سقوط یک جنگنده آمریکایی دیگر در کره‌جنوبی

ارتش آمریکا تایید کرد که یک جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در آب‌های نزدیک کره‌جنوبی سقوط کرده است. این سومین باری است که یک هواپیمای جنگی آمریکا در کمتر از یک سال گذشته در این منطقه سقوط می‌کند. به گزارش ایسنا، به گزارش یونهاپ، خلبان این جنگنده آمریکایی بامداد امروز چهارشنبه مجبور شد هواپیمایش را رها کرده ... سقوط یک جنگنده آمریکایی دیگر در کره‌جنوبی

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, شبه جزیره کره, شرق آسیا

آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

کارلوس دل تورو وزیر نیروی دریایی آمریکا گفت: نیروی دریایی چین نسبت به رقیب آمریکایی خود از مزایای قابل توجهی برخوردار است و ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند. به گزارش ایرنا، سی ان ان چهارشنبه شب گفت، رئیس نیروی دریایی ایالات متحده تصریح کرد که نیروی دریایی چین دارای ... آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, چین, شرق آسیا, غرب

بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد/ امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود

بالاخره بعد از ۱۵ دور رای‌گیری در پنج روز، در ساعات ابتدایی امروز (شنبه) کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید، اما ۱۴ رای‌گیری ناموفق و امتیازات زیادی که به مخالفان داده، نشان از راه دشوار او در ادامه این مسیر دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه نیویورک‌تایمز، کوین مک‌کارتی، ... بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد/ امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

افزایش بودجه کمک نظامی به اوکراین، اعلان جنگ علیه منافع ملی ایالات متحده است

روزنامه «امریکن کانسروتیو» تایید افزایش بودجه کمک به اوکراین را اعلام جنگ علیه منافع ملی آمریکا خواند. به گزارش ایلنا، روزنامه «امریکن کانسروتیو» تایید افزایش بودجه کمک به اوکراین را اعلام جنگ علیه منافع ملی آمریکا خواند.  «بردلی دیوین»، نویسنده‌ آمریکایی، طی مقاله‌ای در این روزنامه عنوان کرد که اقدامات اخیر کنگره آمریکا نشان از ... افزایش بودجه کمک نظامی به اوکراین، اعلان جنگ علیه منافع ملی ایالات متحده است

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه

جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بدست گرفتند

جمهوریخواهان توانسته اند سرانجام پیروزی خود در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا را تثبیت کنند و به طور رسمی حزب پیروز انتخابات شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، براساس تازه‌ترین نتایج شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، حزب جمهوری خواه پس از چهار سال توانست رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا را ... جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بدست گرفتند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

برنامه مخفی ارتش آمریکا؛ راه انداختن جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان

برخی رسانه‌های غربی اسنادی را منتشر کردند که فاش ساخت آمریکا در «برنامه محرمانه ۱۲۷» و تحت عنوان مبارزه با تروریسم، در سراسر جهان جنگ‌های متعدد نیابتی به راه انداخته و تاکنون برنامه‌های مختلفی را در این زمینه در خارج از آمریکا اجرا کرده است.

 

به گزارش ایرنا؛ پایگاه خبری «اینترسِپت» در گزارشی با اشاره به اسناد و مدارکی که به صورت اختصاصی به دست این پایگاه خبری رسیده و همچنین مصاحبه این رسانه آمریکایی با شماری از ژنرال‌ها و فرماندهان پیشین آمریکایی، به طور خاص به برنامه مخفی  ۱۲۷ ارتش آمریکا که در قالب آن، عملیات‌ زیادی به صورت پنهانی و با استفاده از ظرفیت‌های برخی شرکا و کشورهای همراه با آمریکا در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد، پرداخته و روندِ رو به رشد این قبیل عملیات‌ را که عاری از هرگونه نظارت نهادهای قانونی آمریکایی و قانونگذاران این کشور هستند، نگران­‌کننده توصیف می‌کند.

 

اینترسِپت در این رابطه می‌نویسد: تیم‌های کوچکی از نیروهای ویژه آمریکایی، در عملیات‌ نیابتی و در مقیاسی به مراتب گسترده‌تر از آنچه تاکنون در اقصی نقاط جهان شناخته شده، درگیر هستند. این گزاره با استناد به مدارک اختصاصی و مصاحبه‌هایی که به دست پایگاه خبری اینترسپت رسیده و یا توسط این پایگاه خبری انجام شده، تایید شده است.

 

جنگ­‌های نیابتی مخفی پنتاگون در منطقه خاورمیانه و آسیا-پاسیفیک

 

در حالی که اینترسِپت و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی پیشتر از استفاده پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از «برنامه محرمانه ۱۲۷» در شماری از کشورهای آفریقایی خبر داده بودند، بر اساس یافته­‌هایِ اسناد جدید این نکته فاش شده که پنتاگون دست‌کم در منطقه غرب آسیا و آسیا-پاسیفیک تا سال ۲۰۲۰، به نحو قابل ملاحظه‌ای از اختیارات مرتبط با برنامه محرمانه مذکور استفاده کرده و به نوعی جنگ‌های نیابتی علیه رقبا و دشمنان خود به راه انداخته  است.

 

به طور کلی، بر اساس آمارهای منتشره ، در فاصله میان سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، کماندوهای آمریکایی دست‌کم ۲۳ عملیات محرمانه در چهارچوب جنگ‌های نیابتی آمریکا در اقصی نقاط جهان را اجرا کرده‌اند.

 

«جوزف ووتِل» ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکا که هم فرماندهی نیروهای ویژه و هم فرماندهی مرکزی عملیاتی را برعهده داشته که بر اقدامات نظامی آمریکا در غرب آسیا نظارت می‌کند، تایید کرده که پنتاگون در قالب اختیارات برنامه محرمانه ۱۲۷ خود، اقدامات مخفی را با محوریت آنچه مبارزه با تروریسم عنوان شده، در مصر، لبنان، سوریه و یمن انجام داده است.

 

یک مقام ارشد دفاعی دیگر آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با اینترسِپت سخن گفته تایید کرده که در عراق نیز چندین مورد از عملیات‌ مخفی متعدد نیابتی پنتاگون توسط نیروهای ویژه آمریکایی انجام شده است.

 

البته که شواهدی از اجرای عملیات‌ مشابه سرّی توسط نیروهای آمریکایی درتونس نیز به دست رسیده است.

 

اسنادی که در رابطه با این گونه عملیات به دستِ اینترسِپت رسیده و از طبقه­‌بندی محرمانه خارج شده‌­اند، اطلاعات بسیار جالبی را از نوع و ماهیت اقدامات مخفی نیروهای آمریکایی در قالب جنگ‌های نیابتیِ محرمانه در اقصی نقاط جهان افشا می‌کنند.

 

ارائه آموزش نظامی و تحویل سلاح به نیروهای خارجی

 

اسناد و مصاحبه‌هایی که به دست اینترسِپت رسیده‌­اند و یا توسط آن انجام شده­‌اند، جزئی‌ترین و دقیق‌ترین تصویر از رویه‌های تامین مالی که به کماندوهای آمریکایی این اجازه را می‌دهند تا عملیات‌ مختلف تحت عنوان برنامه‌های ضدتروریستی را از طریق و یا همراه با نیروهای شریک و متحد خارجی و چریک (غیرمنظم) در اقصی نقاط جهان انجام دهند، ارائه می‌کند.

 

اطلاعات بنیادین در مورد این گونه عملیات‌ و اینکه در چه مکان‌هایی انجام می‌گیرند و همچنین تناوب و اهدافی را که در دستورکار دارند و البته نیروهای خارجی که آمریکا برای انجام عملیات‌ خود به آن‌ها تکیه می‌کند، حتی برای اعضای کمیته‌های مرتبط با این موضوع در کنگره آمریکا و همچنین مقام‌های رده بالای وزارت خارجه آمریکا نیز ناشناخته و مبهم هستند.

 

طبق گزارش‌های رسانه‌های غربی از طریق اقتدار و اختیارات برنامه محرمانه ۱۲۷، ایالات‌­متحده آمریکا اقدام به ارائه آموزش نظامی، کمک‌های اطلاعاتی و تحویل سلاح به نیروهای خارجی می‌کند. با این حال، برخلافِ برنامه‌های کمک خارجی سنتی که بر اساس آنچه آمریکا اعلام می‌کند به دنبال توانمند سازیِ جوامع محلی هستند، شرکای آمریکا در قالب برنامه محرمانه ۱۲۷، به ماموریت‌هایی که تحت هدایت و نظارت مستقیم آمریکا هستند فرستاده می‌شوند تا دشمنان این کشور را هدف قرار دهند و اهداف و منافع آمریکا را محقق سازند.

 

مشارکت کنندگان خارجی در قالب برنامه محرمانه ۱۲۷، در عمل وظیفه دارند تا خلاهایی را پُر کنند که نیروهای آمریکایی قادر به پُر کردن آن‌ها نیستند. از این رو، تا حدی زیادی این اقدامات را نوعی برنامه آمریکا در راستای جنگ‌های نیابتی این کشور در اقصی نقاط جهان ارزیابی می‌کنند.

 

هزینه عملیاتی ۳۱۰ میلیون دلاری برنامه سری ۱۲۷

 

ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا که اطلاعات زیادی در مورد برنامه محرمانه ۱۲۷ ارتش این کشور دارند می‌گویند که هدف قرار دادنِ گروه‌های شبه نظامی در حالی که با ریسک و تهدیدات کمتری برای نیروهای آمریکایی همراه باشد، یک راهبرد موثر از سوی مقام‌های پنتاگون ارزیابی می‌شود.

 

با این حال، ماهیت مخفی و محرمانه برنامه ۱۲۷، در اجرا نگرانی‌های جدی را در مورد اینکه نمی‌توان نظارتی موثر و کارآمد را بر این برنامه داشت و در واقع همین مساله موجب نقض قانون اساسی آمریکا می‌شود، ایجاد کرده و می‌کند.

 

بر اساس یکی از اسنادی که به دست پایگاه خبری اینترسِپت رسیده، هزینه عملیات‌ مختلف تحت حمایت برنامه محرمانه ۱۲۷ در فاصله میان سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، رقمی در حدود ۳۱۰ میلیون دلار بوده است. این میزان هزینه‌کرد از افزایش قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با هزینه‌هایی که در سال ۲۰۰۵ در مورد برنامه مذکور و در شرایطی که برای نخستین بار این برنامه عرضه می‌شد، خبر می‌دهد.

 

در حالی که منتقدان بر این باورند که به دلیل امکان نداشتن اِعمال نظارت موثر بر عملیات‌ متعدد محرمانه ۱۲۷ پنتاگون، امکان دارد که این قبیل عملیات‌ به نقض فاحش حقوق بشر و درگیر ساختنِ آمریکا در جنگ‌های خارجی بدون اطلاع کنگره و مردم آمریکا ختم شود، فرماندهان سابق آمریکایی می‌گویند که عملیات‌ محرمانه ۱۲۷، برای آن‌چه که  آنها مبارزه با تروریسم می‌خوانند، کاملا ضروری است.

 

ژنرال ووِتل: عملیات ۱۲۷ برای پیشبرد دستورکارهای آمریکا ارزشمند است

 

ژنرال «ووتِل» در این رابطه به پایگاه خبری اینترسِپت می‌گوید: «من فکر می‌کنم که عملیات ۱۲۷، نوعی برنامه مهم و ارزشمند هستند. این برنامه‌ها زمینه‌های لازم برای پیشبرد دستورکارهای آمریکا را با استفاده از ظرفیتِ نیروهایی که در مکان و محلِ مورد منازعه حضور دارند، فراهم می‌سازند.»

 

پیش از این نیز گزارش‌های زیادی در مورد ارتباطات مخفی نیروهای آمریکایی که در قالب برنامه محرمانه ۱۲۷ فعالیت دارند با یگان‌های بدنام و خشنی از ارتش کامرون منتشر شده است. یگان‌های مذکور سال­هاست که به دلیل انجام جنایت علیه بشریت، تحت شدیدترین انتقادات بین‌­المللی قرار دارد و همکاری‌های آمریکا با آن، نوعی رسوایی برای این کشور به حساب می‌آید.

 

بیش از یک سال است که کاخ سفید نیز از ارائه هرگونه اطلاعات به پایگاه خبری اینترسِپت برای شفاف­‌سازی در مورد عملکرد نیروهای آمریکایی که در قالب عملیات‌ محرمانه برنامه ۱۲۷ فعالیت دارند، خودداری می‌کند.

 

در این پیوند «پاتریک ایوانس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز می‌گوید: «تمامی مسائل مرتبط با این حوزه، در چارچوب وظایف وزارت دفاع است.»

 

این در حالی است که پنتاگون و فرماندهی نیروهای ویژه آمریکایی نیز از هرگونه اظهار نظر در مورد ماهیت برنامه محرمانه ۱۲۷ طفره می‌روند.

 

در این زمینه فرماندهی نیروهای ویژه آمریکایی در موضع‌گیری خطاب به مطالب منتشره توسط پایگاه خبری اینترسپت گفته است: «ما هیچگونه اطلاعاتی را در مورد برنامه محرمانه ۱۲۷ وعملیات‌ مختلف مرتبط با آن ارائه نمی‌کنیم. دلیل اصلی این مساله نیز این است که برنامه مذکور در زمره اسناد و حوزه‌های محرمانه و طبقه­‌بندی شده آمریکا است.»

 

اوج­گیری جنگ­‌های ناخواسته و استفاده غیرقانونی از ابزار نظامی

 

منتقدان ضمن حمله به شفافیت نبودن برنامه محرمانه ۱۲۷، به طور خاص به تبعات این برنامه برای صلح و امنیت آمریکا و محیط بین­‌المللی نیز اشاره می‌کنند.

 

آن‌ها می‌گویند این قبیل عملیات‌ها می‌توانند موجب اوج­گیری جنگ‌های ناخواسته شوند و حتی به استفاده غیرقانونی و نامشروع از ابزار نظامی نیز ختم شوند. مساله‌ای که در فضای عاری از هرگونه نظارت بر عملیات‌های برنامه محرمانه ۱۲۷، کاملا محتمل است.

 

در مورد برنامه محرمانه ۱۲۷ این موضوع روشن است که در واقع اعضای نهادهای قانونی آمریکا کمترین نظارت و اطلاعاتی را از آنچه در قالب این برنامه می‌گذرد، دارند.

 

مساله‌ای که حتی در مواردی می‌تواند به استفاده غیرضروری از ابزار زور و نقض مفاد قانون اساسی آمریکا نیز ختم شود.

 

در این راستا، یک مقام دفاعی آمریکایی می‌گوید که دلایل زیادی هستند که تردیدهای جدی وجود داشته باشند که پنتاگون و مسئولانی که در حوزه برنامه ۱۲۷ فعال هستند، از نیروهای نظامی و نیروهای نیابتی نزدیک به آمریکا، در موارد غیرضروری و البته غیرقانونی بهره گرفته باشند. مساله‌ای که نَه تنها به نقض بنیادین حقوق بشر ختم می‌شود، بلکه با مفاد قانون اساسی آمریکا نیز در تضاد کامل است.

زورآزمایی اقتصادی چین و آمریکا وارد مرحله حساس شده است

یک نشریه آمریکایی با اذعان به اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین باعث تسریع روند جداشدگی مسیر اقتصادی چین و آمریکا از یکدیگر خواهد شد، نوشت که چین اکنون در حال ارزیابی مجدد قدرت اقتصادی غرب است.

ادامه

افریقای جنوبی, اقتصادی, امریکا, اوکراین, ایدئولوژیک, برزیل, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب, مقاله, هندوستان

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا