پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

تاجیکستان خواستار ارزیابی نهادهای جهانی از رویدادهای مرزی با قرقیزستان شد

تاجیکستان از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا یک ارزیابی واقع بینانه از رویدادهای مرزی با قرقیزستان انجام دهند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی تاجیکستان، مقامات منطقه سغد این کشور روز دوشنبه با انتشار بیانیه و عکس‌هایی از پیامدهای درگیری اخیر در مرز تاجیکستان و قرقیزستان از سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا با دیدی عینی و بر اساس واقعیت، رویدادهای ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر ( ۲۳ تا ۲۶ شهریور) را ارزیابی کنند.

 

در این بیانیه همچنین مقامات تاجیکستان به سازمان‌های بین‌المللی توصیه کرده‌اند که تحت تأثیر تحریکات، توطئه‌ها و اکاذیب دستگاه‌های تبلیغاتی کشور همسایه قرار نگیرند.

 

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس منطقه سغد (استاندارسغد)، عکس‌های مناطق مرزی اسفرا بار دیگر ثابت می‌کند که نیروهای نظامی کشور همسایه با انواع سلاح‌های سنگین به روستاهای مرزی تاجیکستان، ساختمان‌های عمرانی و خانه‌های ساکنان این منطقه شلیک کرده و اماکن را آتش زده‌اند.

 

نشست بعدی کارگروه های تاجیکستان و قرقیزستان برای بررسی و رفع اختلافات (روز گذشته) در گذرگاه مرزی “گلیستون” برگزار شد.

 

در این دیدار، طرفین بار دیگر بر حل و فصل مسائل موجود از طریق مذاکره تاکید کردند. در عین حال رعایت مفاد آتش بس و رفع عواقب درگیری‌های مرزی در اسرع وقت مهم تلقی شد.

 

کارگروه ها توافق کردند که راه ها برای تردد باز و تضمین شود. در همین روز راه به سمت جامعه روستای واروخ باز شد.

 

وزارت امور خارجه تاجیکستان از کشته شدن ۲۸ نفر در جریان درگیری اخیر در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان خبر داد.

 

به گفته وزارت بهداشت قرقیزستان، ۵۹ نفر در جریان درگیری های مسلحانه جان خود را از دست دادند.

 

با دستور سدیر جباراُف رئیس جمهور قرقیزستان، امروز ۱۹ سپتامبر در این کشور عزای عمومی اعلام شده است.

 

در نتیجه درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان که از ۱۴ سپتامبر آغاز شد، ده ها نفر از دو طرف کشته و صدها نفر زخمی شدند.

 

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای با اعلام جزئیاتی از حمله نظامیان قرقیزستان به تاجیکستان طی چهار روز گذشته این اقدامات را تجاوزکارانه خواند. وزارت امور خارجه قرقیزستان هم در پاسخ به بیانیه‌ دوشنبه نوشت: رویدادهایی که در ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر در قلمرو مستقل قرقیزستان رخ داد، تهاجم نظامی برنامه‌ریزی شده تاجیکستان علیه کشور ما است.

 

هر دو کشور کوچک و محصور در خشکی یکدیگر را به از سرگیری جنگ در یک منطقه مورد مناقشه علیرغم توافق آتش بس متهم کرده‌اند.

 

دلیل درگیریهای شدید اخیر مشخص نیست، اما عدم خط کشی و خط کشی صدها کیلومتر از مرز دو کشور و اختلاف بر سر آب و خاک، سال‌هاست که دلیل درگیری خونین دو همسایه بوده است. دو کشور شوروی سابق و آسیای مرکزی فعلی دارای مرز ۹۷۰-۹۸۰ کیلومتری هستند گه تاکنون فقط ۵۸۰ کیلومتر علامتگذاری شده است.

گاردین: خشکسالی وسقوط اقتصادی میلیون‌ها نفر در افغانستان را به‌گرسنگی کشانده است/ چاره‌ای جز علف خوردن نداریم

روزنامه گاردین در گزارشی با موضع فقر در افغانستان، نوشت که خشکسالی و سقوط اقتصادی میلیون ها نفر در این کشور را به گرسنگی کشانده است .

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, فقر, گزارش

آمریکائی‌ها در افغانستان نیستند و دست‌نشانده‌شان هم سر کار نیست/ انتقال ۴۰۰ تروریست داعش به شمال افغانستان

«ضمیر کابلوف» امروز در مصاحبه با اسپوتنیک تصریح کرد: اینکه آمریکائی‌ها در افغانستان نیستند و دولت فاسد دست‌نشانده‌شان هم دیگر سر کار نیست، از موارد مثبت حکومت یکساله طالبان است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, شرق اروپا

شی جین‌پینگ خطاب به رئیسی؛ دو طرف باید به طور فعال طرح همکاری جامع دو کشور را اجرا کنند

 صبح روز جمعه  ۱۶ سپتامبر به وقت محلی، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین در مهمانسرای دولتی سمرقند با ابراهیم رئیسی‌رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, شرق آسیا

فناوری چینی کاشت پنبه ناجی کشاورزان شد

ورود کارشناسان چینی و فناوری‌های کشاورزی امید به بازده بالاتر، هزینه‌های کمتر و افزایش درآمد را برای هزاران کشاورز پنبه در ازبکستان به ارمغان آورده است.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, اقتصادی, تاجیکستان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش