خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

استقرار ناوهای آمریکایی، تهدید امنیت دریای سیاه

نیروی دریایی آمریکا در راستای تقویت حضور نظامی این کشور در نقاط مختلف جهان، از اعزام دومین رزم‌ناو خود به سمت آبهای دریای سیاه در دو روز اخیر خبر داد؛ اقدامی که می تواند آرامش و امنیت این پنهه آبی نزدیک به روسیه را تحت الشعاع قرار دهد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا در منطقه اروپا – آفریقا ساعتی پیش در حساب توئیتر خود در این باره نوشت: رزم‌ناو «یو.اس.اس ماونت ویتنی» (USSMountWhitney) برای انجام عملیات با متحدان ناتو و شرکای خود درمنطقه به سمت شمال و دریای سیاه حرکت خود را آغاز کرد.

 

بنابراین گزارش یو.اس.اس ماونت ویتنی یک ناو ویژه فرماندهی در عملیات آبی خاکی در ناوگان دریایی آمریکا از مدل (LCC) محسوب می‌شود.

 

پیشتر نیروی دریایی آمریکا در روز ۸ آبان ماه از اعزام ناوشکن « یواس‌اس پورتر» (USSPorter (DDG ۷۸)) خبر داده بود، این رزم‌ناو از نوع « آرلی برک» (Arleigh Burke) بوده و ساخت اوایل دهه ۹۰ میلادی است که با برخورداری از رادار « آرایه فازی» ( AN/SPY-۱D) قابلیت کشف، رهگیری و هدایت موشک به سمت هدف را داشته، این رزم‌ناو در درگیری های دفاع هوایی و موشکی، ضد سطح، ضد زیردریایی و حمله زمینی کارایی دارد.

 

این اقدام نیروی دریایی آمریکا می تواند به معنی تقویت حضور نظامی این کشور در قلمرو نظامی روسیه باشد و بدون تردید مسکو این تحرکات را به دقت زیر نظر دارد.

 

«ینس استولتنبرگ» دبیرکال ناتو هتفه گذشته گفته بود که متحدان ناتو حضور خود در دریای سیاه را به علت اهمیت راهبردی این منطقه، افزایش داده اند.

 

اسپوتنیک نیز دراین باره گزارش داد: «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه روز یکشنبه (روز گذشته) در واکنش به این اقدام آمریکا گفته بود، با اعزام ناوهای جنگی به آب های دریای سیاه، آمریکا موجب ایجاد امنیت در این منطقه نمی‌شود، بلکه کشورهای ساحلی این دریا را در راستای سیاست های درگیری و تقابل قرار می دهد.

 

به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر «رم» در ایتالیا در مورد اطلاع مسکو از این تحرکات گفت: «این موضوع مربوط به اطلاع رسانی قبلی نیست، این مربوط به رعایت هنجارهای حقوق بین‌الملل برای ورود کشتی‌های کشورهای غیرساحلی به دریای سیاه است. این مسائل توسط “کنوانسیون مونترو” تنظیم شده است، که بر اساس آن کشورهای دارای پرچم یک کشتی جنگی خاص باید به مقام‌های ترکیه اطلاع دهند. تا آنجا که من می‌دانم، این قوانین رعایت می‌شود. دستکم ما این قوانین را به دقت زیر نظر داریم و باید رعایت شود.»

 

وزیر خارجه روسیه گفت ایالات متحده در چندین نوبت مستقیماً اعلام کرد که نیاز به ورود کشتی‌های جنگی این کشور به این آب‌ها به دلیل وظایف بازدارندگی روسیه و جلوگیری از ایجاد خطرات ادعایی از سوی روسیه در دریای سیاه برای متحدان آمریکا بوده است.

 

لاوروف گفت: «آمریکایی‌ها فعالانه در تلاش هستند تا کشورهای ساحلی دریای سیاه را که عضو ناتو هستند به سمت دنبال کردن چنین سیاست کاملاً تقابلی سوق دهند و در مورد ایجاد پایگاه‌های دریایی جدید در سواحل دریای سیاه رومانی یا بلغارستان صحبت می‌کنند.»

 

لاوروف گفت: «روسیه آماده دفع هرگونه تهدیدی است و می‌تواند قاطعانه امنیت خود را در دریای سیاه تضمین کند. ما برای هر تهدیدی آماده هستیم، اما ما همیشه به جای پروژه‌های مبتنی بر تقابل، از ترویج پروژه‌های همکاری حمایت می‌کنیم.»

 

این دیپلمات ارشد روس گفت: «ما طرفدار همکاری هستیم ومبنایی برای روابط بین دولت‌ها در منطقه تا تشدید تنش هستیم.»

روسیه: هرگونه تهدید آمریکا را در دریای سیاه با قدرت دفع می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه با اعلام آمادگی نیروهای مسلح این کشور در دفع تهدیدات آمریکا گفت، نمایش پرچم نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه به ثبات جهانی نمی‌افزاید.

ادامه

امریکا, بلاروس, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا

رهگیری ناوشکن آمریکایی در دریای سیاه توسط ناوگان دریایی روسیه

وزارت دفاع روسیه از ورود یک ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد که تحرکات این ناو آمریکایی توسط ناوگان روسیه تحت کنترل و نظارت قرار دارد.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, ناتو

گلوبال تایمز : آمریکا هیچ شانسی برای تغییر مسئله تایوان ندارد

روزنامه گلوبال تایمز پکن که منعکس کننده نظر محافل نظامی و سیاسی چین است، امروز (جمعه) در یادداشتی نوشت: تسای اینگ ون، رهبر تایوان و همه تجزیه طلبان این منطقه، با وجود حمایت آمریکا، مجازات خواهند شد.

ادامه

امریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, مقاله