اعتصاب بزرگ بخش حمل و نقل عمومی آلمان را فرا می‌گیرد

رسانه‌های آلمانی از اعتصابی گسترده در بخش حمل و نقل عمومی برای روز دوشنبه خبر دادند و در این شرایط هشدارهایی درباره وقوع شرایط اعتصابی آشفته مانند فرانسه وجود دارد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، روز دوشنبه احتمالاً هرج و مرج ترافیکی بزرگی در آلمان وجود خواهد داشت. بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل اعتصاب‌ها در اعتراض به دستمزدها کار نمی‌کنند.

به این ترتیب حدود یک روز پس از اعلام یک اعتصاب هشدار دهنده سراسری در بخش حمل و نقل در دوشنبه آینده، آماده سازی‌ها در حال انجام است تا تأثیر آن بر مسافران و خدمات عمومی تا حد امکان کم شود. مسئله یک همکاری منحصر به‌فرد بین اتحادیه‌های کارگری درگیر در مناقشه چانه‌زنی جمعی جاری در بخش عمومی و شرکت دولتی دویچه بان مطرح است.

بنابراین، این شرکت دولتی همه ترددهای بین شهری را در روز دوشنبه متوقف خواهد کرد. همچنین در ترافیک محلی، هوایی، کشتی‌ها و جاده‌ای آسیب‌های عظیمی پیش‌بینی می‌شود. شرکت بزرگراه فدرال نیز تحت تأثیر این اعتصاب‌ها قرار گرفته است، بنابراین برخی از تونل‌ها باید بسته شوند.

شرکت ملی راه آهن آلمان ، دویچه بان در این باره هشدار داده و از مشتریان خواست تا زودتر برای این توقف‌های کاری آماده شوند. بر اساس اطلاعات دویچه بان اثرات این اقدام صنعتی از عصر یکشنبه تا صبح سه شنبه احساس خواهد شد. این شرکت برای این منظور توافقات گسترده برای نشان داد حسن نیت را ارائه می‌دهد و اعلام کرده همه مسافرانی که می‌خواهند سفرهای برنامه ریزی شده خود را برای دوشنبه یا سه شنبه به تعویق بیاندازند، می‌توانند تا سه شنبه ۴ آوریل از بلیط خود به طور انعطاف پذیر استفاده کنند. رزرو صندلی را هم می‌توان به صورت رایگان لغو کرد.

همچنین در روز دوشنبه بسیاری از اتوبوس‌ها و ترامواها نیز باید در انبارهای خود باقی بمانند، که احتمالاً در ساعات شلوغی منجر به هرج و مرج ترافیکی گسترده خواهد شد. بر اساس نظرسنجی خبرگزاری آلمان، رزرو و جستجو برای خودروهای کرایه‌ای و اتوبوس‌های راه دور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین قیمت خودروهای کرایه‌ای افزایش قابل توجهی داشت.

شرکت فلیکس باس، ارائه دهنده اتوبوس‌های راه دور نیز از “افزایش قابل توجه تقاضا” خبر داد. یک سخنگوی این شرکت گفت: در چند روز گذشته، اتوبوس‌های اضافی در مسیرهای مرکزی برای روز اعتصاب برنامه‌ریزی شده است تا با افزایش حجم رزرو و انتقال هرچه بیشتر مسافران به مقصد در روز دوشنبه مقابله شود. این امکان وجود دارد که بسیاری از کارمندان در این روز به سرکار نروند و از خانه کار کنند.

همچنین در ۹ فرودگاه، اتحادیه وردی از کارگران زمینی خواسته است تا دست به اعتصاب هشدار بزنند. فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ، دورتموند، دوسلدورف، کلن، لایپزیگ، نورنبرگ و اشتوتگارت تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفته‌اند. تعداد کمی از پروازها یا هیچ پروازی از مکان های مربوطه و درگیر اعتصاب انجام نمی‌شود.

حتی در فرودگاه‌هایی که اعتصاب نمی‌کنند، مانند برلین یا هانوفر هم مسافران باید منتظر اختلال در روز دوشنبه باشند. در صورت اعتصاب در فرودگاه مقصد، به ویژه احتمال لغو پروازهای داخلی وجود دارد. دویچه لوفت هانزا اکیداً توصیه می‌کند از ورود به فرودگاه‌هایی که در اعتصاب هستند خودداری کنید.

اگر پروازی لغو شود، طبق حقوق مسافران اتحادیه اروپا، آن ها عموماً حق دارند سریع‌ترین حمل‌ونقل جایگزین ممکن را از شرکت هواپیمایی رزرو شده درخواست کنند، که تا فردای آن روز امکان پذیر نیست. همچنین آن ها می توانند پرواز را به صورت رایگان لغو کنند. با این حال، حق غرامت وجود ندارد.

حداقل در برمن و نیدرزاکسن، روز اعتصاب هشدار مصادف با شروع تعطیلات عید پاک است و همچنین بر مسافرانی که هنوز برای تعطیلات آخر هفته نرفته اند، تأثیر می‌گذارد.

همچنین احتمال می‌رود که اختلالات در عرضه تسهیلات مهم نیز زیاد باشد. دویچه بان تاکید کرد که بخش حمل و نقل بار DB Cargo تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن اثرات اعتصاب انجام خواهد داد. به ویژه این مسئله مهم است که تامین نیروگاه‌ها، بنادر دریایی، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع مرکزی تضمین شود.

به نوشته ان تی وی آلمان با توجه به اعتصاب روز دوشنبه، مارتین هوبر، دبیرکل حزب سوسیال مسیحی نسبت به ایجاد شرایطی مانند فرانسه هشدار داد. وی البته این اعتصاب‌ها را قابل درک دانسته و در عین حال این پرسش را مطرح کرد که آیا این اعتصاب بزرگ مناسب است یا خیر.

هوبر در این باره گفت: همیشه مهم است که ببینیم آیا چنین اعتصاب بزرگی که با محدودیت‌های زیادی در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم همراه است واقعاً متناسب است.

حمل‌ونقل بین‌المللی، منطقه‌ای و S-Bahn دویچه بان، بیشتر فرودگاه‌ها، شرکت بزرگراه و اداره آب و کشتیرانی تحت تأثیر اعتصابات اتحادیه راه‌آهن EVG و اتحادیه خدمات وردی قرار می‌گیرند. هوبر گفت: من فکر می‌کنم ما باید مطمئن شویم که مسیری مشابه فرانسه را در پیش نمی گیریم. به همین دلیل است که من فقط می‌توانم از شرکای چانه زنی جمعی بخواهم که در مسیری به سمت راه حل حرکت کنند.

در این میان نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی اعتصاب هشدار جامع ترافیک دوشنبه آینده را درک می کنند. حدود ۵۵ درصد از افراد مورد بررسی، اقدام مشترک صنعتی توسط اتحادیه های Verdi و EVG را بجا یا کاملاً موجه می‌دانند. این نظرسنجی توسط موسسه تحقیقات افکار یوگو به نمایندگی از خبرگزاری آلمان انجام شد.

بر این اساس حدود ۳۸ درصد شهروندان هم این اقدام را خوب و یا قابل توجیه نمی‌دانند و ۸ درصد هم هیچ پاسخی به آن ندادند.

اتحادیه وردی همچنان اعتصاب گسترده دوشنبه آینده را ضروری می‌بیند. دویچه بان نمی تواند قطار جایگزین ارائه کند و در این شرایط دولت فدرال آلمان خواستار توافق است.

“فرانک ورنکه”، رئیس اتحادیه وردی، از اعتصاب بزرگی که برای دوشنبه آینده برنامه ریزی شده بود، دفاع کرده و گفت: این روز برای بخش بزرگی از مردم بار سنگینی خواهد بود.

دولت فدرال آلمان از طرف‌های درگیر خواسته است تا هر چه سریعتر درباره راه حل مذاکره کنند. استفن هبسترایت، سخنگوی دولت آلمان، روز جمعه در برلین اشاره کرد که حق اعتصاب یک حق اساسی در آلمان است. وی در عین حال گفت: با این حال ما درخواست می‌کنیم که شرکای چانه زنی جمعی به زودی راه حل مناسبی بیابند تا اثرات چنین اعتصابی برای شهروندان این کشور خیلی بد نباشد.

اتحادیه راه‌آهن و حمل‌ونقل (EVG) و وردی خواهان افزایش حداقل ۱۰.۵ درصدی دستمزدها هستند.