چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

تصویب استراتژی امنیتی جدید اروپا؛ تشکیل نیروی واکنش سریع

تهاجم روسیه به اوکراین سیاست امنیتی “قطب‌نمای استراتژیک” در اتحادیه اروپا را شتاب داده است؛ راهبردی که اجازه می‌دهد یک نیروی واکنش سریع تشکیل دهد. آلمان پیشنهاد داده که “هسته نظامی” این نیرو را تامین کند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان؛ وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه یک استراتژی امنیتی جدید موسوم به “قطب نمای استراتژیک” را تصویب کردند.

 

به عنوان بخشی از این سیاست، اتحادیه اروپا نیرویی متشکل از ۵ هزار سرباز ایجاد خواهد کرد که یک بازسازی اساسی در واحدهای ضربتی اتحادیه اروپا است؛ چیزی که از سال ۲۰۰۷ “فقط روی کاغذ” وجود داشت.

 

نیروهای واکنش مشترک قرار است تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی شوند.

 

کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: «آلمان می‌تواند نخستین هسته نظامی این نیروی ضربتی را به مدت یک سال تامین کند.»

 

ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی در توییتر نوشت، این اقدام به اتحادیه اروپا “جعبه ابزار لازم” را می‌دهد تا در کنار ناتو به یک “بازیگر واقعی دفاعی و امنیتی- ژئوپلیتیکی” تبدیل شود.

 

چرا اتحادیه اروپا در حال تغییر ساختار امنیتی خود است؟

 

طرح بازنگری سیاست امنیتی اتحادیه اروپا در پی “خروج آشفته نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان” و پس از سقوط کابل و سیطره طالبان در ۱۴ اوت سال گذشته، مورد توجه قرار گرفت.

 

گروه‌های ضربت اتحادیه اروپا که هرگز مستقر نشده‌اند، در گذشته فاقد سرباز کافی بوده‌اند. هرچند در تئوری قرار بوده هر واحد حدود ۱۵۰۰ سربازدر حالت آماده باش داشته باشد. هر شش ماه یکبار، این چشم‌انداز، بین کشورهای عضو اتحادیه در چرخش بود.

 

کلادیا تانر، وزیر دفاع اتریش گفت: «باید سریع‌تر دست به کار شویم، به ویژه که در حال حاضر با وضعیت چالش‌برانگیزی مواجه هستیم».

 

وضعیت سیاست دفاعی در اتحادیه اروپا و آلمان چگونه است؟

 

حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، بلوک ۲۷ کشور را در قبال امنیت قاره‌ای که عمدتاً توسط “ناتو و ارتش‌های ملی” پشتیبانی می‌شود، به “بازنگری” در برخی سیاست‌های امنیتی وا داشت.

 

اتحادیه اروپا به دنبال یک همکاری ساختاریافته دائمی است که با نام اختصاری PESCO شناخته می‌شود. اگرچه این ساختار در عمل نیرویی حاضر در میدان نیست. تقریباً یک چهارم اعضای PESCO عضو ناتو نیستند.

 

از آنجایی که PESCO هنوز یک نیروی ثابت نیست، به این سوال که چگونه می‌توان در ناتو ادغام شد، پاسخ داده نشده است.

 

برای رویارویی با واقعیت جدید جنگ در اروپا، آلمان برای سال جاری بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد یورو برای پروژه‌های نوسازی و تجهیز بهینه ارتش اختصاص داد. این یک “تغییر عظیم” در سیاست امنیت ملی این کشور پس از جنگ جهانی دوم است.

روایت اندیشکده آمریکایی از سیاست واشنگتن برای تغییر رژیم در روسیه

اندیشکده آمریکایی «رند» در سال ۲۰۱۹ گزارشی با عنوان «درگیر کردن روسیه و برهم زدن تعادل آن» منتشر کرد و در آن از اثرات «گزینه‌های هزینه‌زا» برای روسیه صحبت به میان می‌آورد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, تروریسم, جهان, دیدگاه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوریه, شمال اروپا, غرب, مقاله

استقلال و توسعه، رویای مشترک چین و آمریکای لاتین

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین با اعلام اینکه آرزوی مشترک در جهت استقلال و توسعه، رویاهای همسوی چین و آمریکای لاتین را به هم پیوند می زند، از همکاری بیشتر با کشورهای این منطقه خبر داد.

ادامه

ارژانتین, اروپا, اسیا, افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, جهان, چین, ژئوپلیتیک, ژاپن, سازمان ملل, شرق آسیا, گزارش, نیکاراگوئه

دیلی تلگراف: بیانیه پوتین و شی جین‌پینگ نشانگر عصر جدید روابط ژئوپلتیک است

روزنامه دیلی تلگراف نوشت، بیانیه مشترک چین و روسیه که در نتیجه سفر رئیس جمهوری روسیه به پکن به امضا رسید، نمایانگر گذاری به روابط بین‌الملل با ساختاری متفاوت است.

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا

زاخارووا؛ اوکراینی‌ها متوجه شده‌اند که غرب صرفا از کشور آنها برای منافع ژئوپولیتیکی خود استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از نخست‌وزیر انگلیس خواست انتشار و بازگو کردن ایده‌های ساختگی درباره تهدید ادعاشده حمله روسیه به اوکراین را متوقف کند.

ادامه

امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا