برچسب «رسانه وابسته به دولت» به رسانه‌های کوبا؛ تلاش توییتر برای سانسور؟

توییتر به عنوان ابزار تحت هدایت آمریکا و در راستای تلاش‌ها برای «تحمیل یک روایت واحد» از رویدادهای جهان، برچسب «رسانه‌های وابسته به دولت کوبا» را به پلتفرم‌های خبری این کشور اضافه کرد.

 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای خبری «کوبادباته» (Cubadebate) در واکنش به اقدام توییتر در محدود کردن دسترسی به حساب‌های کاربری رسانه‌های کوبا با اضافه کردن برچسب تحت عنوان «رسانه‌های وابسته به دولت کوبا» نوشت: اجرایی شدن تصمیمی که توییتر در اوت ۲۰۲۰ از آن خبر داده بود، گیرندگان و خوانندگان توییت‌های رسانه‌های برچسب زده شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

«کوبا دِباته»، «رادیو رِبِلدِ» (Radio Rebelde)، «رادیو هاوانا کوبا» (Radio Habana Cuba)، «گرانما» (Granma) و «کانال کاریبه» (Canal Caribe) از جمله رسانه‌های کوبایی است که با این شکل جدید از محدودیت مواجه شده‌اند.

 

«اِدیلبِرتو کارمونا» مسئول بخش شبکه‌های اجتماعی کوبادباته گفت: این تصمیم بخشی از تلاش برای طبقه‌بندی رسانه‌هایی است که آن‌ها آن را «دموکراتیک» می‌دانند و از طریق موقعیت‌ قدرت خود بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارند.

 

کارمونا در انتقاد از رویکرد ضدونقیض توییتر در تعریف رسانه‌های وابسته به دولت‌ها به عنوان خروجی‌هایی که مطالب تحریریه آن‌ها از طریق منابع مالی و تحت نظارت مستقیم و غیر مستقیم سیاسی توسط دولت‌ها کنترل می‌شوند، افزود: این طعنه‌آمیز است که رسانه‌های بزرگی مانند NPR آمریکا و BBC انگلیس با وجود این ویژگی‌ها، این برچسب را به دلیل داشتن «تحریریه مستقل»، دریافت نمی‌کنند.

 

«کارلوس گونزالس پِنالولوا» تحلیلگر اسپانیایی نیز تصریح کرد: این دستکاری در الگوریتم‌ها به منظور کمتر دیده شدن برخی رسانه‌ها نسبت به برخی دیگر، بخشی از «ایجاد ایمنی جمعی» است؛ به بیان دقیق‌تر، تحمیل یک روایت واحد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: روشی که توییتر برای پارامترسازی «رسانه‌های وابسته به دولت» به کار می‌برد، اختیاری است و هیچکس برای توضیح اینکه چرا برخی از رسانه‌های دولتی جهان را اینگونه برچسب‌گذاری می‌کند، وجود ندارد.

 

کوبادباته با زیر سوال بردن رویکرد دوگانه توییتر آورده است: رسانه‌هایی مانند «ای‌دی‌ان کوبا» (ADNCuba)، «کوبانت» (Cubanet) یا «دیاریو دِ کوبا» (Diario de Cuba) که توسط ایالات متحده برای تغییر رژیم در کوبا تامین مالی می‌شوند نیز برچسب «رسانه وابسته به دولت» را دریافت خواهند کرد؟

 

در پایان این گزارش آمده است که توییتر با این چارچوب تحقیرآمیز آشکار به عنوان ابزاری سیاسی، «خط تحریریه» خود را نشان می‌دهد. توییتر، محتوا را چنان که اغلب برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود تکرار می‌کند، «تعدیل نمی‌کند» بلکه به عنوان ابزاری که توسط آمریکا هدایت می‌شود، اطلاعات را تحت یک سوگیری سیاسی، فیلتر و مدیریت می‌کند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا