خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

واشنگتن‌پست: واشنگتن از مسکو خواسته پاسخ‌هایش به تضمین امنیتی را منتشر نکند

واشنگتن پست گزارش داد که مقامات آمریکایی از همکاران روسی خود خواسته‌اند پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهاد مسکو در مورد تضمین‌های امنیتی را منتشر نکند. با این حال، به گفته این روزنامه، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه اذعان کرد که کرملین ممکن است تصمیم به انتشار آن پس از ارسال آن در روزهای آینده بگیرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از تاس، منابع وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به واشنگتن پست گفتند که پاسخ مکتوب ایالات متحده شامل پیشنهادات واشنگتن در حوزه امنیتی خواهد بود و نشان دهنده علاقه این کشور به حفظ گفتگو با مسکو است.

 

در عین حال، این سند حاوی هیچ تعهدی در رابطه با سیاست درهای باز ناتو و الحاق اعضای جدید نخواهد بود. با این حال، دولت آمریکا معتقد است که ارائه پاسخ کتبی مهم است، زیرا در این مورد، سند می‌تواند مستقیماً توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خوانده شود.

 

این روزنامه به نقل از یکی دیگر از مقامات دولت بایدن گفت: در روسیه یک تصمیم گیرنده وجود دارد و آن رئیس جمهور پوتین است. اگر این سند این امکان را بدهد که تصمیم گیرنده نهایی در روسیه به این ایده‌ها نگاه کند و تصمیم بگیرد که آیا به جلو حرکت کند یا خیر، به نفع ما است.

 

او افزود: «ما نمی‌خواهیم کسانی باشیم که راه حل دیپلماتیک بالقوه را رد می‌کنند».

 

پس از دیدار روز جمعه میان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو، واشنگتن با ارائه پاسخ‌های کتبی به پیشنهادات مسکو در مورد تضمین‌های امنیتی موافقت کرد. پس از آن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیپلمات ارشد روسیه قصد دارند دیدار بعدی را برگزار کنند.

 

لاوروف در کنفرانس خبری پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که به نظر او انتشار پاسخ آمریکا کار درستی خواهد بود. با این حال، روسیه برای انجام این کار از بلینکن درخواست خواهد کرد.

 

در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس توافقنامه تضمین های امنیتی بین روسیه و ایالات متحده و پیش نویس توافقنامه در مورد تضمین امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو را منتشر کرد. اقدامات پیشنهادی شامل تضمین عدم پیشروی ناتو به سمت شرق، از جمله الحاق اوکراین و سایر کشورها به این ائتلاف است. آنها همچنین محدودیت‌هایی را برای استقرار سلاح‌های تهاجمی جدی از جمله سلاح‌های هسته‌ای اعمال می‌کنند. رایزنی‌ها درباره این موضوع در ۱۰ ژانویه در ژنو انجام شد و پس از آن نشست شورای روسیه-ناتو در ۱۲ ژانویه در بروکسل و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در ۱۳ ژانویه در وین برگزار شد.

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پس از گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ژنو گفت که ایالات متحده هفته آینده پاسخ کتبی خود را به ابتکارات تضمین امنیت روسیه خواهد داد.

 

وی گفت: من به لاوروف گفتم که پس از رایزنی‌هایی که در روزهای آینده با متحدان و شرکا خواهیم داشت، پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم نگرانی‌ها و ایده‌های خود را با جزئیات بیشتر و مکتوب هفته آینده با روسیه در میان بگذاریم. ما موافقت کردیم که بعد از آن گفتگوهای بیشتری انجام دهیم.”

ریابکوف: روسیه از هیچکسی نمی‌ترسد، حتی آمریکا

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) هنگام ورود برای نشستی با دیپلمات‌های آمریکایی در ژنو به منظور گفت‌وگو درباره افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، گفت روسیه از آمریکا ترسی ندارد.

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه

ادعای آمریکا درخصوص حمله احتمالی روسیه به‌اوکراین سرپوش گذاشتن به‌تحریکات خود است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «ادعای آمریکا درباره حمله روسیه به اوکراین، ایجاد پس‌زمینه‌ای برای تحریکات نظامی در مقیاس بزرگ است.»

ادامه

امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, غرب, کانادا

مجوز واشنگتن به متحدانش برای ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا به انگلیس، لیتوانی، لتونی و استونی اجازه ارسال موشک و تسلیحات آمریکایی موجود در انبارهایشان به اوکراین را داد.

ادامه

استونی, امریکا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, لتونی, لیتوانی