تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

ادامه اعتراضات در شیلی و کلمبیا برعلیه نئولیبرالیسم

در شیلی معترضان  بار دیگر با پلیس درگیر شدند و در کلمبیا میزان محبوبیت دوکه به پایین‌ترین حد رسید

 

همزمان با حضور دوباره تظاهرکنندگان در خیابان‌های پایتخت شیلی، معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان روز جمعه (۱۵ آذرماه) همزمان با پنجاهمین روز آغاز ناآرامی‌های شیلی در پایتخت این کشور تجمع کردند. معترضان پیش از این وعده کرده بودند که هر جمعه در میدان اصلی سانتیاگو گردهم بیایند تا اعتراض خود را اعلام کنند.

 

شماری از معترضان که کوکتول مولوتوف و سنگ در دست داشتند با نیروهای پلیس که برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و قوطی‌های آب استفاده کردند، درگیر شدند.

 

ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بوده است. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر است.

 

براساس گزارش‌ رسانه‌ها، اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور ۲۶ کشته و بیش از ۱۳ هزار زخمی برجا گذاشته است. این تظاهرات در سیستم حمل‌ونقل عمومی سانتیاگو (پایتخت شیلی) اختلال ایجاد کرده و بخش خصوصی این کشور متحمل میلیاردها دلار ضرر شده است.

 

قانونگذاران شیلی به تازگی توافق کرده‌اند تا آوریل(فروردین-اردیبهشت آینده)، همه‌پرسی در مورد بازنویسی قانون اساسی این کشور برگزار شود. ۶۷ درصد از مردم شیلی معتقدند برگزاری این همه‌پرسی گامی مثبت در راستای تغییرات است.

 

میزان محبوبیت رئیس‌جمهوری کلمبیا به پایین‌ترین حد رسید

 

میزان تایید عملکرد و محبوبیت رئیس‌جمهوری کلمبیا به پایین‌ترین میزان از زمان حضورش در این سمت رسید.

 

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، ناآرامی های آمریکای لاتین در حالی به کلمبیا نیز کشیده شده که براساس جدیدترین نظرسنجی انجام شده میزان محبوبیت ایوان دوکه رئیس جمهوری کلمبیا به پایین ترین میزان از ۱۶ ماه گذشته زمان حضورش در سمت ریاست جمهوری رسیده است.

 

نظرسنجی مرکز “اینوامر” نشان می هد که ۷۹ درصد از شهروندان کلمبیا در این مقطع زمانی عملکرد ایوان دوکه را تایید نمی‌کنند.

 

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۸۹ درصد از کلمبیایی ها دیدگاه منفی در مورد وضعیت کار در این کشور دارند این در حلی است که نرخ بیکاری در این کشور نزدیک به ۱۰ درصد اعلام شده است.

 

شرکت کنندکان در این نظرسنجی اعلام کردند که وضعیت کلمبیا رو به وخامت است.

 

اعتراض ها در کلمبیا باعث شد تا رئیس جمهوری این کشور مذاکره ملی برای حل و فصل مشکلات معترضان برگزار کند. مذاکرات دولت با نمایندگان معترضان تاکنون موفقت آمیز نبوده و اتحادیه ها تاکید دارند تا زمان برآورده نشدن مطالبات شان به اعتصاب و اعتراض ادامه می‌دهند.

 

براساس گزارش ها، تاکنون در اعتراض های کلمبیا پنج نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. از جمله مطالبات معترضان سرکوب جدی قاچاق مواد مخدر، کاهش خشونت‌ها، بهبود شراط بازار کار و ترمیم امتیازهای بازنشستگی بوده است.

 

سازمان‌های اصلی کارگری، کشاورزی و دانشجویی، سیاست‌های نئولیبرال دولت کلمبیا را رد کرده‌اند. دولت این کشور به دنبال «کاهش بودجه مستمری‌بگیری، افزایش سن بازنشستگی و به خدمت گرفتن افراد جوان با کمتر از میانگین دستمزدها» بوده است.

 

ایوان دوکه پیش تر اعلام کرده بود که تحت مذاکره ملی برای حل‌وفصل اعتراض ها، با وزرای دارایی، کار و تجارت و همچنین نمایندگانی از بنگاههای تجاری و اتحادیه های کارگری دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

ایرنا

حضور دو قانون‌گذار کمونیست در تنظیم قانون کار شیلی

در کشور شیلی که مدت‌زمانی طولانی به‌منزله پرچم‌دار بازار آزاد در آمریکای لاتین شهره بود، امروز دو زن جوان از اعضای حزب کمونیست شیلی توجه بسیاری را در محفل‌های دولتی به‌خود جلب کرده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, شیلی

هشدار رئیس‌جمهور مکزیک به‌ ترامپ در خصوص تحرکات نظامی ارتش آمریکا

رئیس جمهور مکزیک در پی اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» در خصوص کارتل های مواد مخدر، به همتای آمریکایی خود در مورد تحرکات ارتش آمریکا در مرز مکزیک هشدار داد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, مکزیک

آماده‌باش ارتش ونزوئلا / مادورو کلمبیا و آمریکا را به فتنه‌انگیزی متهم کرد

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با استناد به اطلاعاتی تاکید کرد، کلمبیا و ایالات متحده در تحریکاتی در مرز غربی این جمهوری بولیواری دست دارند و از تمام نیروهای مسلح کشورش خواست برای نبرد آماده باشند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, کلمبیا, ونزوئلا