گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

ابعاد ناعادلانه و فاجعه‌بار گرسنگی؛ در قاره آسیا و آفریقا ۹ کودک از هر ۱۰ کودک اختلال رشد در وزن و قد دارند

بحران، جنگ و تغییرات آب و هوایی باعث افزایش شمار گرسنگان جهان در پنج سال اخیر شده‌ و اکنون مشکل همه‌گیری کرونا نیز به این عوامل اضافه شده و این فاجعه انسانی را تشدید کرده است.

 

به گزارش ایسنا، “سازمان کمک به گرسنگان جهان” که یک سازمان آلمانی است از افزایش شمار گرسنگان در جهان خبر داده و اعلام کرده است که با پاندمی کرونا، این معضل ابعاد به مراتب فاجعه‌بارتری به خود گرفته است.

 

به گزارش این سازمان بر تعداد گرسنگان در جهان در پنج سال اخیر به شکل چشمگیری اضافه شده و علت آن نیز تنش، بحران، جنگ و خشکسالی و تغییرات زیست محیطی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا از حداقل امکانات برای زنده ماندن محروم کرده است. اما با همه‌گیری کرونا وضع در برخی نقاط جهان بسیار وخامت‌بار شده است.

 

به گزارش دویچه‌وله، “مارله تیمه” رئیس این سازمان می‌گوید: گرسنگی بویژه در آفریقا و جنوب آسیا به شرایطی هشدارآمیز رسیده است.

 

همچنین بنابر آمار سازمان ملل متحد حدود ۸۲۱ میلیون نفر در سراسر جهان و به طور عمده در مناطق درگیری با بحران قحطی و گرسنگی مواجه هستند.

 

براساس داده‌های برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ۴۶۲ میلیون فرد بالغ در جهان از بحران سوءتغذیه و قحطی رنج می‌برند.

 

همچنین بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از ۲۰۵ میلیون کودک زیر پنج سال دسترسی منظم به غذا نداشته و در رشد وزن و قد آنها اختلال به وجود آمده است. این آمار می‌افزاید ۴۵ درصد از این کودکان نیز به دلیل سوءتغذیه یا قحطی جان خود را از دست می‌دهند.

 

قاره آفریقا از لحاظ میزان مرگ و میر ناشی از قحطی بالاترین آمار را دارد. تخمین زده می‌شود که حدود ۲۵۶ میلیون نفر در این قاره با معضل قحطی مقابله می‌کنند و حدود ۳۱ درصد جمعیت این قاره با مشکل سوءتغذیه روبه رو هستند. بیم آن می‌رود که این میزان به دلیل ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) و تغییرات آب‌وهوایی افزایش یابد.

 

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد در قاره آسیا نیز حدود ۵۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج‌ می‌برند. ۹ کودک از هر ۱۰ کودک که اختلال رشد در وزن و قد دارند در قاره آسیا و آفریقا به سر می‌برند. همچنین سه کودک از هر چهار کودکِ چاق در جهان در این دو قاره زندگی می‌کنند.

 

بنابر گزارش آناتولی، بنا به داده‌های شاخص جهانی گرسنگی در سال ۲۰۲۰ میلادی، شش کشور در قاره آفریقا، سه کشور در قاره آسیا و یک کشور در قاره آمریکا در جدول ۱۰ کشور اول دارای بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از گرسنگی در جهان قرار دارند.

راهول گاندی: سیاست‌های غلط دولت هند بدترین وضعیت اقتصادی را بر کشور حاکم کرده است

عضو ارشد حزب کنگره با اشاره به وضعیت بد شیوع کرونا در کشورش گفت: ما برای مهار کرونا از افغانستان هم ضعیف‌تر عمل کرده‌ایم.  

ادامه

افغانستان, امریکا, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, سریلانکا, فقر, نپال, هندوستان

ساختارها چگونه بر آتش فقر می‌دمند؟/ سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ریشه‌کن کردن فقر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در طرح‌های اقتصادی و نیز طرح‌های اجتماعی است. اما متاسفانه ازآنجایی‌که چنین چیزی قدرت کشورهای استعمارگر را تضعیف می‌کند، چندان به آن پرداخته نمی‌شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, فقر

هند تحت رهبری دولت راست مودی همکاری نظامی با آمریکا را گسترش می‌دهد

دولت هند اعلام کرد که چندین مقام آمریکایی در دو هفته آینده به این کشور سفر خواهند کرد و دهلی نو آماده است قراردادهای جدید نظامی زیادی با آمریکا امضا کند.

ادامه

امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, فقر, هندوستان

پاپ فرانسیس سیاست‌های ناعادلانه نئولیبرالیسم را محکوم کرد

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان امروز (یکشنبه) اظهار کرد، همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ جدیدترین بحرانی است که ثابت می‌کند تنها اتکا به نیروهای مربوط به بازار و سیاست‌های اقتصادی “نشت پول از بالا به پایین” در رقم زدن مزایای اجتماعی که حامیانشان ادعا می‌کردند، شکست خورده‌اند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایتالیا, برابری اجتماعی, پاپ, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, سرمایه‌داری, فقر, نئولیبرالیسم