوع شده در روسیه برای دستیابی به سازش در افغانستان و جلوگیری از تکرار وضعیتی است که در دهه ۹۰ میلادی طالبان در این کشور به قدرت رسید.

دمشق: غرب دنبال کمک به تروریست‌ها است نه مردم سوریه

وزیر امور خارجه سوریه، کشورهای غربی را به تلاش برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به “عناصر تروریستی” متهم و بر لزوم ورود این کمک‌ها تنها از طریق دمشق تأکید کرد.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, ترکیه, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, سوریه

روسیه: تروریست‌های تحریر الشام درحال آماده شدن برای حملات شیمیایی/ ورود نخستین جنگنده‌های میگ ۳۱ ک به سوریه

مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که گروه تروریستی «تحریر الشام» در حال آماده شدن برای حملات شیمیایی در منطقه ادلب سوریه است.

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, روسیه, سوریه