خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

مردم گوآتمالا خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند

اعضای یکی از بزرگترین گروه‌های کشاورزی و بومی گوآتمالا جاده‌های سراسر کشور را بسته و خواستار استعفای رئیس جمهوری و دادستان کل به اتهام اخراج دادستان کل مبارزه با فساد شدند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این سومین بار در ۱۵ روز گذشته است که مردم در گوآتمالا به خیابان‌های می‌آیند و علیه برکناری “خوآن فرانسیسکو ساندوال” که به صورت بین‌المللی به عنوان رئیس دفتر دادستان ویژه علیه مصونیت از مجازات به رسمیت شناخته شده،‌ دست به اعتراض زدند. وی در حال بررسی فساد احتمالی از سوی آلخاندرو جیاماتئی، رئیس جمهوری این کشور بود.

 

ماریا پوراس، دادستان کل نیز گفته که ساندوال اقداماتش را تضعیف کرده و یک دادستان جرایم انتخاباتی را جای وی انتخاب کرده است.

 

در گوآتمالاسیتی پلیس به حفاظت از ساختمان‌های دولتی مبادرت ورزید در حالیکه در حومه پایتخت اعضای گروه حمایت از حقوق کشاورزان موسوم به “CODECA” تخته‌های چوب را با میخ در سراسر بزرگراه نصب کردند تا از عبور و مرور خودروها جلوگیری کنند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های گوآتمالایی و اجتماعی نشان می‌دهد که در بخش‌های دیگری از کشور نیز مسدودی جاده‌ها اتفاق افتاده است.

 

“تلما کابررا”، کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری از جنبش برای آزادی مردم و رهبر CODECA گفت: ما خواستار استعفا و بازجویی از رئیس جمهوری و دادستان کل هستیم.

 

بسیاری از دانشجویان گوآتمالایی هم به اعتراضاتی پیوسته‌اند که از سوی گروه CODECA سازماندهی شده بود.

 

برخی از اعضای این گروه گفته‌اند قصد دارند تا در مقابل دفتر جیاماتئی هم دست به اعتراض و تحصن بزنند.

 

این جدیدترین اعتراضات نشان دهنده نارضایتی مردم از فساد دولت و توقف استقلال سیستم قضایی این کشور است. در ۲۰۱۲، موجی از اعتراضات علیه فساد باعث برکناری “اوتو پرز مولینا”، رئیس جمهوری وقت این کشور شد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، “خوآن فرانچسکو ساندوال”، مبارز ضد فساد گوآتمالایی پس از آنکه از سمتش برکنار شد، شبانه کشور را ترک کرد و این مساله موجی از اعتراضات مردمی را در پی داشت.

 

جوردن روداس، یکی از مقام های حقوق بشری گوآتمالا گفت، ساندوال که تا روز جمعه ریاست دفتر ویژه دادستانی علیه معافیت از مجازات را برعهده داشت، روز شنبه به مرز السالوادور رفت.

 

وی ادامه داد: این تصمیم برای حفاظت از جان ساندوال گرفته شد.

 

“ماریا پوراس”، دادستان کل گوآتمالا، ساندوال را روز جمعه از سمتش به عنوان رئیس دفتر ویژه دادستانی علیه معافیت از مجازات برکنار کرد.

 

ساندوال در نشست خبری چند ساعت پیش از ترک کشور گفت که این برکناری غیرقانونی را به چالش می‌کشد و ادامه داد: من یکی دیگر از دادستان‌های گوآتمالایی هستم که در جستجوی حقیقیت و عدالت چنین پیامدی را دچار شده‌ام.

 

برکناری ساندوال با انتقادهای بین‌المللی روبرو شد و نشان دهنده چالش‌های پیش روی دولت واشنگتن … در آمریکای مرکزی است که فساد و معافیت مجازاتی باعث شده تا مهاجران زیادی به سوی ایالات متحده گسیل شوند.

 

گروه‌های موسوم به “کامپسینو” که کارگران مزارع گوآتمالا و از قدرتمندترین گروه‌ها در این کشور هستند خواستار اعتصاب سراسری روز دوشنبه شده‌اند.

اعتصاب سراسری کارکنان راه آهن، تردد در آلمان را مختل کرد

اعتصاب سراسری کارکنان راه آهن آلمان، بخش های وسیعی از سیستم ناوگان ریلی این کشور را مختل کرد و باعث شد مسافران درصدد  ساماندهی به برنامه های مسافرتی خود برآیند و کودکان در شهرهای بزرگ همچون برلین خود را با اتوبوس و تراموا به مدارس برسانند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, المان, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, کارگری

تظاهرات در محله الشیخ جراح علیه کوچاندن اجباری فلسطینیان

صدها تن از شهروندان فلسطینی و اهالی محله الشیخ جراح تظاهراتی را در اعتراض به تلاش‌ها برای بیرون راندن اهالی این محله از منازل خود و تحویل آنها به شهرک‌نشینان برپا کردند و نیروهای اسرائیلی به سمت برخی از شرکت کنندگان در این تظاهرات حمله کردند.

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین