خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

اعتراض نیروهای شرکتی و حجمیِ توزیع برق به آزمون برای استخدام

نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور به برگزاری آزمون تبدیل وضعیت استخدامی اعترض‌کردند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور، نتایج آزمون شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور، را پرحرف و حدیث خواندند.

 

به گفته این نیروها، وزیر وقت، پس از اعتراضات گسترده شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور و فشار افکار عمومی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مورخ ۱۹ اردیبهشت سال ۹۹، نامه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور را نوشت.

 

آن‌ها تاکید دارند که اردکانیان در این نامه به صراحت اعلام کرد: ظرف سه سال از تاریخ نامه، باید کلیه نیروی‌های شرکتی و حجمی تعیین تکلیف شوند.

 

با این حال به گفته‌ی این نیروها، در کمال تأسف و در ادامه پافشاری وزیر وقت، مبنی بر تضییع حقوق نیروهای شرکتی و حجمی کشور، شرط تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و حجمی برگزاری آزمون داخلی اعلام شد اما «در ادامه با تغییر مکرر شرایط آزمون، برگزاری آن را برای تبدیل وضعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر، به روزهای پایانی دولت منتقل کرد و در نهایت با وجود انتقادات بسیار و در شرایط حاد کرونایی کشور، این آزمون با حرف و حدیث بسیاری برگزار شد.»

 

به گفته‌ی نیروهای شرکتی و حجمی، پس از ماه‌ها صرف هزینه و وقت بسیار، طی هفته جاری نتایج عجیب و غریب آزمون به صورت محرمانه به شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور اعلام شد که با اعتراضات گسترده کارکنان و حتی مدیران شهرستان‌ها همراه بوده و هست و علی‌رغم پیگیری‌های معترضان، هیچ مرجعی جهت رسیدگی به شکایات و اعتراضات معرفی نشده و کارنامه همکاران (مصاحبه و نمرات کتبی) در اختیار آنان قرار نگرفته است.

 

این نیروها معتقدند: به نظر می‌رسد آزمون نمایشی وزارت نیرو با هنرنمایی برخی مدیران هنوز دست از صنعت برق برنداشته و پیرو همان تفکرات منجر به خاموشی‌های گسترده در کشور، درصدد تشویش اذهان همکاران و ایجاد نارضایتی عمومی در سطح شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور هستند.

دولت و مجلس امروز دشمنی با قانون کار و معیشت کارگران را علنی کرده‌اند

بیست و نهم آبان ماه، سالروز تصویب قانون کار است اما امسال در آستانه این اتفاق مهم، نمایندگان مجلس امضا جمع کرده‌اند تا با الحاق یک تبصره به ماه ۴۱ قانون کار، مزد توافقی را در این مرحله برای کارگران روستایی قانونی کنند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

حال کارگری که در اراک در اعتراض به دیوان عدالت اداری خودسوزی کرد “وخیم” است

یک کارگر روز یکشنبه بیست و سوم آبانماه جاری در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اراک اقدام به خودسوزی کرد که جزئیات این رویداد در پیگیری‌های ایرنا تشریح شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری