گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سخنرانی‌های مزوّرانه و تهدیدآمیز علی خامنه‌ای در مورد انتخابات ۱۱ اسفند مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و برگزاری انواع نمایش‌های تبلیغاتی برای پُراهمیت نشان دادن این انتخابات در هفته‌های گذشته ادامه یافت. هدف همهٔ این‌ها اثرگذاری بر افکار عمومی و جلب آن‌ها به شرکت در انتخابات است، گرچه شواهد حاکی ... تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, استقلال, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, جهان, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, عراق, عمان, غارتگری, فقر, معلمان, نئولیبرالیسم

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در دست‌کم ۳۰ شهر ایران

عدم تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی آموزگاران توسط مجلس شورای اسلامی، بار دیگر اعتراض معلمان ایران را در پی داشت. آموزگاران ایران می‌گویند، دستمزد زیر ۱۰ میلیون تومان، حکایت از زندگی در خط فقر دارد.

 

به گزارش دویچه وله؛ بار دیگر، بررسی طرح رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی به بعد موکول شد. خبری که باعث افزایش نارضایتی آموزگاران ایران شده است.

 

در همین رابطه، شماری از آموزگاران ایران در همراهی با بازنشستگان فرهنگی در دست‌کم ۳۰ شهر این کشور اقدام به برپایی تجمعات اعتراضی کردند.

 

افزون بر آن، معلمان در تجمع خود خواستار آزادی آموزگاران زندانی شدند. فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اعلام کرده است که چند آموزگار دیگر نیز در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند.

 

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار یک پست توییتری ضمن اعلام خبر برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان و فرهنگیان بازنشسته، فیلم کوتاهی نیز از این تجمعات به اشتراک گذاشته است.

 

در واکنش به اعتراض معلمان، مجلس شورای اسلامی وعده داده است، روز یکشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) موضوع طرح رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار خود قرار دهد.

 

طرح رتبه‌بندی معلمان چیست؟

 

طرح رتبه‌بندی معلمان، یک طرح قدیمی است. بیش از شش سال پیش، برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در آن هنگام، مجلس برای اجرای این طرح دو مرحله قائل شد. مرحله نخست گرچه تصویب شد، اما به ادعای مسئولان، به علت عدم پیش‌بینی آن در بودجه سالانه، اجرایی نگشت.

 

از آن هنگام تا کنون، تصویب و اجرای این طرح به حالت راکد در آمده است. فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران گفته است که در دولت حسن روحانی بررسی این طرح را آن قدر به تعویق انداختند، تا کار به مجلس جدید و دولت جدید رسید.

 

علی کریمی فیروزجایی، نماینده بابل روز چهارشنبه ۲۱ مهر اعلام کرده بود که بررسی این طرح به بعد موکول شده است. اکنون از روز یکشنبه ۲۵ مهر سخن می‌رود. در واکنش به تعویق مجدد بررسی این طرح، معلمان در نقاط مختلف ایران دست به اعتراض زدند.

 

طرح رتبه‌بندی عملا امکان افزایش دستمزد معلمان را فراهم می‌سازد. بر اساس این طرح، دستمزد معلمان در ایران بر مبنای ۸۰ درصد از حقوق هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود.

 

خبرگزاری کار ایران “ایلنا” با انتشار گزارشی درباره تجمعات اعتراضی روز پنجشنبه به نقل از معلمان معترض نوشته است: «برای تدریس با کیفیت، دستمزد معلم باید بالاتر از خط فقر باشد.»

 

از سوی دیگر، گفته شده است که بازنشستگان فرهنگی ایران با حضور در تجمعات اعتراضی معلمان، خواستار تصویب «دائمی شدن همسان‌سازی و بهبود معیشت مستمری بگیران» شده‌اند.

 

فرج کمیجانی در گفت‌‌وگو با سایت “امتداد” گفته است که ۱۸ نفر از معلمان ایران در زندان هستند و چهار معلم دیگر نیز در جریان تجمعات اعتراضی اخیر بازداشت و زندانی شده‌اند.

مصیبتِ آزمون استخدامیِ آموزشیاران نهضت سوادآموزی

سالهاست که آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است و سعی می‌کند این کمبود را با نیروهای غیررسمی جبران کند. نیروهای خرید خدمات آموزشی، سرباز معلم‌ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای حق‌التدریس درواقع به کار گرفته شدند تا نیاز آموزش و پرورش در ایران را برطرف کنند اما این به‌کارگیری حرف و حدیث‌های بسیاری ... مصیبتِ آزمون استخدامیِ آموزشیاران نهضت سوادآموزی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, فرهنگ, کارگری, گزارش, معلمان

دمینوی اعتصابات سراسری کارگران، کشاورزان، معلمان و … بالاخره به کارگران صنایع نفت و گاز رسید

دمینوی اعتصابات سراسری کارگران از معلمان و رانندگان، کارگران فولاد اهواز، کشاورزان و… بالاخره به کارگران صنایع نفت و گاز رسید. اعتراض‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شود و شاید بتوان گفت در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, دهقانی, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

اعلامیۀ مشترک جمعی از هواداران سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت)، حزب چپ ایران(فدائیان خلق) و حزب توده ایران- داخل کشور

درودهای آتشین به مردم قهرمان و مبارز ایران! در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روز درخشان دیگری در تاریخ سراسر مبارزه کشورمان به ثبت رسید.

ادامه

ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی, کارگری, معلمان