تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

بلاروس درباره تحرکات ناتو هشدار داد

وزیر دفاع بلاروس درباره افزایش تحرکات ناتو در مرزهای این کشور هشدار داد و رئیس جمهور بلاروس نیز بیان داشت کشورش تمام قابلیت‌ها برای واکنش به درگیری مرزی را دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس روز دوشنبه گفت، نیروهای ناتو در حال افزایش توان بالقوه تهاجمی خود در مرزهای این کشور هستند.

 

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این مقام بلاروسی گفت: «نتایج ارزیابی‌ها حاکی از این است که اقدامات اتخاذ شده توسط غرب برای نظامی‌سازی منطقه به تغییر چشمگیر در توازن قدرت (منجر) می‌شود».

 

وزیر دفاع بلاروس در نشست امنیت نظامی این کشور افزود: «پتانسیل تهاجمی کشورهای عضو ناتو در مجاورت مرزهای ما افزایش یافته است».

 

خرنین در این نشست که با حضور «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس برگزار شد گفت، یگان‌های جدید نظامی در مرزها مستقر و تسلیحات جدید نیز مهیا شده‌اند.

 

او در ادامه گفت، مینسک به‌طور ویژه‌ای درباره تجهیز شدن کشورهای همسایه به تانک‌های آبرامز، سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت، سامانه‌های پرتاب موشکی چندگانه و جنگنده‌های اف-۳۵ مجهز به موشک‌های کروز نگران است.

 

به نوشته تاس، لوکاشنکو نیز در این نشست گفت، بلاروس تمام قابلیت‌های لازم برای واکنش به هرگونه تشدید تنش در مرزها را دارد.

 

رئیس جمهور بلاروس افزود: «ستاد کل ارتش باید همواره باید این را بدانند که این حرامزاده‌ها از چه جهتی علیه ما اقدام می‌کنند و چگونه باید به آن پاسخ داد».

 

او در ادامه با تأکید بر لزوم استقرار نیروهای واکنش سریع قادر به انجام عملیات ظرف ۲-۳ ساعت در مرزها گفت: «ما تعداد مشخصی از واحدها را داریم که به‌خوبی تعلیم دیده و تجهیز شده‌اند و می‌توانند ظرف سه ساعت به هر نقطه از بلاروس منتقل شوند».

 

لوکاشنکو گفت، علاوه بر ارتش، تمام نیروهای مسلح از جمله «وزارت کشور، نیروهای امنیت مرزی و کمیته امنیت داخلی» باید در این مسئله دخیل باشند.

 

رئیس جمهور بلاروس افزود: «این اتفاقی است که در حال وقوع است. ما قرار نیست واحدهای نظامی را در جایی مستقر کنیم. من چنین دستوری نداده‌ام. بلکه ما باید برای هرگونه اقدام آن‌ها برنامه داشته باشیم. ما باید برای اقدام متقابل برنامه داشته باشیم».

 

لوکاشنکو در ادامه گفت: «ما تمام قابلیت‌ها برای واکنش مسلحانه به هر تحرک آن‌ها را داریم و این فقظ شامل واکنش مسلحانه به برنامه‌های این نیروهای مسلح نمی‌شود».

 

این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که جنگنده‌های روسی و بلاروسی روز پنجشنبه بر فراز مرزهای بلاروس و اتحادیه اروپا به پرواز درآمدند.

 

وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگنده‌های بلاروسی ما مشارکت جنگنده‌های روسی به گشت‌زنی در مرزهای این کشور پرداختند.

 

به گفته این وزارتخانه، گشت‌زنی هواپیماهای جنگی بر فراز مرزهای بلاروس و لهستان به منظور پایش وضعیت پناهجویان که میان مرزهای دو کشور گیر افتاده‌اند انجام گرفته است.

 

تنش‌ها میان بلاروس و اتحادیه اروپا به ویژه لهستان، پس از آن افزایش یافت که طی یک ماه اخیر هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان مستقر شده و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا شدند. این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود موادغذایی و آب مواجه هستند.

 

لوکاشنکو هفته گذشته با بیان اینکه کشورش به دنبال تقابل و تنش‌زایی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست، از این سازمان خواست پناهجویانی را که در مرز بلاروس-لهستان گرفتار وضعیت بغرنج شده‌اند، بپذیرد.

 

از سوی دیگر وزارت خارجه بلاروس طی بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۱۸ مهاجر شامگاه دوشنبه مرز این کشور را ترک کرده و تعداد بیشتری نیز در ساعات آتی به موطن خود بازگردانده می‌شوند.

 

«الکسی بِگون» رئیس اداره شهروندی و مهاجرت وزارت کشور بلاروس در این‌باره توضیح داد: «همین دیروز حدود ۱۱۸ نفر فرودگاه ملی مینسک را ترک کردند و این کار هر روز ادامه دارد. [آنها] به صورت انفرادی پرواز کردند، نهادهای امور داخلی و نیروهای مرزی به آنها در پردازش اسناد و عبور از مرزهای دولتی کمک کردند».

ایالات‌متحده دمای تنور جنگ سرد با چین را بالا می‌برد

رهبران دولت‌های امضاکنندهٔ پیمان آوکوس یعنی اسکات موریسون (نخست‌وزیر استرالیا)، بوریس جانسون (نخست‌وزیر انگلیس)، و جو بایدن (رئیس‌جمهور ایالات‌متحده)، در اعلامیه رسمی‌شان هشیار بودند که هیچ اشاره‌ای به چین نکنند.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, سوئد, فرانسه, هندوستان

وزیر خارجه مجارستان: کشور‌های غربی خواستار رویارویی آشکار بین روسیه و ناتو نیستند

وزیر خارجه مجارستان گفته است غرب از تمام توان خود برای جلوگیری از رویارویی آشکار بین روسیه و ناتو استفاده خواهد کرد.

ادامه

تحلیل, جنگ سرد, حقوق بشر, شرق اروپا, غرب اروپا, مجارستان, ناتو

رئیس اطلاعات روسیه: ادعای حمله به اوکراین، پروپاگاندای شرورانه آمریکاست

رئیس سازمان اطلاعات روسیه با بیان اینکه مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، این ادعاها را «پروپاگاندای شرورانه» آمریکا در منطقه دانست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا

رآکتور هسته‌ای فضایی جدید چین ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از رآکتور ناسا

گزارش‌های اولیه از شروع مراحل توسعه رآکتور هسته‌ای فضایی جدید چین نشان می‌دهد که این رآکتور هسته‌ای فضایی ممکن است ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از رآکتور هسته‌ای فضایی ناسا باشد و طراحی نمونه اولیه آن نیز در حال حاضر تکمیل شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش