ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای از آزادسازی شهرک «نووباخموتوکا» در دونتسک از دست نیروهای اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه شهرک نووباخموتوکا ... ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

روزنامه‌نگار آلمانی تأکید کرد که ارتش روسیه تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای اوکراین را در میانه راه و قبل از اینکه به دست ارتش اوکراین برسد، هدف قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ... روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, ناتو

مسکو: مناسبات و روابط روسیه و کره شمالی گسترش چشمگیری یافته است

مسکو از حمایت بی‌قید و شرط کره شمالی از اقدام نظامی روسیه در اوکراین تشکر و اعلام کرد که مناسبات ۲ کشور به سطح بی‌سابقه‌ای ارتقا یافته است. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، «ایوان ژلوخووتسف» رئیس اداره اول آسیا در وزارت خارجه روسیه جمعه گفت: ما از کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) ... مسکو: مناسبات و روابط روسیه و کره شمالی گسترش چشمگیری یافته است

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, شرق اروپا, غرب, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی این کشور هیچ مدرکی دال بر دخالت کرملین در مرگ رهبر اپوزیسیون روسیه پیدا نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه در نهادهای اطلاعاتی آمریکا نوشت که این سازمان‌ها هیچ مدرکی ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند. به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است. به نقل ... نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

تلاش برای خطرناک نشان دادن روسیه برای امنیت جهانی

روزنامه «کامرسانت»، در تحلیلی نوشته است: این هفته در مونیخ دور جدید «کنفرانس بین المللی مونیخ» در زمینه مسائل امنیتی جهان برگزار می شود که بزرگترین عرصه برای بررسی مشکلات در این زمینه است. بطور مرسوم، سازمان دهندگان این کنفرانس در آستانه این رویداد، گزارش تحلیلی از وضعیت کنونی جهان و تهدیدات اصلی امنیتی آن منتشر کرده اند. این سند بیش از هر زمان دیگر هشدار دهنده است، ضمن اینکه کارشناسان غربی روسیه را نیز جزو این تهدیدات قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش، روسیه طی چند سال اخیر دارای قدرت و نفوذ بیشتری در جهان شده، و بدین ترتیب خطرناکتر از گذشته است.

 

سازمان دهندگان کنفرانس امنیتی مونیخ در نظر دارند این گزارش که در آن به این نتیجه رسیده اند که وضعیت امنیتی در جهان بدتر از هر زمان دیگر شده، باید اساس و جهت گیری اصلی مباحثات این نشست را تشکیل دهد.

 

هشدار در مورد خطر بروز مناقشه نظامی جدی در سال ۲۰۱۸

 

“ولفگانگ ایشینگر” رئیس کنفرانس مونیخ و دیپلمات بلندپایه آلمانی در تایید این مسئله گفته است: «در طول سال گذشته جهان بارها در آستانه مناقشه نظامی قرار گرفته است: رویارویی بین کره شمالی و آمریکا و اظهارات جنگ افروزانه هر دو طرف افزایش یافته است.روابط عربستان سعودی و ایران در جهت گیری در حال توسعه است که باعث ادامه بی ثباتی اوضاع در منطقه خاورمیانه می شود. در قاره اروپا نیز روابط بین ناتو و روسیه همچنان دچار وخامت جدی است و جنگ داخلی در شرق اوکراین نیز ادامه دارد.»

 

به عقیده وی، توافقات مهم در زمینه کنترل تسلیحات، بخصوص پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط بین روسیه و آمریکا در آستانه شکست قرار دارد. تلاشها برای محدود سازی مسابقه تسلیحاتی در عرصه های دیگر، از جمله جنگ سایبری نیز متوقف شده است. و در سال ۲۰۱۸ احتمال تشدید وخامت اوضاع در هر یک از این مناقشات مذکور، وجود دارد. بنابراین جامعه جهانی باید تلاش کند تا مانع از بروز چنین خطری گردد.

 

غرب افزایش قدرت روسیه را یک چالش و خطری برای خود می‌داند

 

در گزارش تهیه شده برای کنفرانس امنیتی مونیخ، روسیه دارای سرفصل جداگانه‌ای است و در آن نتیجه نظرسنجی ماه دسامبر «مرکز لیوادا» آورده شده که بر اساس آن ۷۲ درصد مردم روسیه گفته‌اند که کشورشان را «قدرتی بزرگ» می دانند. در حالیکه در سال ۱۹۹۹ تنها ۳۱ درصد شهروندان روسی چنین عقیده‌ای داشتند. در این گزارش آمده است: «احساس افزایش قدرت روسیه بی اساس نیست، برای اینکه مسکو طی سالهای اخیر توانسته نفوذ منطقه‌ای و جهانی خود را گسترش دهد که این مسئله برای غرب یک چالش وخطر محسوب می شود. علاوه بر ادامه جنگ در اوکراین، روسیه در مناطق شرقی و مرکزی اروپا نیز توانسته ساختارهای سیاسی و اقتصادی بوجود آورد که این امکان را به مسکو می دهد تا بر روند اوضاع در این مناطق تاثیرگذار باشد.»

 

نویسندگان این گزارش همچنین عملیات نظامی در سوریه را بزرگترین دست آورد سیاست خارجی روسیه نامیده‌اند که نه تنها باعث کاهش وخامت اوضاع در سوریه شده ، بلکه به رژیم “بشار اسد” نیز کمک کرده تا قدرت خویش را از جمله در عرصه نظامی و سیاسی، حفظ کند. به گفته آنها، دخالت مسکو در مناقشه نظامی در سوریه همچنین باعث مدرنیزه سازی نیروهای مسلح و افزایش توان نظامی روسیه شده است.

 

لازم به یادآوری است که ریاست هیئت نمایندگی روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ برعهده “سرگئی لاوروف” وزیر خارجه این کشور است که سال گذشته در سخنرانی خویش در این نشست بین المللی بر ضرورت ورود به مرحله «بعد از مرکزیت غرب» در نظام جهانی تاکید کرده و گفته بود، مسکو اتهامات وارده به خود در مورد تلاش برای آسیب رساندن به نظم جهانی لیبرال را شدیدا تکذیب می کند و معتقد است مشکل نظام موجود، عدم قبول تغییرات جهانی از سوی غربی‌هاست.

مخالفت مسکو و پکن با گروه کاری آمریکا و ۳ کشور اروپایی برای تغییر برجام

وزیر خارجه روسیه با هشدار مجدد در مورد عواقب خطرناک لغو توافق هسته‌ای با ایران، از مخالفت جدی مسکو و پکن با تلاش طرف آمریکایی برای تغییر برجام بر اساس صرفا منافع واشنگتن خبر داد.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, فرانسه

وزارت خارجه آمریکا خواستار پایان اقدامات مخاطره آمیز جنگنده‌های روسی شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه جنگنده نظامی روسیه بر فراز دریای سیاه رهگیری مخاطره آمیزی با هواپیمای تجسسی آمریکایی داشته و از فاصله یک و نیم متری آن عبور کرده است، خواستار پایان این گونه اقدامات از سوی جنگنده های روسی شد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه

حزب کمونیست روسیه خواستار خروج مسکو از سازمان تجارت جهانی شد

به گزارش خبرگزاری تاس، در این طرح که در پایگاه اینترنتی مجلس دوما قرار گرفته شده، آمده است: قانون فدرال «تایید پروتکل پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی» ۲۱ جولای سال ۲۰۱۲ (تیر سال ۱۳۹۱)باید بی اعتبار خوانده شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر