رئیس جمهوری اوگاندا استاندارد دوگانه اروپا در موضوع آب وهوا را محکوم کرد

یوری موسونی رئیس جمهوری اوگاندا چهارشنبه شب با انتقاد از اروپا گفت که کشورهای غربی دارای رویکردی دوگانه و نفاق گونه در قبال آفریقا،تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های مربوط به انرژی هستند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از موسونی گزارش داد: هرگز اجازه نخواهیم داد که پیشرفت آفریقا قربانی ناکامی اروپا در ... رئیس جمهوری اوگاندا استاندارد دوگانه اروپا در موضوع آب وهوا را محکوم کرد

ادامه

اروپا, اوگاندا, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, شرق افریقا, محیط زیست

برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

آفریقای جنوبی اعلام کرد دومین رزمایش دریایی خود با روسیه و چین را با هدف مقابله با تلاش‌ها برای منزوی کردن مسکو و پکن ادامه خواهد داد به گزارش باشگاه خبرنگاران: آفریقای جنوبی که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو و پکن را بر هم زده است، اعلام کرده است که دومین رزمایش دریایی سه ... برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

ادامه

افریقا, افریقای جنوبی, اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, هندوستان

آمریکا و روسیه در یک قدمی جنگ/ استقرار جنگنده‌های «اف-۲۲» در لهستان

منابع رسانه‌ای شنبه شب به وقت تهران از استقرار ۱۲ فروند جنگنده «اف-۲۲ رپتور» آمریکا در لهستان با هدف ایجاد پوشش هوایی در منطقه خبر دادند.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, افریقا, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, رومانی, شرق اروپا, لهستان

الجزایر: هرگونه تغییر در مقصد گاز صادراتی به اسپانیا منجر به فسخ قرارداد می‌شود

تلویزیون الجزایر اعلام کرد که هرگونه تغییر مقصد گاز صادراتی الجزایر به اسپانیا ممکن است منجر به فسخ قرارداد شود.

ادامه

اروپا, اسپانیا, افریقا, الجزایر, امریکا, اوکراین, بلغارستان, جهان, چین, روسیه, شمال افریقا, گزارش, لهستان, مراکش

چین بازیگر امنیتی جدید در شاخ آفریقا؟

کارشناسان می‌گویند، تعیین یک نماینده ویژه از سوی چین برای شاخ آفریقا تاییدکننده تمایل این کشور برای ایفای نقش بیشتر استراتژیک به عنوان بازیگر امنیتی در قاره سیاه است.

 

به گزارش ایسنا، “فیث مابرا” محقق ارشد موسسه گفت‌وگوی جهانی اندیشکده سیاست خارجی در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی به خبرگزاری آناتولی گفت که این اقدام، عزم چین برای مشارکت در نقش استراتژیک‌تر به عنوان یک بازیگر امنیتی در قاره سیاه، استفاده از تجربیاتش در مدیریت درگیری‌ها، تکیه بر حفظ صلح چندجانبه و میانجیگری در امور منطقه را تایید می‌کند.

 

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سفر خود به منطقه در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد پکن یک نماینده ویژه برای شاخ آفریقا منصوب خواهد کرد. اگرچه او به نقش دقیق این نماینده اشاره نکرد، اما گفت چین به اریتره برای توسعه خط ساحلی این کشور کمک خواهد کرد.

 

مابرا ادامه داد: با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه چین، متوجه می‌شویم که مرکزیت روابط شخصی و تعهدات متقابل در مرکز دیپلماسی چین با آفریقاست. این روند نشان‌دهنده اهمیت توافق چین با آفریقا در تعاملات دیپلماتیک خود و همچنین اولویت‌بندی امنیت در دستور کار سیاست خارجی است.

 

تعیین یک نماینده ویژه از سوی وزیر خارجه چین برای شاخ آفریقا در ژانویه سال جاری میلادی درست در زمان حساسی اتفاق افتاد که نماینده آمریکا در شاخ آفریقا برای حل درگیری یک ساله در اتیوپی به این کشور می‌رفت.

 

“عبدالرحمان شیخ اظهری”، مدیر اندیشکده تحلیل و مطالعات استراتژیک در سومالی گفت: چین می‌خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند. چین تولیدات ارزان‌تر و قابل دسترس را در مقایسه با کالاهای گرانقیمت غربی، برای قاره سیاه ارائه می‌کند. برخی از این تولیدات از سوی چین شامل جنگ‌افزارهای نظامی هستند.

 

وی ادامه داد: شرکای دیرینه و قدیمی آفریقا شامل اروپا و آمریکا نگران گسترش و پیشروی‌های چین در آفریقا و افزایش تمایل کشورهای آفریقایی برای تعامل و تجارت بیشتر با چین هستند. چین شاید این کشورها را در دام وام با بهره‌های سنگین بیندازد که ممکن است قادر به بازپرداخت آن نباشند و در نهایت، این چین است که می‌تواند زیرساخت‌های کلیدی استراتژیک ملی کشورهای متخلف مانند فرودگاه‌ها، بنادر دریایی و حتی زمینی را تصرف کند.

 

یکی دیگر از این کارشناسان به نام “مصطفی ام‌هتا”، محقق ارشد شبکه بررسی رسانه، اندیشکده مستقر در ژوهانسبورگ گفت فکر نمی‌کند چین به دنبال این باشد که آفریقا را در تله قرض و بدهی بیندازد.

 

وی ادامه داد: آنهایی که علیه چین هستند این روایت را از خود ساخته‌اند و تصویر منفی از چین ایجاد کرده‌اند. پکن به صورت رسمی نگفته که زیرساخت‌ها را از کشورهایی که وام خود را تسویه نمی‌کنند، تحویل خواهد گرفت. دوران نفوذ و قدرت‌نمایی غربی در آفریقا به پایان رسیده است.

روابط چین و کوبا روی ریل «یک کمربند، یک جاده»

منابع چینی اعلام کرده‌اند ضمن گسترده‌تر شدن همکاری دوجانبه سودمند این کشور با کوبا، دوستی دوجانبه پکن- هاوانا پس از امضای توافقنامه مرتبط با طرح جهانی «یک کمربند، یک جاده» قوت خواهد گرفت.

ادامه

اروپا, اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, چین, کوبا, گزارش

دونالد ترامپ: آمریکا در حال تبدیل شدن به «چاه فاضلاب» بشریت است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد بی‌سابقه‌ای از مهاجران غیر قانونی بدون کنترل و بررسی وارد خاک آمریکا می‌شوند و این کشور درحال تبدیل شدن به «چاه فاضلاب» بشریت است.

ادامه

افریقا, امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, مکزیک, هائیتی

امپریالیسم ایالات‌متحده در خفا سرگرم پیاده‌سازی چه برنامه هایی در آفریقا است؟

دریافت خبر از آنچه در قاره آفریقا می‌گذرد و پی‌بردن به آن کم‌وبیش ناممکن است. به‌نظر می‌رسد که این قاره یک‌سر بیرون از سامانهٔ راداری رسانه‌ها جای دارد، بااین‌حال، هر چه در آفریقا روی دهد پیامدهایش سراسر جهان را دربر خواهد گرفت. ازاین‌روی، شناخت عاملی که این قاره را پیوسته دستخوش ناآرامی و تلاطم‌های سیاسی ... امپریالیسم ایالات‌متحده در خفا سرگرم پیاده‌سازی چه برنامه هایی در آفریقا است؟

ادامه

اتحادیه اروپا, اتیوپی, اروپا, افریقا, امریکا, ایران, تجاوز نظامی, تشنج‌ زایی, جهان, جیبوتی, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سودان, سومالی, عربستان سعودی, فرانسه, کنیا, لیبی, مداخله نظامی, مصر, ناتو, نیجریه