دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

ادامهٔ قیام توده‌ای در سودان: «مذاکره نمی‌کنیم! رژیم باید برود!»

به‌گفتهٔ رفیق سودانی “رشید الشیخ”، در مصاحبه‌ای در روز ۹ بهمن‌ماه ۹۷، “قیام جاری مردم سودان تحولی ناگهانی و جدید نیست، بلکه روند شکل‌گیری آن طی سالیان اخیر در جریان بوده است و هم‌اکنون، برای پایان دادن به حکومت استبدادی عمرالبشیر که با کودتای نظامی در۱۳۶۸ / ۱۹۸۹ رئیس‌جمهور شد، به مرحلهٔ کیفی‌ای جدید رسیده و به یک جنبش توده‌ای سراسری تبدیل شده است.” به‌رغم مقابله خشونت‌آمیز با این جنبش، نشانه‌ای از توقف و عقب‌نشینی در آن دیده نمی‌شود.

 

با اعتصاب و تظاهراتِ روز ۲۵ آذرماه ۹۷ (۱۶ دسامبر ۲۰۱۸) در شهر “آتبارا”، در شمال سودان، این قیام آغاز شد. یک مرکز صنعتی راه‌آهن، کارخانه‌های سیمان و مجتمع‌های صنعتی دیگر نیز این شهر قرار دارند. اعتصاب و تظاهرات سپس در روزهای پس از ۲۵ آذرماه به “القدارف”، یک مرکز کشاورزی در جنوب شرق کشور، گسترش یافت. هر دو شهر، پیشینه مبارزات سندیکایی کارگران و دهقانان دارند، پیشینه‌ای که هنوز زنده و قوی است.

 

در ابتدا، این تظاهرات جنبه صنفی و اقتصادی داشتند. مطالبات تظاهرکنندگان تا اواخر آذرماه مقابله با هزینه‌های روزافزون نیازهای اساسی مانند غذا و سوخت بود. با اینکه نرخ تورم مدت‌ها در سطح بالایی بوده است، ولی اخیراً برای همه روشن شده که این رژیم هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات ندارد.

 

تظاهرات در سراسر کشور کماکان ادامه داشت تا اینکه در ۲۸ آذرماه راهپیمایی مسالمت‌آمیز عظیمی در خارطوم به‌منظور ارائه طومار خواست‌های مردم به رئیس‌جمهور برگزار گردید. پاسخ وحشیانه نیروهای امنیتی رژیم به این راهپیمایی، تیراندازی و قتل ده‌ها تظاهرکننده و دستگیری و شکنجه صدها نفر دیگر، به تغییر ماهیت این خواست‌ها منجر شد. از آن تاریخ شعار راهپیمایان به “فقط سرنگونی! همین!” تغییر پیدا کرده است. راهپیمایان می‌گویند: مذاکره نمی‌کنیم. رژیم باید برود!

 

ادامه مصرانه این تظاهرات که در هفتمین هفتهٔ برگزاری خود را سپری می‌کند و همچنین وسعت دامنه آن، نه‌فقط همگان را در سودان بلکه در کشورهای منطقه نیز شگفت‌زده کرده است. گردهمایی‌های محلی به‌نحوی خود‌به‌خودی شکل گرفته و سازمان‌دهی می‌شوند. روستاها و آبادی‌ها با تشکیل کمیته‌هایی مشتمل بر ده‌ها نفر از مردم محلی، با حفظ تماس از طریق اعلامیه و تراکت‌های دست‌نویس، زمان، مکان، و شعارهای تظاهرات روز بعد را سازمان‌دهی می‌کنند.

 

این‌چنین است که صدها هزار نفر تجمع کرده و تظاهرات صلح‌آمیز برگزار می‌کنند. تظاهرات صلح‌آمیزند و شرکت‌کنندگان با سردادن شعارهای:  “شلیک نکنید”، “شما از ما هستید”، “دستمزدتان چقدر است؟”،  با نیروهای نظامی مقابله می‌کنند.

 

بسیاری از تظاهرکنندگان را جوانان و همچنین اعضای اتحادیه‌های کارگری، دانشجویان و تعداد بسیار زیادی از فارغ‌التحصیلان که اکنون  بیکارند تشکیل می‌دهند. آنان نماینده نسلی‌اند که تمامیت رژیم و کل نظام ارزشی آن را رد می‌کنند.

 

رژیم کنونی در تیرماه  ۱۳۶۸ و در جریان یک کودتای نظامی به‌قدرت رسید و حکومتی را شکل داد که آن را نیمه فاشیستی می‌توان توصیف کرد. این حکومت با استفاده از شبه‌نظامیان غیررسمی، مناطق مختلف شهرهای کشور را با اِعمال روش‌های اسلامی‌ای بنیادگرایانه و اقتدارگرایانه اداره می‌کند. این حکومت به‌طورکلی، وزارت برنامه‌ریزی‌ای اجتماعی به‌منظور سازمان دادن سیستمی از تغییرها و تحولات اجتماعی مطابق با نظام ارزشی رژیم ایجاد کرد و اطاعت از آن را شرط لازم برای دسترسی به رفاه و آموزش‌وپرورش قرار داد. سرپرستی این وزارتخانه بر عهدهٔ “علی عثمان طاها” معاون اول پیشین عمرالبشیر بود. او در گذشته معاون “حسن الترابی”، رهبر جنبش اسلامی سودان، بود. الترابی در ۱۳۹۵ فوت کرد. علی عثمان طاها کماکان در مقام  “پدرخوانده”، شبه‌نظامیان را رهبری می‌کند.

 

اتحادیه‌های کارگری در سودان همچون در دیگر رژیم‌های اقتدارگرای مشابه، به‌‌طرزی وحشیانه سرکوب شده و با تشکیلات حکومت‌ساخته جایگزین شدند. با این وجود، همان‌طور که در کشورهای فاشیستی اسپانیا و پرتغال اتفاق افتاد، برخی از این “اتحادیه‌های زرد” به مرکز اعتراض علیه حکومت تبدیل شده‌اند.

 

رژیم سودان در حال حاضر به حکومت چپاولگری بزرگ تبدیل شده است که با فرمانروایی بر اقتصادی ورشکسته و درگیر با بحرانی ناشی از در اختیار نداشتن میدان‌های اصلی نفتی در سودان جنوبی۱ که سال ۱۳۹۰ رسماً استقلال خود را به‌دست آورد، به‌غارت میلیاردها دلار و سپردن در حساب‌های بانکی خارج از کشور به حکومت ادامه می‌دهد. در سال‌های اخیر، این رژیم بر کمک‌های مالی عربستان سعودی در اِزای ارسال نیروی نظامی به جنگ بر ضد یمن تکیه داشته است.

 

با این حال، دوستان قبلی رژیم سودان به سرمایه‌گذاری بیشتر در سودان تمایلی ندارند و بازدیدهای اخیر عمرالبشیر از قطر، سوریه، و روسیه به هیچ‌گونه حمایت مالی قابل‌توجهی از سوی این کشورها نینجامیده است. درعین‌حال “ائتلاف” عمدتاً نمایشی ۲۲ حزبی که رسماً از دولت البشیر پشتیبانی می‌کنند، با خروج ‌تدریجی حزب‌های عمده‌تر از این ائتلاف که در اثر گسترش جنبش اعتراضی کنونی آینده‌ای برای رژیم حاکم نمی‌بینند، در حال فرو ریختن است. این امر عمرالبشیر را به وابستگی هرچه بیشتر به نیروهای شبه‌نظامی‌ای که زیر کنترل ارگان‌های امنیتی رژیم قرار دارند  واداشته است.

 

رژیم کنونی در سودان در اساس در قبضهٔ حاکمیت فرقه‌ای نیروهای شبه‌نظامی‌ای است که بیش از همه از سوی جوانان مردود اعلام شده است. تبلیغات رژیم که کمونیست‌ها را به کنترل و سازمان‌دهی اعتراض‌ها متهم می‌کند، به جذب هرچه بیشتر جوانان به حزب منجر می‌شود.

 

اخیراً دو شکل‌بندی اصلی سیاسی ظهور کرده‌اند. نخست، “کنگرهٔ نیروهای انسجام ملی” که متشکل است از: حزب کمونیست، حزب بعث سودان، و انجمن تشکل‌های حرفه‌ای (شامل اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌های حرفه‌ای وکلا، معلمان و پزشکان، سازمان‌های زنان، سازمان دهقانان). دیگری، جبههٔ “فراخوان سودان” است که حزب میانه‌گرای اُمت، جنبش‌های مقاومت مسلحانه منطقه دارفور (که در برخی مناطق هنوز خارج از کنترل رژیم است)، حزب کنگره، چند گروه منشعب از حزب اتحادیهٔ دموکراتیک که با نام گروه مخالفان از حزب اتحادیه دموکراتیک (DUP)، و چند سازمان مدنی و دموکراتیک را در بر می‌گیرد.

 

در مجموع چهار اتحاد سیاسی اپوزیسیون در حال حاضر با همدیگر و در چارچوب “بیانیه آزادی و تغییر” همکاری می‌کنند. ولی این مردم‌اند که با سازمان‌دهی بی‌سابقه‌شان هم‌اکنون در کمیته‌ها و مجمع‌های تازه تأسیس محلی دربارهٔ آینده خود تصمیم می‌گیرند. روز ۸ بهمن‌ماه / ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹، دریانوردان و کارگران باراندازهای بندرهای سودان را، یعنی محل دسترسی اصلی این کشور به تجارت بین‌المللی را، مسدود کردند. نیروهای اپوزیسیون همچنین تظاهراتی گسترده‌ را در ۱۱ بهمن‌ماه در سراسر سودان سازمان دادند تا وسعت و عمق اعتراض‌ها را به رژیم و افکارعمومی جهان نشان دهند. نیروهای ارتشی با آتش گشودن بر تظاهرکنندگان سعی در حفظ کنترل خود در میدان‌های مبارزه داشتند. همه در انتظار لحظه‌ای مناسب برای اعلام اعتصاب عمومی هستند.

 

رژیم حاکم در خارطوم دربدر به‌دنبال راه‌های ممکن جهت اعادهٔ کنترل خود بر تحول‌های جاری کشور است. سفر عجولانه البشیر به قطر، سوریه، و روسیه در ۱۱ بهمن‌ماه به‌منظور جلب حمایت مالی و دیپلوماتیک از رژیمش و همچنین تلاش برای بازگشایی مرز سودان با اریتره (که در یک سال اخیر بسته بوده است) را باید در این راستا ارزیابی کرد. وزیر اطلاعات و امنیت سودان، ۸ بهمن‌ماه، در تلاش برای فریب افکارعمومی در جهان که در هفته‌های اخیر از طریق رسانه‌ها در جریان اعتراض‌های وسیع توده‌ای و موج سرکوب شدید دولتی از سوی نیروهای امنیتی بوده‌اند، اعلام کرد که رژیم همه دستگیرشدگان در جریان تظاهرات هفته‌های اخیر را صرف‌نظر از تعلق سیاسی‌شان آزاد کرده است. این ادعای رژیم از سوی بی‌بی‌سی و آژانس خبری فرانسه و در سطحی وسیع پی در پی منتشر شد.

 

حزب کمونیست سودان بلافاصله در بیانیه‌ای خطاب به نیروهای مترقی جهان اعلام کرد که نمایش تبلیغاتی رژیم درواقع دروغی بیش نیست و تنها عده‌ای معدود از زندان “هودا” آزاد شده‌اند و صدها زندانی که بسیاری از آنان مشخص نیست در کجا محبوس‌اند هنوز در بازداشت هستند. روز بعد حزب کمونیست سودان در بیانیه‌ای با انتشار اسامی ۱۷ عضو کمیته مرکزی حزب که اعضای هیئت سیاسی حزب نیز در میان آنان هستند، دروغ بودن تبلیغات رژیم را ثابت کرد. حزب کمونیست سودان اقدام رژیم را نمایشی تبلیغاتی به‌منظور امیدوار کردن بخش‌هایی از اپوزیسیون به “رفورم از بالا” و همچنین در دست گرفتن ابتکار عمل رسانه‌ای با هدف خنثا کردن تبلیغات منفی‌ای که در سراسر جهان دستگاه سرکوب رژیم را نشانه گرفته‌اند، سازمان داده شده است.

 

آنچه این روزها در سودان می‌گذرد جنبشی مردمی برای انجام تغییر در کشور و شایستهٔ پشتیبانی همه‌جانبه بین‌المللی است. شجاعت شرکت‌کنندگان در آن و سازمان‌دهی مبتکرانه جنبش اعتراضی توده‌ای باید الگو و مشوقی در مبارزه برای همه نیروهای مترقی در جهان باشد.

———————————————-

۱. سودان به‌لحاظ جغرافیایی بزرگ‌ترین کشور مسلمان قاره آفریقا است که به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شده است. سودان جنوبی در ۱۳۹۰/۲۰۱۱ از سودان استقلال یافت. مرکز این کشور شهر جوبا است. علاوه بر۶۸ درصد از ذخایر نفت سودان، رود نیل موجب اهمیت سودان جنوبی است.

نامۀ مردم

نیروهای ارتش ملی لیبی کنترل بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور را در دست گرفتند

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نیروهای وفادار به «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی کنترل بزرگ‌ترین میدان میدان نفتی کشور را به دست گرفته‌اند و وعده داده‌اند که آن را به شرکت ملی نفت این کشور واگذار کنند.

ادامه

جهان, خبر, شمال افریقا, لیبی