خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

نیوزویک؛ تورم فزاینده شکاف طبقاتی را در آمریکا آشکارتر می‌کند

هفته نامه نیوزویک در مطلبی با عنوان آمریکا به سوی جنگ طبقاتی می‌رود، نوشت که هیچ پدیده‌ای در ایالات متحده بیشتر از تورم فزاینده و بهای اوج گیرنده بنزین، پدیده شکاف طبقاتی را در این کشور آشکار نمی‌کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از نیوزویک؛ افزون بر تاثیرهای منفی ناتوانی شگفت آور دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بر طبقه کارگر این کشور، یک مشکل سیاسی نیز وجود دارد که روی گردانی غیرقابل انکار و بیش از پیش رای دهندگان متعلق به طبقه کارگر از حزب دمکرات.

 

هر چند شاید رای گیری اخیر میان کارکنان شرکت آمازون برای تشکیل اتحادیه‌های بازرگانی و کارگری، آغاز پدیده‌ای باشد که کمتر راستگرایانه تلقی شود، اما شورش‌های اخیر در میان شمار بسیار زیاد کارگران خدماتی، از ده‌ها سال پیش در طبقات پائین اقتصادی جای داشته است.

 

واقعیت این است که موج فزاینده درگیری طبقاتی برای هر ۲ حزب بزرگ ایالات متحده مشکل ساز است. زیرا اقدام کارکنان آمازون برای تشکیل اتحادیه صنفی با موضع ضد اتحادیه و اصل پایبندی به بازار آزاد حزب جمهوری خواه در تضاد است. دمکرات‌ها نیز از هنگامی که احتمال رویارویی شرکت‌هایی مانند آمازون و استارباکس با خیزش‌ها به سوی تشکیل اتحادیه‌های کارگری بیشتر شده، با معمای شرم آوری رو به رو شده‌اند، زیرا این شرکت‌ها خود بنیانگذار اصلی و حزب دمکرات و مالک رسانه‌های هوادار این حزب بوده و هستند.

 

اما این بحث مورد علاقه صاحبان بسیار ثروتمند و لیبرال کسب وکارها یا کنشگران راستگرا نیست و آنها بیشتر ترجیح می‌دهند در رسانه‌ها در باره مسائل داغ و مهم مانند آب و هوا و اقلیم زمین، نژاد و جنسیت بحث و جدل کنند تا پرداختن واقعی به شرایط طبقه کارگر، دستمزدها یا مبلغ به سرعت فزاینده اجاره‌بهای خانه مسکونی. به دیگر بیان، هیچ یک از این ۲ حزب، برنامه ای برای تقویت آرزوها و تمایلات طبقه کارگر تهیه و تدوین نکرده است.

 

این وضع به رغم این واقعیت است که شکاف فزاینده طبقاتی به احتمال زیاد مسئله مسلط و غالب در ۱۰ سال آینده خواهد بود. شهروندان طبقه میانه و کارگر ایالت متحده به صورت گسترده و به درستی در باره آینده اقتصادی خود بدبین و بدگمان هستند. حتی پیش از ناآرامی‌های مدنی سال‌های اخیر و همه‌گیری، موسسه نظرسنجی پیو گزارش داده بود که بیشتر شهروندان ایالات متحده بر این باورند که  کشورشان با طبقه متوسط رو به فروپاشی، افزایش بدهی، دوری توده‌ها از سران کشور و قطبی‌شدن فزاینده، در حالت سقوط است.

 

نیویورک تایمز افزود: کارگران شعبه آمازون در نیویورک برای نخستین بار برای تشکیل اتحادیه در یک انبار، رای‌گیری کردند که نشانگر دگرگونی اوضاع است.

 

نزدیک به ۷۰ درصد از شهروندان آمریکا در سال گذشته (۲۰۲۱) به نظر سنجی‌کنندگان گفته‌اند که رفاه نسل بعدی آنها نسبت به والدینشان، کمتر خواهد بود. حتی جوانان این کشور هم نسبت به آینده بدبین هستند به گونه‌ای که بیشتر شهروندان ۱۵ تا ۲۴ ساله تصور می‌کنند که رفاه و آسایش زندگی آنها کمتر و بدتر از والدینشان خواهد بود. آنها اشتباه نمی‌کنند، زیرا سهم شهروندان بزرگسال این کشور که در خانواده‌های دارای درآمد میانه زندگی می‌کنند از ۶۱ درصد در ۱۹۷۱ به ۵۱ درصد در ۲۰۱۹ کاهش یافته است و ظاهرا همه گیری این وضع را تشدید کرده و به کارگران طبقه میانه بیشترین آسیب و زیان را رسانده، در حالی که بهبود اقتصادی کمترین کمک را به آنها کرده است.

 

هم زمان با تلاش میلیون‌ها تن از آمریکائیان برای پرداخت اجاره بها، فروش هواپیماهای جت خصوصی به طبقات تازه به دوران رسیده میلیاردرها به سطح تازه‌ای رسیده و در کنار آن رشد جمعیت ایالات متحده از ۲۰ درصد در دهه ۸۰ به پائین تر از پنج درصد در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است. همچنین نزدیک به یک سوم مردان در سن کار آمریکا به علت میزان بالای زندانیان، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و دیگر مشکلات بهداشتی، در میان نیروی کار حضور ندارند.

 

در حالی که همه گیری به میزان زیادی به کارگران دارای درآمدن اندک زیان رسانده، با ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی، کارگران بیشتر در معرض کاهش و کمبود عرضه به ویژه در طبقه خدماتی قرار گرفته اند. کمبود همیشگی کارگر با توجه به کمبودهای گسترده سراسری در عرصه اشتغال از پرستار و مامور حمل و نقل تا کارگران بخش کشاورزی، کارگزان بخش خرده فروشی و هتل، رانندگان کامیون و کارگران رستوران، همچنان وجود دارد.

 

نزدیک به ۹۰ درصد از شرکت های بررسی شده توسط اتاق بازرگانی آمریکا، کمبود کارگر را ۲ برابر بیشتر از محدودیت های اعمال شده برای مهار همه گیری، عامل کندی و رکود اقتصادی دانسته اند که موجب فشار بر دستمزد می‌شود. شرکت‌هایی مانند تارگت و والمارت به رغم افزایش‌های گسترده در دستمزدها، نزدیک به ۵۰۰ هزار جایگاه شغلی خالی دارند.

 

برخی چپ گرایان سنتی در صحنه سیاست ایالات متحده مانند سناتور برنی سندرز ابراز امیدواری کرده‌اند که اهرم فشار تازه کارگران به ویژه در زنجیره‌های گسترده مانند استارباکس یا آمازون، شاید به نفع اتحادیه‌های آنان باشد.

 

روی تکسیرا استراتژیست کهنه کار حزب دمکرات خاطرنشان کرده است که بیشتر رای دهندگان طبقه کارگری به مسائلی مانند تراجنسیتی، فرضیه مهم نژادی، کاهش بودجه پلیس یا سیاست‌های اقلیمی توجهی ندارند و هر کس بخواهد رای آنان را به دست آورد، باید در باره نگرانی‌های روزانه و مهم آنان سخن بگوید و پافشاری زیاد بر مسائل فرهنگی، تنها موجب دور شدن رای دهندگان خواهد شد.

 

آینده سیاسی آمریکا توسط جنگ فرهنگی شکل داده نمی‌شود که دوره‌های پرآسایش بیشتری را تعریف کرده‌اند، بلکه دستمزدها، بهای خرید خانه یا اجاره‌بها، هزینه مواد غذایی و مبارزه برای نفوذ در میان کارفرمایان و سرنوشت کسب و کارهای کوچک‌تر در برابر سیاست‌های صاحبان کسب و کارهای بزرگ، تعیین کننده خواهد بود.

 

سیاست‌های طبقاتی که از دیرباز بر اروپا تسلط داشته‌اند، اکنون با انتقام جویی همراه شده‌اند و تا هنگامی که به آنها توجه شود، همراه جامعه آمریکا باقی خواهند ماند.

کارگران، قربانیِ زیاده‌خواهی‌های شرکت‌های پیمانکاری، خواستار حذف دست این واسطه‌ها هستند

یک فعال کارگری گفت: ادعای اینکه طرح ساماندهی بار مالیِ مضاعفی به دولت وارد می‌کند را به هیچ وجه نمی‌پذیریم بلکه معتقدیم با حذف دست واسطه‌ها نه تنها وضعیتِ کارگران بهتر می‌شود بلکه هزینه‌های اضافی‌ نیز حذف خواهد شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

انتقاد انسیتوی اتحادیه‌های کارگری اروپا از شکاف جنسیتی مزد در این قاره

بنابر این گزارش، تحقیقات نشان می‌دهد که تحت عنوان «پرداخت نسبت به عملکرد» -که به طور فزاینده‌ای در سراسر اتحادیه اروپا رایج شده است- نابرابری پرداخت‌ها بین مردان و زنان افزایش قابل توجهی داشته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری