گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

تشدید اعتراضات ضد دولتی در تایلند

در بحبوحه افزایش نارضایتی عمومی از نحوه رسیدگی دولت تایلند به همه گیری جهانی کرونا، اعتراضات در این کشور که با ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، در حال تشدید است.

 

به گزارش ایرنا از شبکه ان اچ کی ژاپن، چند روزی است که تظاهرات گسترده در بانکوک و مناطق دیگر تایلند در حال برگزاری است. این تظاهرات پس از اعتراض ضد دولتی روز شنبه که با حضور حدود ۱۰۰۰ معترض در پایتخت این کشور برگزار شد، اعتراض‌های عمومی در قالب برگزاری تظاهرات بطور پراکنده در چند شهر این کشور به ویژه در بانکوک پایتخت ادامه دارد.

 

تایلند در ماه جاری حدود ۲۰ هزار مبتلای روزانه را گزارش کرده، در حالی که این تعداد در ماه آوریل کمتر از ۱۰۰ مورد در روز بود.

 

تظاهرکنندگان دولت را مسئول این افزایش و تاخیر در دریافت واکسن های کووید – ۱۹ در کشور می‌دانند.

 

به همین دلیل مردم تایلند خواستار استعفای نخست وزیر پرایوت چان اوچا بوده و هستند. برخی از مردم سوار اتومبیل و موتورسیکلت می شوند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند، چون این کشور شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس، از جمله نسخه بسیار مسری دلتا است.

 

با این وجود دولت تایلند به سرکوب آنچه ادعا می کند اخبار جعلی است با هدف جلوگیری از انتشار اخبار و اطلاعاتی که موجبِ تشویش اذهان عمومی یا تضعیف امنیت ملی است ادامه می‌دهد.

 

پایگاه خبری « اورآسیا ریویو » در این خصوص گزارش داد که نمایندگان شش نهاد از رسانه های مهم تایلندی دادخواستی را برای سخنگوی دولت با موضوع اعتراض درباره قوانین جدید ارسال کردند. دولت تایلند به بهانه جلوگیری از انتشار اخبار و اطلاعاتی که موجب تشویش اذهان عمومی و تضعیف امنیت ملی می‌شود، آنچه را اخبار جعلی می داند سرکوب می‌کند.

 

این قوانین به دولت اجازه پیگرد قانونی خبرنگاران، افراد مشهور و مدیران شبکه های اجتماعی را که مظنون به انتشار اخبار جعلی هستند می‌دهد.

 

اوایل هفته نهادهای رسانه ای در بیانیه ای مشترک این فرمان را به عنوان سرکوب آزادی بیان محکوم کردند. این ۶ نهاد حرفه ای رسانه همچنین اذعان کردند آزادی رسانه، آزادی مردم است و هرگونه تلاشی برای نقض آزادی مطبوعات تجاوز به آزادی بیانِ عمومی تلقی می‌شود.

 

در این فرمان آمده است: مردم باید از ارائه اخبار، انتشار و فروش هر نوع خبر چاپی که موجب ترس عمومی و یا ارائه اطلاعات نادرستی که موجب تشویش اذهان عمومی در دورانِ وضعیت اضطراری می شود، خودداری کنند. همچنین لازم است کمیسیونِ مخابرات و تلویزیون ملی جزییاتی را درباره افراد یا گروه هایی که به انتشار اخبار تحریف شده از طریق سرویس های اینترنتی می شود را در اختیار پلیس قرار دهد تا به فعالیت آنها پایان داده شود.

 

این فرمان یکی از مفاد وضعیت اضطراری اخیر در تایلند است که توسط « پرایوت چان او چان » نخست وزیر این کشور در مارس ۲۰۲۰ وضع شد و دستکم تا پایان سپتامبر ادامه دارد.

 

گفتنی است پرایوت و دولتش بر روی خشمِ فعالان طرفدار دموکراسی که از ژوئیه ۲۰۲۰ اعتراضات خود را آغاز کردند تمرکز کردند. این فعالان خواستار استعفای نخست وزیر و بازسازی قانون اساسی بودند.

 

از زمان افزایش گسترش ویروس کرونا و پیکِ این همه گیری در آوریل، بسیاری از پزشکان، افراد مشهور و شهروندان در شبکه های اجتماعی به منتقدان دولت پیوستند.

 

به گزارش ایرنا خواسته های مرتبط با اصلاح پادشاهی از جمله جنجالی ترین مطالبات مطرح شده در اعتراضات تایلند است زیرا مطابق قانون اساسی و سنت سیاسی در این کشور، نهاد پادشاهی خارج از نقد و انتقاد است و برخی مردم آن را پایه و اساس هویت ملی می دانند. ارتش تایلند هم دفاع از پادشاهی را از جمله مهمترین وظایف خود می‌داند.

 

مشکل مردم با نظام پادشاهی چیست؟

 

به گزارش ایندپندنت خشم عمومی علیه نظام پادشاهی کشور، بخشی به دلیل قوانین سختگیرانه‌ای است که هرگونه انتقاد یا اهانت به یک عضو خاندان سلطنتی را ممنوع می‌کند.

 

بند ۱۱۲ قانون مجازات کشور می‌گوید هرکه پادشاه، ملکه یا وارث تاج و تخت یا کفیل سلطنت را مورد اهانت یا تهدید قرار دهد، به سه تا پانزده سال حبس محکوم می‌شود.

 

ماها واجیر الونگکورن، پادشاه کنونی تایلند، به علت اختیاراتش و ثروتی که از ۲۰۱۶ و تکیه زدنش بر این مقام اندوخته است، نامحبوب است.

 

در قانون اساسی کشور تغییراتی داده شده است که بر اساس آن، پادشاه اختیار دارد در شرایط اضطراری فرماندهی مستقیم چند واحد ارتش را برعهده گیرد.

 

افزون بر این، پادشاه به دلیلِ داشتن چهار همسر و یک معشوقه در کشوری که چند همسری در آن ممنوع است، به باد انتقاد گرفته شده است.

 

ثروت خانواده سلطنتی ۴۰ میلیارد دلار برآورده شده است.

مردم گوآتمالا خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند

اعضای یکی از بزرگترین گروه‌های کشاورزی و بومی گوآتمالا جاده‌های سراسر کشور را بسته و خواستار استعفای رئیس جمهوری و دادستان کل به اتهام اخراج دادستان کل مبارزه با فساد شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, فساد, گزارش, گواتمالا

اعتصاب سراسری کارکنان راه آهن، تردد در آلمان را مختل کرد

اعتصاب سراسری کارکنان راه آهن آلمان، بخش های وسیعی از سیستم ناوگان ریلی این کشور را مختل کرد و باعث شد مسافران درصدد  ساماندهی به برنامه های مسافرتی خود برآیند و کودکان در شهرهای بزرگ همچون برلین خود را با اتوبوس و تراموا به مدارس برسانند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, المان, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, کارگری

تظاهرات در محله الشیخ جراح علیه کوچاندن اجباری فلسطینیان

صدها تن از شهروندان فلسطینی و اهالی محله الشیخ جراح تظاهراتی را در اعتراض به تلاش‌ها برای بیرون راندن اهالی این محله از منازل خود و تحویل آنها به شهرک‌نشینان برپا کردند و نیروهای اسرائیلی به سمت برخی از شرکت کنندگان در این تظاهرات حمله کردند.

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین