بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

آلمان و مشکل جنگ قدرت با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

آلمان که نگران از دست دادن قدرت فعلی خود در اتحادیه اروپا پس از عضویت اوکراین است، خواستار تجدیدنظر در برخی قوانین مربوط به توزیع قدرت در این اتحادیه شده است.

 

به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد دیپلماتیک به روزنامه دیلی تلگراف گفت، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان این مسئله را در نشستی با همتایان اروپایی خود در بروکسل مطرح کرده و خواستار آن شده است که پیش از پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا، در برخی از پیمان‌نامه‌ها و قراردادهای این اتحادیه بازنگری صورت گیرد.

 

بر اساس تحلیل موسسه امور بین‌المللی و امنیتی آلمان، اگر اوکراین به صورت کامل عضو اتحادیه اروپا شود، پنجمین کشور بزرگ این اتحادیه، اما فقیرترین آن خواهد بود.

 

به نظر می‌رسد به‌رغم استقبال ظاهری از عضویت اوکراین، پیوستن کی‌یف باعث بروز نگرانی‌هایی در پس پرده شده است.

 

بر اساس نظام رای‌گیری کنونی این اتحادیه – که معیار آن تعداد کشورها و جمعیت آن‌هاست – اوکراین می‌تواند ۹ درصد از قدرت این اتحادیه را در دست داشته باشد.

 

گرچه آلمان بزرگترین و ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپاست، اما سهم اوکراین در کنار سهم آرای لهستان (که از متحدان نزدیک کی‌یف است) می‌تواند قدرت جمعی این دو کشور در اتحادیه اروپا را از آلمان بیشتر کند.

 

نیکولای فون اوندارزا، عضو موسسه امور بین‌المللی و امنیتی آلمان گفت: این مسئله موازنه قدرت در اتحادیه اروپا را از سمت فرانسه و آلمان به سوی اروپای مرکزی و شرقی سوق خواهد داد و این کشورها در کنار کشورهای نوردیک، برای نخستین بار قدرت بیشتری – از منظر حق رای – خواهند داشت.

 

شولتس می‌خواهد سیستم رای‌گیری به گونه‌ای تغییر کند که اطمینان حاصل شود بلوک‌های قدرت در این اتحادیه شکل نگرفته و نتیجتا خواستار دریافت اعتبار بیشتر از متحدان غربی ثروتمند خودشان نخواهند شد.

 

از مدت‌ها قبل، بسیاری خواستار لغو حق وتوی کشورها در اتحادیه اروپا و قرار دادن رای اکثریت به عنوان معیار تصمیم‌گیری در این اتحادیه بوده‌اند. این رهبر آلمان نیز از این مسئله حمایت می‌کند.

 

بنا به مقررات کنونی اتحادیه اروپا برخی از تصمیم‌های مهم از جمله در زمینه سیاست‌های مالیاتی یا سیاست خارجی باید با موافقت همه اعضا اتخاذ شود. امری که در عمل به یکی از ۲۷ کشور عضو امکان می‌دهد که مانع از تصمیم‌گیری در زمینه‌ای خاص یا به تاخیر افتادن آن بشود. منتقدان موج‌های گسترش اتحادیه اروپا طی دهه‌های اخیر بر این باور هستند که افزایش تعداد اعضا از جمله عواملی است که تصمیم‌گیری براساس اتفاق آرا در این اتحادیه را دشوار کرده است.

 

امانول ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم پیش از این خواستار تغییر نظام رای‌گیری اتحادیه اروپا شده تا از بروز اختلال در اهداف کشور خود توسط اعضای کوچکتر این اتحادیه پیشگیری کند.

 

پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، اوکراین خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد و اخیرا عنوان «نامزد عضویت» دریافت کرده است. انتظار می‌رود که این روند چند دهه به طول بینجامد، چرا که اوکراین باید اصلاحات قضایی، اقتصادی، دموکراتیک و ضدفساد زیادی انجام دهد تا با ارزش‌ها و قوانین اتحادیه اروپا همسو شود.

 

اما ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار تسریع روند عضویت کشورش شده است. او گفت: عضویت ما نباید چندین دهه یا چندین سال طول بکشد. ما باید سریعا بر این مسیر فائق بیاییم.

 

این اظهارات زلنسکی رهبران اتحادیه اروپا را بر آن خواهد داشت تا به مراتب سریع‌تر عمل کنند.

 

گرچه عضویت اوکراین مورد استقبال تمامی ۲۷ کشور عضو این اتحادیه قرار گرفته، اما آلمان تنها کشوری نیست که در این خصوص ابراز نگرانی می‌کند.

 

به گفته منابع روزنامه تلگراف، پرتغال نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی اوکراین، عضویت این کشور را زیر سوال برده است.

 

بر اساس محاسبات پیش از آغاز جنگ، اگر در همان زمان اوکراین عضو اتحادیه اروپا می‌شد، باز هم ضعیف‌ترین اقتصاد این اتحادیه را داشت. این بدین معناست که پرداختی‌های پرتغال به اتحادیه اروپا بیش از بودجه‌های دریافتی این کشور از اتحادیه اروپا خواهد بود و پرتغال به تامین‌کننده صرف این اتحادیه بدل خواهد شد. جمهوری چک نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت.

 

در هفته‌های منتهی به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعطای عنوان «نامزد عضویت» به اوکراین، کی‌یف صدها ساعت گفت‌وگوی دیپلماتیک با اعضای این اتحادیه برگزار کرد تا به آنان اطمینان دهد که از قدرت‌هایش سوءاستفاده نخواهد کرد.

 

در این گفت‌وگوها، اوکراین به نگرانی فرانسه و آلمان نیز اشاره کرد.

 

یک دیپلمات ارشد اوکراینی گفت: آن‌ها سعی دارند راهی خلاقانه برای روان‌سازی و افزایش کارآمدی روند تصمیم‌گیری یافته و از پیچیدگی‌های احتمالی اجتناب کنند، نه اینکه (سهم اوکراین در اتخاذ تصمیمات را) خنثی کنند.

 

این دیپلمات تاکید کرد که عامدانه تلاش نخواهد کرد تا با ایجاد یک بلوک قدرت در این اتحادیه، کفه ترازوی قدرت را به سوی اروپای مرکزی و شرقی سوق دهد. او گفت: مسئله این است که ما باید نهاها و طبقه سیاسی خود را برای تربیت دیپلمات‌هایی آماده کنیم که در سطح فعالیت در اتحادیه اروپا باشند… وقتی اوکراین به این نقطه برسد قصد همکاری دارد، نه پیچیده کردن و برهم زدن اوضاع.

شبکۀ خبری اسرائیل؛”تصفیه‌های خونینی در درون نیروی قدس و رژیم ایران در پیش است”

شبکۀ اسرائیلی i24 در مصاحبه ای اختصاصی با یک “منبع داخل ایران” که از آن در عین حال به عنوان “مخالف” حکومت این کشور یاد کرده خبر داد که قتل های اخیر افسران نیروی قدس در  داخل کشور نتیجۀ تصفیه های درونی رژیم اسلامی و سرآغاز تصفیه های خونین دیگر است.  

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خاورمیانه, سیاسی

ضرورت سازمان‌یافتگی و عملکرد مؤثر نیروهای سیاسی و اتحاد عمل در جنبش برای گذار از دیکتاتوری ولایی

به‌رغم تبلیغات رسانه‌یی دربارهٔ سفرهای استانی ابراهیم رئیسی و سخنوری‌های او، و حضور او در انواع جلسات فرمایشی، این روزها وضعیت بحرانی و به بن‌بست رسیدن دولت سیزدهم حکومت ولایت فقیه کاملاً مشهود است.  

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, امریکا, امنیتی, سیاسی, عدالت اجتماعی, مقاله