هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

گاردین: ایرانی‌ها انقلابی که ساخته رئیس‎جمهور آمریکا باشد را نمی‌خواهند

روزنامه “گاردین” در یادداشتی در نقد موضع ترامپ و یاران او در قبال ایران می نویسد: “جان بولتون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری امریکا هشدار داد که ایران می تواند روانه جهنم شود. ترامپ نیز با لحن تندی علیه ایران صحبت کرد. اکنون آنان در مسیری پرمخاطره قرار گرفته‌اند: مسیر تحریک، تهدید و در نهایت تعقیب هدف براندازی در ایران. حملات کلامی او همزمان با آسیبی که از تحریم‌های امریکا به مردم عادی ایران می‌رسد با یکدیگر همخوانی دارند. در ماه نوامبر نیز دور بعدی تحریم‌های امریکا علیه ایران در حوزه نفت آغاز خواهد شد. در آن زمان، تندروها در ایران ممکن است روحانی را بیش از پیش محدود سازند. با چنین وضعیتی چشم‌انداز رویارویی مستقیم در خلیج فارس روز به روز بیشتر می‌شود.

 

ترامپ از زمان خارج کردن آمریکا از برجام در اقدامی یکجانبه در تلاش است این رفتار مخرب خود در قبال ایران را توجیه کند. او ادعا می کند که ایران برخلاف تعهدات‌اش عمل کرده این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده است. ترامپ در ظاهر انکار می کند که به دنبال سیاست تغییر رژیم در قابل تهران است با این حال، دیگر یاران او از جمله جان بوتون مشاور امنیت ملی و از جمله طرفداران اصلی جنگ عراق پیشتر در ماه ژانویه در یک سخنرانی گفته بود که سیاست امریکا پایان دادن به انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی پیش از ۴۰ سالگی آن است. او در گفت‌و گو با “فاکس نیوز” گفته بود که هدف امریکا باید تغییر نظام سیاسی در ایران باشد.

 

بدون شک موضع ترامپ علیه ایران از سوی نتانیاهو نخست وزیر تندروی اسرائیل تقویت می‌شود. همچنین، از سوی امریکایی‌های حامی اسرائیل در امریکا. نتانیاهو به طور مداوم ایران را به عنوان تهدید عیله موجودیت اسرائیل به تصویر می‌کشد و در گذشته از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کرده بود و خاندان آل سعود و دیگر پادشاهی‌های مسلمان سنی در منطقه نیز اکنون علیه نفوذ شیعیان و ایران در منطقه در کنار ترامپ و اسرائیل قرار گرفته‌اند. ترامپ نیز مانند نتانیاهو از گرداندن این بازی و طرح نام ایران به عنوان تهدید سود می‌برد. ترامپ برای مصرف داخلی علیه ایران شعار می‌دهد. او نگاه به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر دارد، چرا که می‌داند پیروزی احتمالی دموکرات‌ها به طور بالقوه ریاست جمهوری او را تهدید خواهد کرد. “شگفتی اکتبر” یکی از سنت‌های قدیمی در سیاست انتخاباتی امریکا بوده است. اگر کنگره پر از دموکرات‌ها شود ترامپ دیگر نمی‌تواند با دست باز علیه ایران اقدام کند.

 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد امریکا در شوراندن مردم ایران علیه حاکمان آن کشور شکست می‌خورد. ایرانی‌ها بدون شک سزاوار دولتی پاسخگوتر و شفاف‌تر و شایسته بهره‌مندی از آزادی بیشتر هستند اما آنان انقلابی که ساخته و پرداخته واشنگتن باشد را نمی‌خواهند انقلابی که صرفا مورد پسند ترامپ باشد.

 

نمونه‌ای از خطر اصلی فشار ترامپ بر ایران را هفته گذشته در جریان حمله در اهواز دیدیم. در آن منطقه سابقه طولانی تجزیه‌طلبی وجود دارد. یک گروه تجزیه‌طلب محلی مسئولیت حمله را برعهده گرفت اما به دلیل تنش کنونی در منطقه ایران به سرعت انگشت اتهام را به سوی سعودی‌ها و امریکایی‌ها گرفت. اگر روحانی در راه نیویورک نبود ممکن بود سپاه انتقام‌گیری را زودتر آغاز کند. آنان تهدید به انتقام گیری متقابل کرده اند. در نتیجه، تصور کنید زمانی که امریکا ایران را تحریم نفتی می‌کند سپاه تصمیم بگیرد تنگه هرمز را در اقدامی تلافی‌جویانه ببندد یا متحدان ایران در یمن به سوی تانکرهای سعودی در دریای سرخ موشک شلیک کنند و یا موشک به سوی پایگاه دریایی امریکا در بحرین از سوی ایران یا حامیان‌اش صورت گیرد. پس از آن ترامپ و بولتون جنگ‌طلب چه خواهند کرد؟ آنان گزنیه‌های زیادی ندارند و مهمترین آن اقدام متقابل و استفاده از قوه قهریه است. به دلیل نبود رابطه دیپلماتیک مستقیم متاسقانه در آن شرایط برای برای صحبت کردن منطق وجود نخواهد داشت. این وضعیت در نتیجه رفتارهای احمقانه دولت ترامپ ایجاد شده است. ترامپ به مشاوره‌های روس‌ها، چینی‌ها و اروپایی‌ها گوش نمی‌دهد. او مشغول سوزاندن پل‌هاست. کار او پل‌سوزی است نه پل‌سازی. اگر او به زودی سیاست خود را تغییر ندهد در جنگی که خود باعث ایجاد آن شده درگیر خواهد شد”.

آمریکا عراق را به قطع کمک نظامی و مالی تهدید کرد

یک مسوول بلندپایه آمریکا تهدید کرد که در صورت تشکیل دولت جدید عراق با نخست وزیری که مورد تایید جمهوری اسلامی ایران باشد، واشنگتن آنچه وی حمایت نظامی و مالی از عراق خواند را قطع خواهد کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

جنبش عدم تعهد از برجام حمایت کرد

جنبش عدم تعهد در واکنش به ریاست روز سه شنبه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر نشست شورای امنیت سازمان ملل که تلاش کرده بود از آن تریبون، خروج غیر قانونی دولت خود از برجام را توجیه کند، بار دیگر حمایت قاطع اعضای این جنبش از برجام را اعلام کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

کوربین: درصورت پیروزی در انتخابات، کشور فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسیم

به گزارش راشاتودی، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس که در حال سخنرانی در شهر لیورپول است اعلام کرد که در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی، و تشکیل دولت از سوی آن اقدام به شناسایی کشور مستقل فلسطین می‌کند.

ادامه

اسراییل, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

جان بولتون؛ دولت آمریکا اقداماتی را برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی کلید زده است

مشاور امنیت ملی ترامپ مدعی شد که دولت ترامپ اقداماتی را برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران انجام داده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خبر, سوریه, سیاسی