خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

اتحادیه‌های کارگری؛ اعتصابات تا تغییر قوانین بازنشستگی ادامه دارد

معترضان به اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه که از پنجشنبه پنجم دسامبر، یکی از بزرگترین اعتصاب‌های عمومی این کشور را کلید زدند اعلام کردند که امروز شنبه نیز همزمان با پایان پنجاه و ششمین هفته جنبش «جلیقه‌زردها» به خیابان‌ها می‌آیند تا به گفته رسانه‌های فرانسوی، هفته سختی را برای دولتمردان کاخ الیزه رقم بزنند.

 

براساس اعلام رسانه‌های فرانسوی، هزاران نفر از معلمان، کارکنان راه‌آهن و بیمارستان‌ها در کنار صاحبان مشاغل دیگر در اعتراض به طرح «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی، روز پنجشنبه یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های عمومی این کشور را در طول دهه‌های اخیر برگزار کردند که تا دیروز (جمعه) نیز ادامه داشت.

 

این تظاهرات در سالروز جنبش تاریخی مردم فرانسه در اعتراض به حقوق بازنشستگی در سال ۱۹۹۵ آغاز شده است؛ روزی که دولت در برابر خواسته مردم تسلیم شد و از اقدام خود عقب‌نشینی کرد.

 

اعتصاب‌های گسترده همچنان فرانسه را فلج کرده است. اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند، تا زمانی که مکرون برنامه‌های خود را برای تغییر قوانین بازنشستگی پس نگیرد، به اعتصاب‌هایشان ادامه خواهند داد.

 

رادیو «اروپ ۱» روز شنبه اعلام کرد، پایان هفته، سیستم حمل‌ونقل عمومی و قطار شهری به دلیل اعتصاب‌ها نسبت به حقوق بازنشستگی مختل خواهد شد.

 

تداوم اعتراض‌ها تا روز دوشنبه

 

اتحادیه‌های کارگران و کارمندان شرکت راه‌آهن فرانسه اعتصاب خود را تا روز جمعه ادامه دادند اما اتحادیه‌های کارگران و کارمندان شرکت‌های اتوبوس‌رانی و قطارهای زیرزمینی پاریس قصد دارند تا دوشنبه این هفته (۱۸ آذر – نهم دسامبر) در اعتصاب باقی بمانند؛ اعتصاب‌های پنجشنبه و جمعه در فرانسه، تعطیلی ۱۰ خط از مجموع ۱۶ خط مترو فرانسه را به همراه داشت.

 

براساس اعلام این رسانه فرانسوی،‌ برخی از اماکن فرهنگی بویژه در پاریس متاثر از این اعتصاب‌ها خواهد بود.

 

هیچ‌گونه پیش‌بینی برای لغو پروازها وجود ندارد؛ هواپیمایی کشوری از شرکت‌های فرانسوی درخواست نکرده که پروازهای خود را بر خلاف روزهای گذشته کاهش دهند. سخنگوی این شرکت هواپیمایی گفته، « ایرفرانس »، قصد دارد امروز همه برنامه پروازهای خود را بیمه کند.

 

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسافران در سراسر این کشور در روز جمعه، هرج‌ومرج را تحمل کردند و اتحادیه‌ها متعهد شدند اعتصاب خود را ادامه دهند تا اینکه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری از برنامه پیشنهدی بازنشستگی عقب‌نشینی کند.

 

علاوه بر ۹۰ درصد قطارهای پرسرعت در فرانسه، صدها پرواز شرکت‌های « ایرفرانس »، « ایزی جت » و « ریان ایر » نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه لغو شد.

 

اختلال در شبکه حمل‌ونقل، سبب ایجاد ۳۵۰ کیلومتر (۲۲۰ مایل) ترافیک در منطقه پاریس شد. بسیاری از کارمندان نتوانستند به سر کار بروند و ۴۰ درصد مدارس تعطیل بود؛ گرچه طبق اعلام وزارت کشور، ۸۰۶ هزار نفر در سراسر این کشور تظاهرات کردند اما معلمان کمتری در اعتصاب‌های روز پنجشنبه حضور داشتند.

 

آخرین آزمون برای مکرون

 

خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد،‌ این راهپیمایی، آخرین آزمون برای مکرون پس از ماه‌ها اعتراض معلمان، کارمندان بیمارستان‌ها، پلیس و آتش‌نشانان و همچنین جنبش جلیقه زردهاست که خواستار بهبود سطح زندگی هستند.

 

به گفته اتحادیه‌ها، سیستم بازنشستگی مورد نظر مکرون علاوه بر حدف ده‌ها برنامه جداگانه برای کارمندان بخش دولتی، میلیون‌ها نفر را در این بخش و بخش خصوصی مجبور می‌کند ۲ سال بیشتر از سن قانونی بازنشستگی (۶۲ سال) کار کنند.

 

«اگنس بوزن» وزیر بهداشت فرانسه روز جمعه گفت، دولت صدای معترضان را شنیده و روز دوشنبه با رئیسان اتحادیه‌ها در مورد اصلاحات نظام بازنشستگی دیدار خواهد کرد.

 

در حالی که دولت فرانسه هنوز جزئیات برنامه خود را مشخص نکرده اما بوزن به رادیو «اروپ ۱» گفته این بحث که چه کسانی تحت تاثیر برنامه قرار خواهند گرفت، از چه سنی آغاز می‌شود و به چه نسلی مربوط خواهد بود روی میز است.

 

خبرگزاری فرانسه نوشت: این که اعتصاب‌های کنونی با اعتصاب‌های دسامبر ۱۹۹۵ تطابقی دارد یا نه هنوز مشخص نیست؛ ۲۵ سال پیش فرانسه از ماه نوامبر تا دسامبر فلج شد؛ اقدامی که دولت را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

 

حداقل سن بازنشستگی در فرانسه ۶۲ سال است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در بین کشورهای توسعه یافته است اما ۴۲ برنامه ویژه برای کارگران راه‌آهن، وکلا و دیگر مشاغل وجود دارد که مزایای دیگری را علاوه بر حقوق بازنشستگی به آنها ارائه می‌دهد.

 

در اعتصاب‌ها و اعتراض‌های دو روزه اخیر، پلیس با گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد؛ طبق اعلام رسانه‌ها، عکاس خبرگزاری «آناتولی» ترکیه و دو خبرنگار فرانسوی بر اثر تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور زخمی شدند.

ایرنا

دومین روز اعتصاب سراسری در فرانسه؛ شرکت بیش از ۸۰۰،۰۰۰ نفر در تظاهرات

اختلال شدید در رفت و آمد وسائل حمل و نقل عمومی داخل شهری و بین شهری، عمده‌ترین نشانه بیرونی اعتصاب سراسری در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه است که روز جمعه وارد دومین روز خود شده و به گفته سازمان‌دهندگان تا زمان عقب نشینی دولت ادامه خواهد یافت.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه

امروز فرانسه فلج شد!

کارمندان بخش راه‌آهن، اعضای کادر پزشکی، حمل و نقل عمومی، بخش اورژانس فرانسه و معلمان امروز (پنجشنبه) در اعتصابی سراسری و با هدف وادار کردن رئیس جمهور ماکرون به لغو طرح اصلاحات بازنشستگی، دست از کار کشیدند و یکی از بزرگترین اعتصاب‌ها را در چند دهه اخیر در فرانسه رقم زدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

جامعه شناس: بی‌توجهی به مطالبات مردم سبب بروز اقدامات قهری می‌شود

استاد دانشگاه و جامعه شناس با بیان اینکه مطالبات مردم باید شنیده و پاسخ داده شود، گفت: بی‌توجهی به این مطالبات سبب بروز اقدامات قهری نظیر آشوب، نزاع و تخریب در جامعه می‌شود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, مصاحبه و گفتگو