تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

تشکل‌های کارگری رژیم ولایی با بدنه‌ی کارفرمایی؛ به نام کارگر به کام سرمایه‌دار

پروسه‌ی ایجادِ تشکل‌ها معمولا زمان‌بر و البته خیلی اوقات ناموفق است. بسیاری از واحدهای بزرگ و اسم‌ورسم‌دار هنوز صاحبِ این تشکل‌های قانونی نیستند و آن‌ها هم که موفق به ایجادِ یکی از این تشکل‌ها شده‌اند، برای تداومِ فعالیتِ خود مشکلاتی دارند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، طبق تبصره۴ ماده ۱۳۱ قانون کار «کارگران یک واحد فقط می‌توانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند.» اگرچه قانون حد و حدود مشخصی برای فعالیتِ تشکل‌های کارگری کشیده است، اما همین تشکل‎های قانونی با مشکلات زیادی مواجه هستند. پروسه‌ی ایجادِ این تشکل‌ها معمولا زمان‌بر و البته خیلی اوقات ناموفق است. بسیاری از واحدهای بزرگ و اسم‌ورسم‌دار هنوز صاحبِ هیچ یک از این تشکل‌های قانونی نیستند و آن‌ها هم که موفق به ایجادِ یکی از این تشکل‌ها شده‌اند، برای تداومِ فعالیتِ خود مشکل دارند. از اخراج‌هایِ آسانِ اعضایِ تشکل‌ها گرفته تا دخالتِ برخی کارفرمایان برای رساندنِ عواملِ خود به جایگاه نماینده‌ی کارگری و البته در بسیاری از مواقع تهدید نماینده‌ی کارگر و بی‌اثر کردنِ قدرتش، مشکلاتی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

 

سرنوشت فعالان کارگری تلخ است و این را بارها دیده‌ایم. حدود یک ماه پیش اعضای انجمن صنفیِ نیروهای مخابرات گیلان به دلیل پیگیریِ مطالباتِ خود برای مدتی اخراج شدند و این داستانی است که بارها تکرار شده است.

 

اعضای برخی از تشکل‌های کارگری در پروسه‌ی ماندن و جنگیدن برای دفاع از حقوق کارگران یا اخراج می‌شوند یا تطمیع و یا امکانِ حضورشان در دوره‎‌های بعدیِ این تشکل‌ها با «نظارت استصوابی» سلب می‌شود.

 

حسین حبیبی (عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای کار) پیشتر در خصوص وضعیتِ تشکل‌های کارگری گفته بود: «اکثر تشکل‌های ما بدنه‌ی کارفرمایی دارند. یعنی یا نماینده‌ی کارفرما در آن تشکل است و یا افراد مورد نظرِ کارفرما انتخاب می‌شوند. کارفرما از ضعف کارگران استفاده می‌کند و به هر نحوی در انتخابات دخالت می‌کند. حتی گاهی هیأت مدیره در انتخابات شرکت می‌کنند که این مغایر با قانون است.»

 

افزایش قرادادهایِ موقت که نتیجه‌ی همراهیِ دولت‌ها و کارفرماها در مسیرِ اجرایِ سیاستهای تعدیل ساختاری بود، عملا تشکل‌های کارگری را از حیز انتفاع ساقط کرده است. به همین دلیل برای آنکه کاراییِ این تشکل‌ها – در همان حدودی که قانون تعیین کرده است – به آن‌ها بازگردد راهی جز احیای قرادادهای دائم از طریق لغو دادنامه‌ی ۱۷۹ دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

 

فعالان کارگری اما مسیری میان‌بُر برای احیایِ بخشی از توانِ یکی از مهم‌ترینِ این تشکل‌ها یافته‌اند. آن‌ها مدتهاست که به دنبالِ اصلاح قانون انتخاباتِ شوراهای اسلامیِ کار هستند. به گفته‌ی حبیبی، طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی کار از سال ۹۳ به مجلس برده شده تا با اصلاح این قانون توانِ این تشکل‌ها برای دفاع از حقوق کارگران احیا شود.

 

همین راه میان‌بُر البته تا الان خیلی هم کم دردسر نبوده است؛ ۷ سال تلاش و دوندگی برای به نتیجه رساندنِ این راه‌حل، نشان از برخی مقاومت‌ها در مقابل همین اندک تغییر دارد.

 

محسن باقری (عضو هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار) در مورد سرنوشت این طرح به «ایلنا» می‌گوید: این طرح سال‌ها پیش مطرح شده بود تا اینکه بعد از رایزنی‌ها بالاخره در مجلس دهم اعلام وصول شد. در آن زمان با امضای تعدادی از نمایندگان، طرح وارد کمیسیون اجتماعی مجلس شد اما بعد از مدتی نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

 

حذف شرط «پایبندی به رژیم سابق» در طرح ارائه شده دلیلِ اصلیِ مخالفتِ نمایندگان و پس گرفتنِ رأیشان بود. باقری ادامه می‌دهد: در واقع ما به این دلیل که حدود ۴۰سال از انقلاب می‌گذرد و دیگر وجود چنین‌بندی در قانون موضوعیت ندارد، در طرح پیشنهادیمان این شرط را حذف کردیم اما از سوی برخی از نهادها برداشت اشتباهی صورت گرفت. همین موضوع باعث شد که نمایندگان امضای خود را پس بگیرند و به همین دلیل این طرح عقب ماند و چون یک سال بیشتر تا پایان مجلس نمانده بود، طرح به مجلس دهم نرسید.

 

به گفته‌ی باقری؛ برای اصلاح این قانون جلساتی در دوره قبل و دوره کنونی در مجلس برگزار شده اما تاکنون طرح به نتیجه نرسیده است.

 

باقری می‌گوید: با وجود اینکه هر سه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم نگاه مثبتی به طرح داشتند اما فعلا هیچ خبری از رسیدن این طرح به صحن علنی مجلس نیست. موضوع چندین بار از طریق فعالان کارگری پیگیری شده و قولِ قرار گرفتن در دستور کار داده شده اما به طور رسمی هنوز خبری نیست و فعلا طرح مسکوت مانده است.

 

عضو هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار درباره‌ی موضوعات مطرح شده در این طرح می‌گوید: افزایش مدت زمانِ اعتبار شوراها از۲ سال به ۴ سال یکی از موضوعاتی است که در این طرح مطرح شده است. همچنین حضور نماینده کارفرما با حق رأی در بدنه شورای اسلامی کار، استقلال شورا را زیر سوال برده که این هم باید اصلاح شود.

 

باقری به دو مرحله‌ای بودنِ انتخابات شوراها و نظارت استصوابی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر انتخابات دو مرحله‌ای است و این بروکراسی تشکیل شورا را پیچیده کرده است. در یک مرحله نمایندگان کارگری انتخاب می‌شوند و بعد در هیأت تشخیصِ صلاحیت که مرکب از نماینده وزارت کار، نماینده وزارتخانه مربوطه و نماینده منتخب مجمع کارکنان است، در مورد صلاحیت آن‌ها بحث می‌شود. در واقع صلاحیت کاندیداها در یک هیئت که دو طرف آن دولتی هستند بررسی می‌شود و این موضوع با اصل آزادی تشکل‌ها مغایرت است.

 

به گفته‌ی باقری؛ در قانون، شورا به عنوان نهاد مشورتی معرفی شده اما شوراها باید حق مشارکت در امور مربوط به اداره و مدیریت کارگاه را داشته باشند. قرا بود شوراها در مدیریت کارگاه نقش فعالی داشته باشند اما اکنون اینگونه نیست و همه‌ی این موارد باید اصلاح شود.

 

عضو هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: تا زمانی که قانون شوراها اصلاح نشود، نمی‌توان به عملکرد آزادانه و موثرِ شوراها خوشبین بود.

 

اگرچه نبودِ امنیت شغلی به طور مستقیم بر ضعف تشکل‌های کارگری تاثیر می‌گذارد اما ضعف تشکل‌های کارگری خود عاملی بر نرسیدنِ کارگران به حقوقشان از جمله‌ی امنیتِ شغلی است. به عبارتی دیگر این دو عامل به صورت متقابل بر هم تاثیر می‌گذارند و از هم تاثیر می‌پذیرند به گونه‌ای که نمی‌توان یکی را مقدم بر دیگری و جایگاه علت و معلولی مشخصی بین آن‌ها تعیین کرد.

 

چه نقطه‌ی عزیمت را ایجاد تشکل‌های قوی و مستقل کارگری ببینیم و چه تلاش برای احیای قراردادهای موقت و بازگرداندنِ امنیت شغلی، در هر حال برای رسیدن به هر دوی اینها و رسیدنِ به قدرتِ جایگاه کارگران مسیر طولانی در پیش است.

گزارش: زهرا معرفت

تجمع اعتراضی معلمان در دەها شهر ایران + فیلم

علی‌رغم دستگیری ده‌ها معلم و فعال صنفی در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان ایرانی در ده‌ها شهر دست به برپایی تجمعات اعتراضی زدند و خواستار آزادی همکاران دربندشان شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, معلمان

طرح ابتکاری «کمربند سبز و جاده» دنیا را به سوی اقتصاد کم کربن سوق می‌دهد

به گفته جائو یینگمین، معاون وزارت بوم شناسی و محیط زیست، چین تلاش‌های مداوم خود را برای استفاده از پتانسیل طرح ابتکاری «کمربند سبز و جاده» (BRI) در راستای کمک به حرکت به سوی یک اقتصاد جهانی کم کربن افزایش خواهد داد.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش, محیط زیست

با جلوگیری از تشکل یابی مستقل کارگرانِ شاغل و بازنشسته، مانع بهبود وضعیت فلاکت‌بار زحمتکشان نشوید

کاظم فرج‌اللهی گفت: در شرایط امروز مطرح کردن بحث بازنشستگان سایر سطوح و محدود کردن افزایش مزد این گروه به ده درصد، یک ظلم مضاعف است؛ این بازنشستگان با صد درصد افزایش حقوق نمی‌توانند زندگی کنند، با ده درصد واقعاً چه کنند؟!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تداوم اعتراض بازنشستگان؛ “مصوبه دولت باید اصلاح شود” + فیلم

اعتراضات بازنشستگان در چندین شهر استان‌های تهران، گیلان، زنجان، خوزستان و کرمانشاه ادامه یافت. آن‌ها خواستار اصلاح مصوبه دولت و افزایش مستمری‌ها هستند. بازاریان نیز در اعتراض به قوانین جدید مالیاتی بازار را تعطیل کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, فیلم, گزارش