خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

باوجود اخطار کتبی به‌کارفرمایان ومسئولان جهت کار در شرایط ناایمن، بازهم حادثه به‌مرگ کارگر معدن دیگری منجر شد

رئیس بازرسی اداره کل کار استان کرمان در ارتباط با حادثه ظهر دیروز معدن زغالسنگ هشونی طغرالجرد که منجر به مرگ یک کارگر شد، توضیح داد.

 

حسین امامی‌پور درباره جزئیات بیشتر حادثه مرگ کارگر معدن هشونی به خبرنگار ایلنا گفت: حادثه در کارگاه ۷۲/۲۳ معدن زغالسنگ «هَشونی» از معادن زغالسنگ کرمان در شهرستان کوهبنان درحالی رخ داد که حدود شش کارگر در عمق تونل مشغول کار تعمیرات بوده‌اند.

 

او با بیان اینکه در این واقعه یکی از کارگران حین انجام تعمیرات بر اثر ریزش سقف تونل جان باخته است، در تشریح جزئیات این خبر گفت: حوالی ساعت ۱۱ و نیم دیروز (یکم شهریور ماه) یکی از کارگران معدن زغالسنگ هشونی حین انجام کار تعمیرات بر اثر ریزش سقف تونل دچار حادثه می‌شود که از قرار معلوم پیش از این سقف دچار شکستگی شده بود.

 

او با بیان اینکه ۵ نفر از همکاران کارگر حادثه دیده را همراهی می‌کردند، گفت: این کارگران مشغول نصب تیرک‌های چوبی برای نگهداری سقف کارگاه بودند که ناگهان بخشی از کارگاه استخراج دچار ریزش شد.

 

امامی‌پور تاکید کرد: در کارگاه مذکور لایه D۲ و D۳ با یکدیگر تلاقی دارند که همین امر باعث فشار کمر بالای کارگاه و در نتیجه ریزشی بودن کمربالا (سقف کارگاه) می‌شود.

 

طبق اظهارت وی؛ کارگاه مذکور از نظر نصب استحکامات جزو کارگاه‌های خوب منطقه هشونی بوده است. اما وجود شکستگی رگه‌ای سقف در این نقطه باعث ریزش کارگاه شده است.

 

او گفت: به طور معمول چوب‌هایی که در کارگاه برای نگه داشتن سقف استفاده می‌شود، چوب روسی است اما در این کارگاه از چوب‌های ایرانی استفاده شده که استحکام لازم را برای نگه داشتن سقف نداشته‌ است.

 

وی با بیان اینکه کارگر جان باخته «اکبر رهجو» و حدود ۴۰ساله بوده، گفت: او با ۱۶ سال سابقه کار در معدن استادکار کارگاه نیز بوده و در واقع مهارت کافی برای کاری که انجام می‌داده را داشته است.

 

امامی‌پور با بیان اینکه بازرسان اداره کار هر چند تعدادشان ناکافی است اما به صورت دوره‌ای و منظم از واحد زغالسنگ استان کرمان بازدید می‌کنند، افزود: به طور کل در یکسال گذشته ۷ تا ۸ بار بازرسان کار از این واحد معدنی بازدید کرده‌اند که آخرین بار در تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال جاری انجام شده است.

 

او گفت: باتوجه به بازرسی‌های انجام شده، به طور کل مجموعه معادن زغالسنگ کرمان به دلیل برداشت و استخراج سنتی که انجام می‌دهند ناایمن هستند به همین دلیل این معادن به طور کل ناایمن ارزیابی شده و اخطار کتبی هم به کارفرمایان و به مسئولان استانی و حتی کشوری در حوزه صنعت و معدن داده شده است.

 

وی ادامه داد: سال ۹۹ نیز حادثه‌ای مشابه‌ای رخ داد که یکی از کارگران بر اثر اینکه چوب‌های کارگذاشته در کارگاه برای نگه داشتن سقف استحکام لازم را نداشت، جان باخت.

 

رئیس بازرسی اداره کل کار استان کرمان بیان اینکه در نتیجه رعایت نشدن نکات ایمی و بی‌توجهی به هشدارها در رعایت اصول ایمنی کار هر چند وقت یکبار شاهد حوادث تلخ هستیم، گفت: براساس مواد ۹۱ و ۹۵ قانون کار جمهوری اسلامی کارفرمایان سه وظیفه مهم تهیه تجهیزات مناسب، آموزش کارگران و نظارت بر انجام کار را برعهده دارند که در صورت رعایت نمودن تمامی موارد حوادث به شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

وی در پایان افزود: کارفرمایان معادن ملزم هستند تذاکرات ایمنی بازرسان کار را جدی بگیرند در غیر این صورت باید پاسخگوی عواقب جانی و اجتماعی حوادث کار باشند.

 

معادن زغال سنگ کرمان با سه هزار کارگر قراردادی شامل معادن پابدانا، همکار، هشونی، هجدک، کمسار، آب نیل و کارخانه زغالشویی زرند می‌شود.

 

در اسفندماه ۱۳۹۹ نیز خبر گزاری تسنیم گزارش کرده بود که بر اثر ریزش معدن زغالسنگ در همین معدن ۳ کارگر مصدوم و یک نفر جان خود را از دست داده است.

 

رضا اسماعیلی مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بر اثر ریزش معدن زغالسنگ در معدن زغالسنگ هشونی در شهرستان کوهبنان متاسفانه ۳ کارگر مصدوم و یک نفر جان خود را از دست داده است گفت: حسین یاروش یکی از کارگرانی است که متاسفانه در محل ریزش معدن جان خود را از دست داده است.

تجمع کارگران روغن جهان در اعتراض به ممانعت از حضورشان در کارخانه مقابل اداره کار شهرستان زنجان

صبح امروز تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی زنجان از مجموعه هلدینگ داروگر، به‌ ممانعت از حضورشان در کارخانه اعتراض کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

زندانی سیاسی نمادی است از درایت و شرافت انسانی

در وضعیت کنونی جامعه ما که در تب‌وتاب بحران‌های اقتصادی‌اجتماعی گرفتار است، حکومت جمهوری اسلامی ایران فشارها و توطئه‌ها را علیه مبارزان آزادی که در زندان‌هایش اسیرند را شدت می‌بخشد. یکی از هدف‌های رژیم از این فشارها و دسیسه‌ها بی‌خبر نگه داشتن افکارعمومی از وضعیت دشوار زندانیان سیاسی و عقیدتی در سیاه‌چال‌هایش است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, فعال اجتماعی, فعال زنان, فعال سیاسی, فعال محیط زیست, فعال هنری, کارگری, معلمان, مقاله, وکلا