تجمع مردم دشتی و تنگستان در اعتراض به فعالیت دوباره معدن مرمریت

عصر دیروز مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در استان بوشهر به نشانه اعتراض به فعالیت دوباره معدن سنگ مرمریت در کنار عمارت تاریخی شیرینه و بزرگترین چشمه آب شیرین منطقه تجمع کردند.

ادامه

اجتماعی, اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, فعال محیط زیست, محیط زیست

اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری به احکام فعالان محیط زیست

دیده‌بان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران احکام صادر شده برای فعالان محیط‌زیست را محکوم کردند. دادگاه تجدید نظر هشت فعال شناخته شده محیط‌زیست ایران را بر اساس اعترافات اجباری آنها به ۴ تا ده سال مجازات حبس محکوم کرد.

 

به گزارش دویچه وله؛ دیده‌بان حقوق بشر پنج‌‌شنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) با انتشار بیانیه‌ای تأیید احکام صادر شده برای فعالان محیط‌زیست در ایران را محکوم کرد. مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر با اشاره رونده ناعادلانه بررسی پرونده فعالان محیط زیست، گفت: «دادگاه‌ انقلاب ایران تنها هنگام طرح اتهامات بی‌اساس و بدون مدرک انقلابی عمل می‌‌کند.»

 

او تأکید کرد که دو سال پس از بازداشت فعالان محیط‌زیست، هنوز هیچ مدرکی برای اثبات مجرم بودن کارشناسان محیط زیست وجود ندارد و مقامات ایران “باید سریعاً آنها را آزاد کنند”.

 

در این بیانیه با اشاره به صدور احکام ۴ تا ۱۰ سال حبس برای فعالان محیط‌زیست، آمده است که دادگاه این فعالان را از جمله به دلیل “درآمد غیرقانونی” مجرم شناخته است.

 

به عنوان مثال یک منبع آگاه به دیده بان حقوق بشر گفته است که نیلوفر بیانی، یکی از هشت فعال محیط‌زیست که بهمن ۹۶ بازداشت شد، به دلیل دریافت حقوق از برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برنامه‌ای که او پیش از پیوستن به موسسه “حیات وحش میراث پارسیان” برای آن کار می‌کرده، مجرم شناخته شده است.

 

نامه‌هایی که نیلوفر بیانی برای شرح وضعیت بازداشت و بازجویی خود به مقامات مختلف جمهوری اسلامی نوشته، تصویری وحشتناک از بی‌عدالتی حاکم بر دستگاه قضایی ایران ارائه می‌کند.

 

در این نامه‌ها، نیلوفر بیانی شرح داده که بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی از او، او را در معرض “شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی، دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی” کردند.

 

این بازجویی‌ها اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. مقامات قضایی ایران و سپاه پاسداران که دو سال است ادعا می‌کنند فعالان بازداشت شده محیط‌زیست جاسوس هستند، تا امروز هیچ سندی برای اثبات ادعای خود ندارند.

 

با این حال سخنگوی قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) در یک نشست مطبوعاتی در تهران گفت که احکام فعالان محیط‌زیست در دادگاه تجدید نظر تأیید شده و به شرح زیر است:

 

امیرحسین خالقی: ۶ سال زندان

عبدالرضا کوهپایه: ۴ سال زندان

هومن جوکار: ۸ سال زندان

مراد طاهباز: ۱۰ سال زندان

نیلوفر بیانی: ۱۰ سال زندان

سام رجبی: ۶ سال زندان

سپیده کاشانی: ۶ سال زندان

طاهر قدیریان: ۸ سال زندان

 

این هشت نفر همراه کاووس سیدامامی، کارکنان و مدیران سابق و فعلی موسسه “حیات وحش میراث پارسیان” هستند که چهارم و پنجم بهمن سال ۹۶ بازداشت شدند. خبر بازداشت آنها به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده‌هاشان مسکوت ماند.

 

هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان دانشمند جوان “انسان و کره مسکون” یونسکو، سام رجبی کارشناس محیط زیست، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، کارشناسان حیات وحش، سپیده کاشانی همسر هومن جوکار و سرپرست فعالیت‌ها و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و مراد طاهباز از همکاران موسسه پارسیان هستند.

 

پس از مرگ مشکوک کاووس سیدامامی در زندان اوین، ماجرای بازداشت فعالان محیط‌زیست رسانه‌ای شد. علت مرگ کاووس سیدامامی که پیش از بازداشت از سلامت جسمی و روانی کامل برخوردار بوده، هنوز روشن نیست.

 

کمپین حقوق بشر در ایران هم در بیانیه‌ای که پس از اعلام حکم نهایی هشت فعال محیط‌زیست در ایران منتشر شد، تأکید احکام حبس طولانی مدت برای آنها را محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر سه‌شنبه ۲۹ بهمن مجازات‌های سنگین این هشت را نفر را تأیید کرد.

 

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران در بیانیه این کمپین تأکید کرد در حالیکه هیچ مدرکی مبنی بر ارتکاب جرم توسط فعالان محیط‌زیست وجود ندارد، آنها براساس “ا‌عترافات‌های اجباری که تحت شکنجه از آنها در زندان گرفته‌شده” برای فعالیت مسالمت‌آمیز خود برای حفظ حیات وحش ایران به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

 

کمپین حقوق بشر در ایران تصمیم دادگاه تجدید نظر مبنی بر تأیید احکام آنها به “سخره گرفتن دستگاه قصایی ایران” خوانده است.

 

هادی قائمی تأکید کرده که ایران به دلیل سوء مدیریت و تغییر شرایط جوی گرفتار بحران محیط‌زیست است و دولت این کشور به شدت نیازمند مشاوره و همراهی کارشناسان حیات وحش برای غلبه بر این بحران است.

کمپین حمایت از فعالان محیط زیست زندانی به بیش از ۱۳۰ هزار امضا رسید

همزمان با ابراز نگرانی‌ نهادهای حقوق بشری از وضعیت فعالان محیط زیست زندانی در ایران، کمپین حقوق بشر ایران از چهره‌ها و هنرمندان جهان خواست از آنها حمایت کنند. گزارش‌ها از جمع‌آوری بیش از ۱۳۰ هزار امضا حکایت دارد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست