شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

ایستگاه فضایی چین؛ «خانه مشترک بشر» در خارج از جو زمین

چین توانست روز گذشته (پنج شنبه ۲۹ آوریل/۹ اردیبهشت ماه) ماژول مرکزی ایستگاه فضایی خود را به سمت مدار برنامه‌ریزی شده پرتاب و با این ماموریت موفقیت‌آمیز خود آغاز به کار کامل مونتاژ مداری و ساخت ایستگاه فضایی خود را اعلام کند.

 

چنین دستاوردی در صنعت هوافضا، به سختی برای چینی‌ها حاصل شده است چرا که این کشور پیش از این از حضور در باشگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی که تحت سلطه آمریکاست، محروم شده بود و از طرف دیگر، سیاستمداران غربی که نگاه خوشبینانه‌ای به پیشرفت چین ندارند و فضا را اصلی‌ترین میدان جنگ برای نبردهای آتی و رقابت‌های تسلیحاتی می‌دانند، احتیاط‌های سختگیرانه‌ای علیه چین در زمینه تکنولوژی های فضایی به کار بسته‌اند.

 

اما آنچه بر همگان عیان شده،‌ این است که هوافضای چین در مواجه با این مانع تراشی‌های غربی‌ها، با نوآوری‌های مستقل مانند اکتشافات ماه، راه اندازی سامانه ناوبری «بی دو» (Beidou) و همچنین پرتاب موفقیت آمیز مجموعه‌ای از موشک‌های حامل «لانگ مارچ»، به دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است.

 

اکنون چین یک گام مهم دیگر در زمینه ساخت یک ایستگاه فضایی دائمی برداشته است؛ از آنجایی که ایستگاه فضایی بین‌المللی که دهه هاست در مدار قرار گرفته است، احتمالا بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ میلادی از مدار خارج خواهد شد، با این اوصاف، ایستگاه فضایی چین احتمالا در آن زمان تنها ایستگاه فضایی سرنشین دار در فضا تلقی خواهد شد.

 

برخلاف برخی از کشورهای غربی که محافل کوچک و بسته‌ای در فضا دارند، این اولین بار در تاریخ است که چنین پروژه‌ای یعنی ایستگاه فضایی چین به روی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل و همچنین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای خصوصی و مؤسسات تحقیقاتی گشوده شده است.

 

همکاری ایستگاه فضایی چین به معنای تامین نیازهای کشورهای در حال توسعه ای است که فاقد تکنولوژی و بودجه لازم هستند؛ ایستگاه فضایی چین این کشورهای در حال توسعه را با فرصت هایی برای ورود به فضا و انجام آزمایشات مختلف کاربردی تامین خواهد کرد.

 

درحالیکه «پیمان فضای بیرونی» مصوب سال ۱۹۶۷ میلادی رسما اعلام کرد که اکتشافات و استفاده از فضای بیرونی هدف مشترک تمام بشریت است و باید به نفع کل بشریت پیش رود، با این اوصاف، آغوش باز چین به روی همکاری با جهان در ایستگاه فضایی خود نیز به معنای عمل صریح این کشور به ماهیت این پیمان بین‌المللی و مفهوم ساخت جامعه ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت است و به این ترتیب، جهان در آینده یک سکوی جدید و گشوده و پر جنب و جوش در حوزه همکاری‌های بین‌المللی فضایی در اختیار خواهد داشت که این سکو حقیقتا به منزله خانه مشترک کل بشریت در فضا خواهد بود.

 

ایستگاه فضایی چین؛ «خانه مشترک بشر» در خارج از جو زمین

 

معاون رئیس اداره ملی فضایی چین گفت که چین و روسیه برای ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی در کره ماه در کنار کشورهای دیگر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 

به گزارش ایرنا، «وو یان هوآ» روز شنبه در پکن در مراسم معرفی ایستگاه تحقیقاتی مشترک چین و روسیه در کره ماه افزود: دو کشور می‌توانند با استفاده از تجارب مشترک در این زمینه به توسعه فناوری فضایی کمک کنند.

 

در این مراسم، معاون مدیر کل شرکت ملی هوافضای روسیه به نمایندگی از چین و روسیه «بیانیه مشترک اداره ملی فضایی چین و شرکت ملی هوافضای روسیه در مورد ساخت مشترک ایستگاه تحقیقاتی ماه» را منتشر کرد.

 

در این بیانیه به روشنی قید شده که ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه به روی همه کشورها، سازمان‌ها و شرکای بین‌المللی باز خواهد بود.

 

سال گذشته میلادی نیز سازمان فضایی فدرال روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود تفاهم نامه‌ای با چین برای ساخت ایستگاهی «در سطح یا مدار کره ماه» امضاء کرده است.

 

در این بیانیه آمده بود سایر کشورها و دیگر طرف‌های بین‌المللی نیز امکان مشارکت در طرح «ایستگاه علمی و بین‌المللی کره ماه» را خواهند داشت، سازمان فضایی فدرال روسیه تاکید کرده بود که ایستگاه فضایی مشترک چین و روسیه با «همکاری تنگاتنگ» دو کشور احداث خواهد شد.

 

جزئیات بیشتری از این پروژه فاش نشده است و فقط اشاره شده دو کشور برای ایجاد واحدهای تحقیقاتی همکاری می‌کنند. پیش از این نیز سازمان فضایی اروپا نسبت به همکاری با چین درباره مأموریت به ماه اظهار تمایل کرده بود.

ویژگی‌های واکسن کوبایی – ایرانی از زبان رئیس انستیتو پاستور ایران

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن ساخت مشترک کوبا و ایران اولین واکسن نوترکیب کنژوگه دنیا است که برای کووید – ۱۹ ساخته می‌شود و فناوری آن در اختیار تعداد محدودی از کشورها قرار دارد.

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, دانش, کوبا, گزارش

راه اندازی تولید مشترک واکسن اسپوتنیک-وی روسیه در البرز تا دو هفته آینده

وزیر بهداشت از تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز خبر داد و گفت: ما از خرداد به بعد یکی از تولیدکنندگان بسیار خوب از نظر واکسن کرونا در جهان می‌شویم.

ادامه

ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه

«چشم آسمان چین»، بزرگترین و پیشرفته‌ترین رادیوتلسکوپ جهان

رصدخانه ملی نجوم فرهنگستان علوم چین اعلام کرد که تلسکوپ فاست (FAST) چین، بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متر موسوم به «چشم آسمان چین» از همه پژوهشگران جهان برای استفاده از این تلسکوپ دعوت کرده است.

ادامه

جهان, چین, دانش, گزارش