گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

استعفای ۲ مشاور خوان گوایدو پس از شکست توطئه علیه مادورو

پس از ناکامی توطئه اخیر در ونزوئلا، دو مشاور رهبر مخالفان دولت کاراکاس استعفا کردند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا روز گذشته (دوشنبه) استفعای “خوان رندون” مشاورش در شهر میامی آمریکا را در حالی پذیرفت که این فرد به مذاکره با یک شرکت امنیتی آمریکایی برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعتراف کرده بود.

 

سرخیو وارگا قانونگذار مخالف دولت ونزوئلا یکی دیگر ار مشاوران گوایدو بود که از سمت خود استعفا کرده است.

 

هنوز دلیل استعفای این دو مشاور گوایدو به طور علنی اعلام نشده اما کناره‌گیری آنها به دنبال شکست توطئه اخیر مخالفان برای نفوذ در ونزوئلا و براندازی مسلحانه دولت مادورو انجام شد.

 

گفته شده یکی از دلایل استعفای این دو مشاور گوایدو، اختلاف‌نظرها میان مخالفان در مورد انجام فعالیت های خشونت‌آمیز و مسلحانه برای کنار زدن دولت مادورو بوده است.

 

ونزوئلا هفته گذشته بیش از ۱۲ تن شامل دو آمریکائی را که برای شرکت “سیلورکورپ یو اس ای” کار می کرده اند، دستگیر کرد که بخشی از یک توطئه شکست خورده بود و پیروزی همگانی برای دولت مادورو به شمار می رود.

 

تلویزیون ونزوئلا دو روز پیش تصاویری از دو آمریکائی به اسارت گرفته شده به نمایش گذاشت که در آن اعلام شد توسط سیلورکورپ موظف به تصرف فرودگاه کاراکاس به منظور اخراج مادورو از این کشور شده بودند. به گفته مادورو این دو در دادگاه غیرنظامی محاکمه خواهند شد.

 

مادورو این عملیات تهاجمی را  برنامه واشنگتن برای سرنگونی دولت خود می‌داند و حضور دو تبعه آمریکایی در میان نزدیک به ۴۰ تروریست دستگیر شده را سندی محکم برای تایید ادعای خود قلمداد می کند.

 

مادورو: رهبر مخالفان دولت پشت توطئه علیه ونزوئلا است

 

به گزارش تارنمای تله‌سور، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز گذشته (شنبه) ضمن اعلام جزئیات بیشتر در مورد تجاوز نظامی ناکام چند روز پیش علیه ونزوئلا خاطر نشان کرد که هدف این اقدام کودتا و ایجاد بی‌ثباتی بود.

 

مادورو افزود: خوان گوایدو دستور انجام این عملیات را صادر کرد تا مرا ترور کنند. این عملیات با حمایت گوایدو انجام گرفت و او می‌خواست مرا بکشد.

 

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: امضای گوایدو و چند مقام مخالف دولت کاراکاس در اسنادی که توسط جردن گودرو مزدور آمریکایی افشا شده، وجود دارد.

 

رئیس دولت ونزوئلا در ادامه جامعه جهانی را در جریان تبانی و همکاری دولت کلمبیا با این عملیات علیه ونزوئلا گذاشت.

 

از سوی دیگر خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که کشورش به دنبال شکایت از کلمبیا در دادگاه لاهه به دلیل مشارکت‌شان در این توطئه علیه ونزوئلا است. وی گفت که کلمبیا منشور سازمان ملل را نقض کرده و باید پاسخگو باشد.

آری به‌همبستگی، نه به محاصره! ما خواستار لغو فوری محاصرهٔ جنایتکارانهٔ کوبا توسط ایالات متحد آمریکا هستیم!

اعلامیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری آری به همبستگی، نه به محاصره! ما خواستار لغو فوری محاصرهٔ جنایتکارانهٔ کوبا توسط ایالات متحد آمریکا هستیم!

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, سوسیالیسم, کوبا, همبستگی

واشنگتن‌پست افشا کرد؛ برنامه نیروهای امنیتی آمریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا

بر اساس سندی منتشر شده از سوی روزنامه واشنگتن پست، اعضای اپوزیسیون ونزوئلا در اکتبر ۲۰۱۹ بر روی توافق ۲۱۳ میلیون دلاری با یک کمپانی امنیتی در فلوریدا به منظور حمله به ونزوئلا و سرنگونی دولت این کشور مذاکره داشتند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, خبر, دخالت نظامی, ونزوئلا