خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار ۱۲۰ هزار نظامی اوکراینی نزدیک مرز روسیه/ مسکو؛ انتظار حمله اوکراین و آمریکا را داریم

«دنیس پوشیلین» رئیس جمهوری خودخوانده «دونتسک» گفت حضور حدود ۱۲۰ هزار نظامی اوکراینی در نزدیکی خط تماس در دنباس مشاهده می‌ شود که دائماً تجهیزات نظامی در حال منتقل شدن به آنهاست.

 

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، پوشیلین در این‌باره توضیح داد:‌««آنچه ما اکنون مستقیماً از طرف اوکراینی می‌بینیم حدود ۱۲۰ هزار نفر است. این چیزی است که ما می‌بینیم، منظور من رقم ثابتی است که اکنون سه ماه است که می‌بینیم».

 

وی همچنین خبر داد که دونتسک اطلاعاتی در مورد حضور شرکت‌های نظامی خصوصی خارجی (PMC) در نزدیکی خط تماس دریافت کرده که البته فعلا نمی‌توانند این مسئله را صد در صد تایید کنند.

 

پیشتر اولین محموله از بسته کمکی دویست میلیون دلاری تسلیحات آمریکایی وارد اوکراین شده و آلمان نیز یک بیمارستان صحرایی به این کشور می‌فرستد.

 

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

 

روز جمعه نیز ارتش انگلیس یک تیپ عملیات ویژه را به اوکراین اعزام کرد تا ضمن آموزش نحوه استفاده از سلاح‌های ضد تانک جدید این کشور به نظامیان کی‌یف، به مقابله با تهدیدهای احتمالی علیه اوکراین کمک کنند.

 

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

 

روسیه: انتظار حمله اوکراین و آمریکا را داریم

 

همزمان با برگزاری رزمایش ناتو و آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از حمله احتمالی از سوی اوکراین و آمریکا خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در پیامی با اشاره به برگزاری رزمایش ناتو و آمریکا در دریای مدیترانه، از انتظار روسیه برای انجام اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین و آمریکا خبر داد.

 

زاخارووا در پیامی تلگرامی نوشت: «ما از آمریکا و کی‌یف انتظار اقدام تحریک‌آمیز -اطلاعاتی و نظامی- داریم. آن‌ها در چنین مواردی تجربه بسیاری دارند و احتمال انجام چنین اقدامی بالاست.»

 

از طرفی وبگاه میلیتری تایمز، از قصد آمریکا و ناتو برای برگزاری رزمایشی در دریای مدیترانه و با بهره‌گیری از ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» آمریکا خبر داد و هدف این رزمایش را نیز درگیری احتمالی میان روسیه و اوکراین دانست.

 

نام این رزمایش «ضربت نپتون -۲۲» است و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، مدعی است که هدف این رزمایش احتمال افزایش تنش با روسیه نیست و طرحی با چنین هدفی تاکنون برنامه‌ریزی نشده است.

 

به ادعای کربی این رزمایش هدف افزایش قابلیت‌های ناتو و کمک به نیرو‌های ائتلاف در مواقع بحرانی را دارد.

 

ساعاتی پیش وزارت دفاع روسیه تصاویری از اعزام جت‌های جنگنده سوخو به بلاروس را برای شرکت در رزمایش‌های نظامی مشترک میان دو کشور منتشر کرد.

 

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه فروپاشید، اما روسیه بار‌ها تأکید کرده است که قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد و در عوض ناتو با تحریکات خود بر تنش‌ها در منطقه می‌افزاید.

 

به تازگی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، پس از دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد روسیه هیچ‌گاه از طریق نمایندگان رسمی خود حتی یک بار هم ملت اوکراین را تهدید نکرده است.

 

اما، سال گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، به طور جدی هشدار داد که تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل مناطق شرق تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، «پیامد‌های جدی برای کشور اوکراین» خواهد داشت.

کرملین: اوکراین قصد حمله به منطقه دونباس را دارد

همزمان با ادعاهای آمریکا و غرب مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تقویت نیروهای ارتش اوکراین در خط تماس دونباس، نشانگر آمادگی آن برای حمله به این منطقه در شرق اوکراین است.

ادامه

استونی, امریکا, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, لتونی, لیتوانی

وزیر خارجه سوئد: فعلا قصد عضویت در ناتو را نداریم

وزیر خارجه سوئد امروز (دوشنبه) گفت که سوئد در حال حاضر برنامه‌ای برای عضویت در ناتو ندارد اما به دبیرکل ناتو تایید خواهد کرد که این کشور تصمیمات امنیتی را به تنهایی و بدون دخالت دیگران اتخاذ خواهد کرد.

ادامه

جنگ سرد, جهان, سوئد, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

استعفای فرمانده نیروی دریای آلمان در پی اعلام نظرِ مخالف با امریکا و ناتو

دریاسالار کای آخیم شون‌باخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از سخنان مناقشه‌برانگیزش درباره بحران اوکراین و روسیه از سمت خود استعفا داد. او گفته بود نگرانی غرب درباره حمله روسیه به اوکراین “بیهوده” است.

ادامه

المان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

واشنگتن‌پست: واشنگتن از مسکو خواسته پاسخ‌هایش به تضمین امنیتی را منتشر نکند

واشنگتن پست گزارش داد که مقامات آمریکایی از همکاران روسی خود خواسته‌اند پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهاد مسکو در مورد تضمین‌های امنیتی را منتشر نکند. با این حال، به گفته این روزنامه، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه اذعان کرد که کرملین ممکن است تصمیم به انتشار آن پس از ارسال آن در روزهای ... واشنگتن‌پست: واشنگتن از مسکو خواسته پاسخ‌هایش به تضمین امنیتی را منتشر نکند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, بلژیک, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو