گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

تحلیل «عبدالباری عطوان» از دیدار وزیران خارجه بحرین و سوریه

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در پایگاه «رای الیوم» درخصوص مصافحه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نوشت: این اقدام در نوع خود اقدامی نادر و کم سابقه بود نه به دلیل شدت گرمی و روبوسی بلکه به این خاطر که شبکه های العربیه و الحدث بارها آن را پخش و اعلام کردند این اقدام در چارچوب احیای نقش عربی در پرونده سوریه است. این شبکه ها توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکردند.

 

وی در ادامه گفت: این اقدام وزیر خارجه بحرین پس از گذشت ۷ سال از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و اعمال فشار کشورهای عضو این اتحادیه به سایر کشورهای عربی برای پیروی از این تصمیم، طرح بحرین به شکل انفرادی نبوده بلکه به منزله آزمایشی از سوی عربستان بود زیرا استقبال شبکه العربیه که در تحریک علیه مقامات سوریه و تلاش برای سرنگونی دولت سوریه در صف اول قرار داشت تصادفی نیست.

 

در مورد این اتفاق نکاتی وجود دارد که عبارتند از:

 

۱- بحرین بدون چراغ سبز عربستان و امارات دست به چنین اقدامی نمی زند، با توجه به اینکه تقریبا در بحران سوریه از نظر سیاسی، نظامی و مالی نقش کمتری در بحران سوریه داشته است بعید نیست که وزیر خارجه بحرین مامور به انجام این کار شده است و هدف از آن ایجاد زمینه برای گفتگو و تماس با سوریه است.

 

۲- این اتفاق پس از نشست محرمانه وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت، نشستی که هدف آن فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست سران کشورهای مذکور در ژانویه با هدف تشکیل ناتوی عربی است.

 

۳- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه در ایستگاه پایانی خود است، ائتلاف آمریکا شکست خورده، بقای بشار اسد و نظام سوریه قطعی است و موضوع بازپس گیری ادلب توسط ارتش سوریه چند روز یا در نهایت چند هفته بیشتر طول نخواهید کشید.

 

عطوان در ادامه با اعلام اینکه اقدام وزیر خارجه بحرین شاید تلاشی برای دور کردن سوریه از محور مقاومت به رهبری ایران باشد گفت که عربستان سعودی بیش از ۱۰ میلیارد دلار به بشار اسد پیشنهاد کرد که در مقابل آن از ایران دور شود.

 

وی در پایان تأکید کرد که سران سوریه در بهترین روزهای خود بسر می‌برند و توانسته‌اند بر ۸۰ درصد از خاک خود مسلط شده، بمب انفجاری ادلب را در دامن ترکیه انداخته‌اند و کشورهای عربی که از سرکرده‌های مسلح برای سرنگونی دمشق حمایت می‌کردند، امروز در تلاش هستند که دل سوریه را به دست آورند.

مهر

“هاآرتص” از محدود شدن تل‌آویو توسط مسکو استقبال کرد/ «اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد»

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «گیدئون لِوی» نویسنده چپ‌گرا و مخالف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، به بررسی تصمیم روسیه در مجهز کردن سوریه به سامانه‌های پدافند موشکی S-300 پرداخته و نوشت برای اولین بار طی سال‌های اخیر، یک کشور به تل‌آویو گفت دیگر کافی است.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

مسکو: محاصره دریایی روسیه اعلام جنگ است

رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) اعلام کرد: محاصره دریایی روسیه که به تازگی توسط یکی از مقام های آمریکا اعلام شده، حاوی پیام اعلام جنگ به ماست.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, هندوستان

گاردین: ایرانی‌ها انقلابی که ساخته رئیس‎جمهور آمریکا باشد را نمی‌خواهند

روزنامه “گاردین” در یادداشتی در نقد موضع ترامپ و یاران او در قبال ایران می نویسد: “جان بولتون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری امریکا هشدار داد که ایران می تواند روانه جهنم شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه

آمریکا عراق را به قطع کمک نظامی و مالی تهدید کرد

یک مسوول بلندپایه آمریکا تهدید کرد که در صورت تشکیل دولت جدید عراق با نخست وزیری که مورد تایید جمهوری اسلامی ایران باشد، واشنگتن آنچه وی حمایت نظامی و مالی از عراق خواند را قطع خواهد کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

جنبش عدم تعهد از برجام حمایت کرد

جنبش عدم تعهد در واکنش به ریاست روز سه شنبه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر نشست شورای امنیت سازمان ملل که تلاش کرده بود از آن تریبون، خروج غیر قانونی دولت خود از برجام را توجیه کند، بار دیگر حمایت قاطع اعضای این جنبش از برجام را اعلام کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر