دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

تانک‌های مصری آماده ورود به لیبی برای مقابله با نیروهای مورد حمایت ترکیه و مزدوران سوری

منابع خبری از حرکت کاروان نظامی ارتش مصر به سمت مرزهای مشترک با لیبی خبر دادند.

 

به گزارش ایسنا، سایت دیفنس بلاگ شامگاه یکشنبه گزارش داد که نیروهای مسلح مصر ۱۸ تانک‌ از نوع “M۱A۲ آبرامز” را در مرزهای مشترک با لیبی مستقر کردند.

 

در همین راستا، یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل نظامی ویدئویی کوتاه در توییتر منتشر کرد که نشان دهنده یک کاروان نظامی مصر متشکل از ۱۸ تانک در نزدیکی مرزهای لیبی است.

 

وی در این توییت نوشت: این ویدئو دقایقی پیش ضبط شد و کاروان مصر آماده ورود به لیبی برای مقابله با نیروهای مورد حمایت ترکیه و مزدوران سوری است.

 

این تحلیلگر نظامی در ادامه تصریح کرد: همچنین دست کم شش بالگرد تهاجمی از نوع “Mi-۲۴” در این منطقه رصد شدند.

 

این درحالی است که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، عقیله صالح، رئیس پارلمان در شرق لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” شنبه در کنفرانس خبری مشترک پس از نشست خود در قاهره، ابتکارعمل جدیدی را برای پایان دادن به بحران لیبی اعلام کردند.

 

ابتکارعمل جدید قاهره برای بحران لیبی

 

به گزارش روسیاالیوم، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در نشست خبری مشترک با عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق و نیروهای موسوم به ارتش ملی تحت فرماندهی خلیفه حفتر و خود خلیفه حفتر گفت، ابتکارعمل جدید قاهره این پیام را به جهانیان می‌رساند که باید خواست و اراده ملت لیبی درباره ثبات، حفظ حاکمیت و اتحاد کشور و مقدم قرار گرفتن منافع لیبی اجرایی شود.

 

ابتکارعمل جدید قاهره درباره حل بحران لیبی شامل پیشنهادات برای اعلام آتش‌بس در سراسر لیبی از روز دوشنبه هشتم ژوئن و تجدید فراخوان برای از سرگیری مذاکرات صلح در ژنو تحت نظارت سازمان ملل در قالب ۵+۵ است.

 

براساس این ابتکارعمل باید شورای ریاستی منتخب با حضور نمایندگان همه مناطق لیبی برای حکومت و برگزاری انتخابات شفاف تشکیل و یک بیانیه قانون اساسی برای انجام روند سیاسی در کشور تصویب شود.

 

همچنین طبق ابتکارعمل قاهره همه طرف‌های خارجی ملزم هستند مزدوران خارجی را از لیبی بیرون کرده، شبه‌نظامیان را منحل و تسلیحات آنها را به ارتش ملی تحویل دهند تا ارتش بتواند وظایف امنیتی خود را انجام دهد.

 

رئیس جمهوری مصر در این کنفرانس خبری مخالفت کشورش را با گزینه نظامی برای حل بحران لیبی اعلام کرده و هشدار داد، تنش‌های اخیر در این کشور عواقب ناگواری را برای کل منطقه به همراه دارد و بدون حل و فصل مسالمت‌آمیز این بحران نمی‌تواند ثباتی وجود داشته باشد.

 

وی نگرانی خود را در خصوص اقدامات برخی از طرف‌ها در لیبی و مداخله خارجی ابراز کرده و با اشاره به ترکیه گفت، برخی مصرّانه به دنبال حل نظامی بحران لیبی هستند.

 

فرمانده نیروهای ارتش ملی در این کنفرانس از مصر خواست تمامی تلاش خود را برای ملزم کردن ترکیه جهت توقف انتقال تسلیحات نظامی و مزدوران به لیبی و بازگرداندن این مزدوران به کشورشان به کار گیرد.

 

وی اعلام کرد، مداخله ترکیه در درگیری‌های لیبی وضعیت قطب‌بندی را در این کشور تقویت و ثبات آن را تهدید می‌کند. ترکیه با توافق‌نامه‌ای که اخیرا با دولت توافق ملی لیبی امضا کرده به دنبال محاصره مصر و لیبی است.

 

خلیفه حفتر  ادامه داد، خطر حضور نیروهای مسلح تنها به لیبی محدود نمی‌شود بلکه همه کشورهای همسایه و منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

حفتر با بیان اینکه خواستار تشکیل دولت متحد ملی و اتحاد نهادهای جدا شده در لیبی است، گفت، به نتایج کنفرانس برلین پیرامون لیبی پایبند است.

 

عقیله صالح ، رئیس پارلمان لیبی مستقر در طبرق هم اعلام کرد، دولت شرق لیبی برای بیرون راندن شبه‌نظامیان عزم خود را جزم کرده‌ است.

 

اکنون نیروهای دولت توافق ملی لیبی (دولت فائز السراج – مخالفان وی از انتصاب سیاسی وی به عنوان تحمیل خارجی انتقاد می کنند) با دخالت نظامی ترکیه اخیرا توانستند کنترل منطقه طرابلس را به طور کامل به دست گرفته و به پیش‌روی خود به سمت شهر سرت در غرب این کشور ادامه دهند و نیروهای حفتر نیز در حال عقب‌نشینی به سمت شرق هستند.

 

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب و دیگری در شرق بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل و ترکیه به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه و مصر حمایت می‌شود.

نقشه آمریکا برای ترکیه در دو حوزه سوریه و لیبی

برخی از تحلیل‌گران٬ صرف نظر از دیدگاه‌های مثبت و ایجابی که تحولات اخیر لیبی را به نفع ترکیه ارزیابی می‌کنند٬ معتقدند که تیم اردوغان باید از چند و چون بازی‌های آمریکا درک واقع‌بینانه‌ای٬ داشته باشد.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, حضور نظامی, روسیه, سوریه, شمال افریقا, لیبی, ناتو