دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

انحلال پارلمان تونس، حمله‌ای کشنده به مهمترین کانون نفوذ ترکیه در تونس

اظهارات اردوغان در مورد تصمیمات سیاسی رئیس جمهور تونس، واکنش و اعتراض دستگاه دیپلماسی این کشور عربی – آفریقایی را به دنبال آورد.

 

به گزارش تسنیم، احضار سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه تونس، رویداد مهمی بود که نشان دهنده موج جدیدی از تنش سیاسی در روابط ترکیه و تونس است.

 

روز گذشته، اظهارات اردوغان در مورد تصمیمات سیاسی رئیس جمهور تونس، واکنش و اعتراض دستگاه دیپلماسی این کشور عربی – آفریقایی را به دنبال آورد. دستگاه دیپلماسی تونس، ضمن محکوم کردن سخنان اردوغان، به طور آشکار از ترکیه خواسته از دخالت در مسائل داخلی این کشور خودداری کند.

 

تابلوی یک تنش عمیق در تونس

 

تنش و بروز اختلاف سیاسی در تونس در دو سال اخیر ادامه داشته، اما حالا کار به جایی رسیده که با اعلام رسمی انحلال پارلمان، تنش به اوج رسیده است. چند روز پیش بود که قیس سعید رئیس جمهور تونس، در یک نشست ویدئوکنفرانسی با شورای امنیت ملی این کشور، انحلال پارلمان تونس را اعلام کرد.

 

وی درباره دلایل تصمیم خود گفت: «انحلال پارلمان، با هدف حفاظت از دولت و نهادهای رسمی آن صورت می‌گیرد و این اقدام، منطبق با فصل ۷۲ قانون اساسی است.»

 

قیس سعید، پارلمان تونس را به ناکارآمدی، بازی با اراده مردم، نادیده گرفتن فقر و معیشت دشوار مردم و بی توجهی به وظایف قانونی، متهم کرده است.

 

وی اعلام کرده که با برخورداری از حمایت ملی، این تصمیم حساس را گرفته و تمام تدابیر لازم برای اجرای مسئولیت تاریخی حفاظت از کشور تونس را انجام داده و به قوانین و آزادی‌ها احترام خواهد گذاشت.

 

در مقابل، مخالفین قیس سعید معتقدند که او با تصمیمات یکجانبه‌ قبلی، همچون انحلال شورای عالی قضایی، شرایط بحرانی جدید ایجاد کرده که منجر به اعتصاب قضات شده و مورد انتقاد مردم و مخالفت احزاب سیاسی قرار گرفته است.

 

نکته مهم در مورد نگرش‌های متفاوت به تابلوی سیاسی تونس،

در اینجاست که اصلی‌ترین جبهه مقابل قیس سعید، حزب اسلامی

اخوانی النهضه به رهبری راشد الغنوشی مورد حمایت ترکیه است.

 

 

در روزهای اخیر، رجب طیب اردوغان برای عادی سازی کامل روابط کشورش با عربستان سعودی، دست به اقدام عجیبی زد که مورد اعتراض سازمان عفو بین‌الملل قرار گرفت که عبارت بود از بستن پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار معارض سعودی در ترکیه. این سازمان اعلام کرده که توقف پیگیری قضایی قتل جمال خاشقجی و ارسال این پرونده برای ریاض، روز سیاهی در تاریخ قوه قضائیه ترکیه است و از یاد نخواهد رفت.

 

گفته می‌شود اردوغان به زودی به عربستان سعودی سفر می‌کند و توقف روند قضائی قتل وحشیانه خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، مهمترین اقدام برای راضی نگه داشتن پادشاه سعودی و فرزند جاه طلب اوست. اما با وجود همه این تحولات مهم، می‌بینیم که ترکیه و عربستان سعودی در پرونده مهمی همچون تونس اختلاف نظر دارند.

 

اردوغان چه گفت، تونس چه پاسخ داد؟

 

انحلال پارلمان تونس از دید آنکارا، حمله‌ای کشنده به مهمترین کانون نفوذ ترکیه در تونس است. به همین خاطر، رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحولات اخیر در تونس، ما را متاسف کرد. امیدواریم این روند منفی، به مرحله انتقالی کنونی برای تقویت مشروعیت و دموکراسی در تونس لطمه نزند. ما به اجرای نقشه راه جدید انتخابات اهمیت می‌دهیم. روند انتقالی تنها از طریق مذاکرات فراگیر و هدفمند پیش خواهد رفت و لازم است که نمایندگان تمام اقشار جامعه در آن مشارکت کنند. ما تحولات کنونی تونس و انحلال پارلمان این کشور را توهین به دموکراسی می‌دانیم. انحلال پارلمانی که کانون نمایندگان برگزیده ملت بوده، بسیار نگران کننده است و از دید ما، چنین چیزی ضربه‌ به اراده ملت این کشور است. ما به حمایت از تونس و ملت آن در این مرحله دشوار ادامه می‌دهیم.»

 

نکته مهم در مورد سخنان اردوغان در این است که او آشکارا نشان داده که در مورد تونس، دیدگاه جانبدارانه داشته و تمایل دارد که نیروهای سیاسی مورد حمایت آنکارا در تونس قدرت را در اختیار داشته باشند.

 

پس از انتشار سخنان اردوغان، چاغلار فخری چاکرالپ سفیر ترکیه در تونس به وزارت امور خارجه این کشور احضار شده و به او ابلاغ شد که از دید تونس، سخنان اردوغان به مثابه تلاش برای مداخله در مسائل داخلی یک کشور قلمداد می شود و لازم است که او از چنین موضعی، عقب نشینی کند.

 

البته دستگاه دیپلماسی تونس، تنها به این اقدام بسنده نکرده و خود وزیر نیز وارد صحنه شده است.

 

بر اساس خبری که دویچه له ترکی منتشر کرده، تونس نشان داده که نسبت به رویکردهای ترکیه حساسیت ویژه دارد و نمی‌خواهد در برابر اظهارات اردوغان، سکوت کند. به همین خاطر، عثمان سرندی، وزیر امور خارجه تونس نیز در توئیتی اعلام کرده که با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در این زمینه تلفنی گفتگو کرده است.

 

سرندی همچنین اطلاعات مربوط به احضار سفیر ترکیه در تونس به وزارت امور خارجه را تایید کرده و گفته است: «تونس در تلاش برای برقراری روابط نزدیک با کشورهای دوست است، اما همچنان به حاکمیت و استقلال در تصمیمات خود بها می‌دهد و اجازه نمی‌دهیم در مسائل حاکمیتی ما دخالت کنند.»

 

موقعیت ترکیه در آفریقا

 

تحولات چند سال اخیر در مصر، تونس و لیبی، در مسیر خواسته ها و آرزوهای حزب (اخوانی) عدالت و توسعه ترکیه پیش نمی‌رود.

 

ترکیه در چند سال گذشته تلاش کرده در قاره آفریقا از توان اقتصادی بالایی برخوردار شود. اما مساله تنها اقتصاد نیست و در چند کشور از این قاره مهم، برجسته سازی گفتمان اسلامی اخوان المسلمین، برای ترکیه اهمیت حیاتی دارد.

 

با این حال، چنین به نظر می رسد که اخوانی های مورد حمایت ترکیه در آفریقا، نمی‌توانند همچون سابق، نقش مهمی در معادلات سیاسی ایفا کنند. عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل، عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و عربستان سعودی، همچنین تلاش برای تکمیل روند عادی سازی روابط ترکیه با مصر، وقایع مهمی است که به موازات آنها در تونس و لیبی نیز موقعیت اخوانی ها دچار تغییر شده و بعید است که تیم اردوغان، بتواند همچون گذشته، با قدرت و توان کامل، از این کارت استفاده کند.

 

اردوغان در شرایطی با دیوار بلند و برخورد سرد حکومت تونس روبرو شده که صالح موتلو شَن دیپلمات با سابقه دستگاه دیپلماسی ترکیه، منتظر تایید نهایی دولت سیسی است تا به عنوان سفیر جدید ترکیه به قاهره برود و سفارت ترکیه در مصر پس از ۹ سال، بازگشایی شود.

دستگیری اعضای شبکه تروریستی تکفیری در تونس

احتمال بازگشت داعش و ترویج تفکر تکفیری به شمال آفریقا، همچنان کشورهای منطقه را در حالتی از نگرانی و اضطراب نگهداشته است، در همین ارتباط مقام های امنیتی تونس اعلام کرده اند که اعضای یک شبکه تروریستی تکفیری وابسته به داعش را در این کشور شناسایی و دستگیر کردند.

ادامه

امنیتی, تروریسم, تونس, حقوق بشر, خبر, شمال افریقا, لیبی