هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سخنرانی‌های مزوّرانه و تهدیدآمیز علی خامنه‌ای در مورد انتخابات ۱۱ اسفند مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و برگزاری انواع نمایش‌های تبلیغاتی برای پُراهمیت نشان دادن این انتخابات در هفته‌های گذشته ادامه یافت. هدف همهٔ این‌ها اثرگذاری بر افکار عمومی و جلب آن‌ها به شرکت در انتخابات است، گرچه شواهد حاکی ... تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, استقلال, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, جهان, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, عراق, عمان, غارتگری, فقر, معلمان, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

تجمع اعتراضی معلمان در دەها شهر ایران + فیلم

علی‌رغم دستگیری ده‌ها معلم و فعال صنفی در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان ایرانی در ده‌ها شهر دست به برپایی تجمعات اعتراضی زدند و خواستار آزادی همکاران دربندشان شدند.

 

برپایی تجمع اعتراضی معلمان در زنجان

 

با وجود حضور سنگین نیروهای امنیتی و بازداشت دەها تن از فعالان صنفی، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، امروز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد (١۶ ژوئن) در شهرهای مختلف ایران، معلمان و فرهنگیان دست بە برپایی تجمعات اعتراضی زدند.

 

براساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی، تجمع معلمان در شهرهای کرج، تهران، ملایر، رشت، زنجان، اردبیل، خرم‌آباد، بندرعباس، همدان، اندیمشک، اسلام‌آباد، هرسین، آبدانان، سقز، سنندج، بوکان و مریوان برگزار شدە است. تجمع‌ها در کردستان وسعت بیشتری داشتە است.

 

تصاویر و ویدیوهای بازنشر شدە در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است کە در مریوان، نیروهای امنیتی با توسل به خشونت سعی در متفرق کردن و پایان دادن بە تجمع معلمان بودەاند. کانال تلگرامی “کولبر نیوز” از بازداشت سه معلم و ضرب‌وشتم یک معلم دیگر خبر دادە است.

 

در بیشتر تجمعات امروز، یکی از شعار‌های اصلی معلمان “معلم زندانی، آزاد باید گردد” بودە است.

 

همچنین به گفتە فعالین حقوق‌بشر و روزنامه‌‌نگاران مستقل در چند روز گذشتە و به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای برپایی تجمعات اعتراضی، دست‌کم ٢٠ معلم در شهرهای ایران از جمله در سقز، مریوان و رشت بازداشت شدەاند.

 

مسعود کردپور، معلم اخراجی و فعال صنفی در کردستان، در مورد تجمعات امروز به دویچەوله فارسی گفت: «تجمعات در حالی برگزار شد کە نیروهای امنیتی و انتظامی با حضوری سنگین در سطح شهرهای مختلف، سعی در متفرق کردن معلمان داشتند.»

 

کردپور در مورد خواستە‌های معلمان و علت ادامه اعتراضات آنها به دویچەوله فارسی گفت: «علی‌رغم پیگیری‌ها، تجمعات و اعتراضاتی کە در سال‌های گذشتە بودە، نە تنها مطالبات معلمان برآوردە نشدە، بلکه با آنها برخورد امنیتی شدە و هربار تعداد بیشتری از معلمان بازداشت و روانه زندان می‌شوند. امروز نه تنها معلمان خواستار برآوردە شدن خواست‌های صنفی همچون اجرای طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق و ارتقای وضعیت معیشتی هستند، بلکه خواستار آزادی زندانیان سیاسی، به ویژه معلمان بازداشتی هستند».

 

از سوی دیگر گزارش شدە کە در تهران و در اطراف مجلس شورای اسلامی، برای جلوگیری از تجمع معلمان ماموران و خودروهای پلیس مستقر بودەاند.

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه خود خواستار آزادی معلمان زندانی، پایان دادن به برخوردهای توام با خشونت با فرهنگیان، اتمام پرونده‌سازی‌ها و احضار و تهدید کنشگران صنفی شدە بود.

 

طرح رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان، یک طرح قدیمی است. بیش از شش سال پیش، برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در آن هنگام، مجلس برای اجرای این طرح دو مرحله قائل شد. مرحله نخست گرچه تصویب شد، اما به ادعای مسئولان، به علت عدم پیش‌بینی آن در بودجه سالانه، اجرایی نگشت.

 

از آن هنگام تا کنون، تصویب و اجرای این طرح به حالت راکد در آمده است. فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران گفته است که در دولت حسن روحانی بررسی این طرح را آن قدر به تعویق انداختند، تا کار به مجلس جدید و دولت جدید رسید.

 

طرح رتبه‌بندی عملا امکان افزایش دستمزد معلمان را فراهم می‌سازد. بر اساس این طرح، دستمزد معلمان در ایران بر مبنای ۸۰ درصد از حقوق هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود.

 

دستمزد بسیاری از معلمان ایران کمتر از ده میلیون تومان در ماه است. از سوی دیگر، گفته شده است که بازنشستگان فرهنگی ایران با حضور در تجمعات اعتراضی معلمان، خواستار تصویب «دائمی شدن همسان‌سازی و بهبود معیشت مستمری بگیران» شده‌اند.

بازداشت معلمان و پروندە‌سازی‌ها

 

نهادهای امنیتی ایران در ماه‌های گذشتە دە‌ها معلم و فعال صنفی را بازداشت یا احضار و بازجویی کردەاند. بخشی از افراد بازداشت شدە، تاکنون هم در بند هستند.

 

بازداشت دو شهروند فرانسوی از سوی وزارت اطلاعات ایران در ماه گذشتە به اتهام ” سوءاستفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف” موجب رویارویی بیشتر نهادهای حکومتی در ایران و معلمان معترض شد.

 

روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیەای از دستگیری دو اروپایی خبر داد. به گفتە این وزارتخانه این افراد بە اتهام ” هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمتکش جامعه” بازداشت شدە بودند.

 

چندی بعد تلویزیون جمهوری اسلامی در روز ۲۶ اردیبهشت با پخش گزارشی منتسب به وزارت اطلاعات، دو شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به ارتباط‌ گیری با کنشگران معلم و کارگر و تلاش برای ایجاد “آشوب” و “بی‌ثبات‌سازی جامعه” متهم کرد. این موضوع واکنش تند کانون صنفی معلمان ایران را به همراه آورد.

 

این کانون با انتشار بیانیەای در کانال تلگرامی خود، به پخش گزارشی در صداوسیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی مبنی بر “ارتباط‌ گیری” دو شهروند فرانسوی بازداشت شدە با کنشگران صنفی معلمان، واکنش نشان داد و آن را “سناریوی نخ‌نمایی” خواند.

اعتراض‌های مردمی به‌افزایش قیمت‌ها و اولویت‌های جنبش کارگری – سندیکایی در مقطع زمانی کنونی؛ تشدید مبارزه، اعتصاب و اتحادعمل فراگیر

اعتراض توده‌های تهیدست در شهرهای مختلف کشور به ‌سیاست‌های ضد ملی حکومت جمهوری اسلامی، دیکتاتوری حاکم را به‌هراس افکنده ‌است.

ادامه

اقتصادی, ایران, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

هشدار حقوقدانان به حاکمیت در مورد تضییع حقوق اساسی ملت ایران

بیش از ۸۰ تن از وکلای دادگستری با انتشار نامه‌ای سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز و مدنی و بازداشت‌های گسترده در ایران را محکوم کردند. آن‌ها به کارگزاران حاکمیت در مورد تضییع حقوق اساسی ملت ایران هشدار دادند.

ادامه

اجتماعی, اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان, وکلا

هشدار سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره سرکوب‌های اخیر در ایران + ویدئو

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده که حکومت ایران در دو هفته گذشته ده‌ها نفر از فعالان صنفی و مدنی را در این کشور بازداشت کرده و “با استفاده از خشونت و سلاح‌های مرگبار سعی می‌کند تا اعتراض‌های مردم ایران را سرکوب کند”.

ادامه

اجتماعی, اعتراضات اجتماعی, امنیتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان

کانون صنفی معلمان گزارش صداوسیما را “لجن‌پراکنی” خواند

کانون صنفی معلمان ایران، در بیانیه‌ای گفت گزارش صداوسیما درباره بازداشت دو شهروند فرانسوی به اتهام “ارتباط‌گیری” با کنش‌گران صنفی، با هدف “فریب افکار عمومی” و سرکوب جنبش دادخواهی معلمان تهیه شده است.

ادامه

ایران, بیانیه, تحلیل, حقوق بشر, فرانسه, معلمان