آمریکا: ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند

کارلوس دل تورو وزیر نیروی دریایی آمریکا گفت: نیروی دریایی چین نسبت به رقیب آمریکایی خود از مزایای قابل توجهی برخوردار است و ایالات متحده نمی‌تواند در ساخت کشتی‌های جنگی با چین برابری کند.

به گزارش ایرنا، سی ان ان چهارشنبه شب گفت، رئیس نیروی دریایی ایالات متحده تصریح کرد که نیروی دریایی چین دارای ناوگان بزرگ‌تر و ظرفیت کشتی‌سازی بیشتر است، زیرا پکن به دنبال گسترش قدرت خود در سراسر اقیانوس‌ها است.

دل تورو اظهار کرد: چین به‌طور مداوم در تلاش است تا حاکمیت دریایی و رفاه اقتصادی دیگر کشورها از جمله متحدان ما در دریای چین جنوبی و دیگر نقاط جهان را نقض کند.

وی با اشاره به اینکه چینی‌ها اکنون نسبت به ایالات متحده ناوگان بزرگ‌تری دارند، بنابراین آن ناوگان را در سطح جهانی مستقر می‌کنند، تاکید کرد: واشنگتن در پاسخ باید ناوگان آمریکا را ارتقا دهد.

وزیر نیروی دریایی ایالات متحده گفت: ما به یک نیروی دریایی بزرگ‌تر و کشتی‌های بیشتری نیاز داریم، کشتی‌های مدرن‌تری که بتواند با این تهدید مقابله کند.

دل تورو خاطرنشان کرد: نیروی دریایی چین در حال حاضر دارای حدود ۳۴۰ کشتی است که این تعداد در آینده‌ای نه‌چندان دور به ۴۰۰ کشتی افزایش خواهد یافت در حالی که ناوگان ایالات متحده کمتر از ۳۰۰ کشتی دارد.

طبق برنامه ناوبری ۲۰۲۲ نیروی دریایی ایالات متحده که تابستان گذشته منتشر شد، هدف پنتاگون این است که تا سال ۲۰۴۵، ۳۵۰ کشتی سرنشین‌دار داشته باشد که هنوز بسیار کمتر از پیش‌بینی تعداد کشتی‌های ناوگان چین در همان سال خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس گزارش نوامبر ۲۰۲۲ دفتر بودجه کنگره ایالات متحده، انتظار می‌رود ناوگان ایالات متحده با بازنشسته شدن کشتی‌های قدیمی، باز هم کوچک‌تر شود.

کارخانه‌های کشتی‌سازی چینی کشتی‌های جنگی را با سرعتی تولید می‌کنند که ایالات متحده نمی‌تواند با آن برابری کند و آخرین کشتی‌های آنها مانند ناوشکن «Type ۰۵۵» نسبت به نسل‌های قبلی مسلح‌تر و توانمندتر هستند.

وی افزود: چین ۱۳ کارخانه کشتی‌سازی دارد و در برخی موارد کارخانه کشتی‌سازی آنها ظرفیت بیشتری نسبت به کارخانه‌های کشتی‌سازی ایالات متحده دارد.

وزیر نیروی دریایی آمریکا با اشاره به اینکه چین دارای یک کارخانه کشتی‌سازی است که ظرفیت آن از مجموع کارخانه‌های کشتی‌سازی آمریکا بیشتر است، تاکید کرد: این یک تهدید واقعی است.

تورو جزئیاتی از این کارخانه‌های کشتی‌سازی ارائه نکرد اما گزارش‌های چینی و غربی اذعان دارند که چین ۶ کارخانه کشتی‌سازی بزرگ و ۲ کارخانه کوچک‌تر دارد که کشتی‌های دریایی را می‌سازند.

بر اساس گزارش اکتبر مرکز دفاع ملی آمریکا، در ایالات متحده هفت کارخانه کشتی‌سازی، کشتی‌های بزرگ و اقیانوس‌پیما را برای نیروی دریایی و گارد ساحلی این کشور تولید می‌کنند.

تورو با اشاره به اینکه که صرف‌نظر از تعداد کارخانه‌های کشتی‌سازی، این کارخانه‌ها به کارگر نیاز دارند، گفت: چین در مورد نیروی کار نیز نسبت به آمریکا، مزیت عددی دارد، عمدتا به این دلیل که چینی‌ها برخلاف آمریکایی‌ها درگیر مشکلاتی چون محدودیت‌ها، مقررات و فشارهای اقتصادی که بر نیروی کار در ایالات متحده تأثیر می‌گذارد، نیستند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله