پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

آمریکائی‌ها در افغانستان نیستند و دست‌نشانده‌شان هم سر کار نیست/ انتقال ۴۰۰ تروریست داعش به شمال افغانستان

«ضمیر کابلوف» امروز در مصاحبه با اسپوتنیک تصریح کرد: اینکه آمریکائی‌ها در افغانستان نیستند و دولت فاسد دست‌نشانده‌شان هم دیگر سر کار نیست، از موارد مثبت حکومت یکساله طالبان است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان امروز جمعه در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت که سیاست طالبان در قبال محدودیت ها، نقش زنان در جامعه و همچنان بعضی اقدامات اشتباه در اقتصاد از جمله موارد منفی نتایج یک ساله حاکمیت طالبان در افغانستان است.

 

وی در این خصوص گفت: مشکلات موضوعی وجود دارند. از دیدگاه ما، سیاست طالبان، از جمله در رابطه با محدودیت ها، نقش زنان در جامعه، برخی گام‌های اشتباه در اقتصاد. اما باز هم، تفاوت را احساس کنید، در پس زمینه فساد گسترده در حکومت اشرف غنی، طالبان با فساد مبارزه می‌کنند و تا آنجا که می دانیم، دزدی نمی‌کنند.

 

این مقام ارشد روسیه در این باره ادامه داد: این مساله مهمی است. درآمد گمرک‌ها به خزانه دولت می‌روند نه به جیب های کسی یا حساب‌های بانکی بیرون مرزی مقامات. این کافی نیست، اما درآمد نیز کم است. آنها بالاخره بودجه خود را درست کردند. برای نخستین بار در ۲۰ سال، بودجه افغانستان کاملا افغانی است- بر اساس درآمد و مصارف. آنها بر همکاری خارجی تکیه ملق ندارند. آنچه غربی‌ها هر از گاهی می فرستند، اولاً پول های خود افغانیٰها است و ثانیاً این کمک‌های بشردوستانه است که بدون آن نیز کارها انجام می‌شود.

 

نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در این مصاحبه اضافه کرد: این واقعیت که در افغانستان آمریکایی‌ها با حضور نظامی شان دیگر وجود ندارند و همچنان رژیم فاسد دست نشانده شان نیر سر کار نیست؛ از موارد مثبت به شمار می‌آید.

 

«ضمیر کابلوف» در خصوص کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان نیز گفت که نسبت به اطلاعات آمریکا، به اطلاعات ارائه شده از سوی کابل بیشتر اعتماد دارد.

 

کابلوف تاکید کرد: تا کنون حکومت کابل تأئید نکرده و به شکل رسمی از آمریکایی‌‌ها خواستار سندی مبنی بر اینکه آنها الظواهری را کشته‌اند، نشده است. بیانیه های واشنگتن برای ما اصل موضوع نیست. ما شواهدی را دال بر اثبات این رخ داد نمی‌بینیم.

 

کابلوف در ادامه افزود: تحقیقات در مورد حمله به سفارت روسیه در کابل با هماهنگی نهادهای اطلاعاتی در منطقه جریان دارد. اول این که، تقریباً ۲ بار در ماه ما اطلاعاتی را از سرویس‌ های ویژه خود درباره یورش‌ های تروریستی در برابر سفارت و کارمندان روسیه، دریافت می کنیم و با سرویس‌ های ویژه افغانستان در میان می‌گذاریم. من وارد جزئیات نمی‌ شوم. این یک حوزه خاص از تعامل ما است. داعش یا گروه تروریستی که خود را چنین معرفی می‌ کند، سر نیزه حمله است.، روشن است که این ها مزدور هستند، افرادی با انگیزه ویژه. آنها کار خودشان را می‌ کنند و ما هم کار خودمان را انجام می‌‌دهیم.

 

 

انتقال ۴۰۰ تروریست داعش به شمال افغانستان

 

رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی از استقرار حدود ۴۰۰ تن از افراد گروه تروریستی داعش در ولایت‌های شمالی افغانستان خبر داد.

 

«آناتولی سیدروف» رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی از استقرار حدود ۴۰۰ تن از افراد گروه تروریستی داعش در ولایت‌های شمالی افغانستان خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سیدروف در نشستی خبری گفت: حدود ۴۰۰ تن از اعضای گروه ترویستی داعش با هدف اجرای حملات تروریستی از جمله اهداف نظامی و غیرنظامی به ولایت‌های شمالی افغانستان منتقل شده‌اند.

 

این در حالی است که روسیه ژوئن گذشته اعلام کرد: تعداد عناصر گروه ترویستی داعش از زمان به قدرت رسیدن طالبان سه برابر افزایش یافته است.

 

«زامیر کابولف» فرستاده ویژه روسیه به افغانستان در این باره گفت: آنچه ما اطلاع داریم تعداد تقریبی آن‌ها به ۶۰۰۰ تن می‌رسد. بعد از به قدرت رسیدن طالبان و اقدامات سختگیرانه علیه آن‌ها تعداد آن‌ها حدود ۲۰۰۰ نفر بود. این به معنای افزایش سه برابری گروه تروریستی داعش است و این یک جنبه بسیار منفی در تحولات افغانستان به شمار می‌رود.

 

گفتنی است، افعانستان شاهد حملات ترویستی به طور گسترده است که از جمله آن می‌توان به حمله اخیر به سفارت روسیه در کابل که به کشته و زخمی شدن چند نفر منجر شد، اشاره کرد.

شی جین‌پینگ خطاب به رئیسی؛ دو طرف باید به طور فعال طرح همکاری جامع دو کشور را اجرا کنند

 صبح روز جمعه  ۱۶ سپتامبر به وقت محلی، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین در مهمانسرای دولتی سمرقند با ابراهیم رئیسی‌رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, شرق آسیا

فناوری چینی کاشت پنبه ناجی کشاورزان شد

ورود کارشناسان چینی و فناوری‌های کشاورزی امید به بازده بالاتر، هزینه‌های کمتر و افزایش درآمد را برای هزاران کشاورز پنبه در ازبکستان به ارمغان آورده است.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, اقتصادی, تاجیکستان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

شی جین‌پینگ؛ از تلاش‌های خارجی برای وقوع “انقلاب‌های رنگی” جلوگیری کنید

رئیس‌جمهور قزاقستان از اعضای سازمان همکاری شانگهای خواست تا در حوزه نظامی-سیاسی همکاری کنند. رئیس‌جمهور چین نیز خواستار تلاش برای ممانعت از وقوع انقلاب‌های رنگی در کشورهای عضو شد.

ادامه

ازبکستان, اقتصادی, امارات, بحرین, چین, شانگ‌های, قزاقستان, قطر, کویت, گزارش, مصر, میانمار

شورای همکاری بدنبال تقویت روابط با آسیای میانه/ نخستین نشست مشترک وزیران در ریاض

نخستین نشست گفت وگوی استراتژیک میان وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه امروز در ریاض برگزار می‌شود.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, تاجیکستان, ترکمنستان, جهان, خاورمیانه, خبر, شورای همکاری خلیج فارس, عربستان سعودی, قرقیزستان, قزاقستان