نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

روزنامه “جهان کارگر” به‌عنوان ارگان چندین حزب و تشکل کارگری ایالات متحده آمریکا از کارگران این کشور خواست تا از جنبش توقف جنگ بر علیه مردم غزه حمایت کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه «جهان کارگر»، این روزنامه به عنوان ارگان تبلیغاتی شورای احزاب چپ و کارگری آمریکا، روز جهانی کارگر را ... نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, امپریالیسم, جهان, حقوق بشر, صهیونیسم, طبقه کارگر, فلسطین, گزارش, همبستگی

امسال با پرچمِ فلسطین در برابر سودِ سرمایه‌داران برای زندگیِ خود قیام می‌کنیم!

WFTU در بیانیه‌ای اعلام کرد: کارگران در هر گوشه‌ای از جهان در برابر جنایتی که اسرائیلی‌ها مرتکب می‌شوند، سکوت نخواهند کرد. آن‌ها از فرصت اول ماه مه برای همبستگی با مردم مبارز فلسطین و محکومیت دولت قاتل اسرائیل و متحدان امپریالیست آن استفاده خواهند کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، فدراسیون جهانی ... امسال با پرچمِ فلسطین در برابر سودِ سرمایه‌داران برای زندگیِ خود قیام می‌کنیم!

ادامه

آمریکا, اروپا, استبداد, استثمار, امپریالیسم, بازنشستگان, بیانیه, جهان, سرمایه‌داری, سوریه, صلح, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگران, مداخله نظامی, ناتو, همبستگی

حمایت چین از وحدت گروه‌های فلسطینی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر نمایندگان حماس و فتح به پکن، اظهار داشت: از آشتی و وحدت میان گروه‌های فلسطینی حمایت خواهیم کرد. به گزارش شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ ونبینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ... حمایت چین از وحدت گروه‌های فلسطینی

ادامه

آمریکا, اشغالگری, جهان, چین, خبر, سازمان آزادی‌یخش فلسطین, سازمان ملل, صلح, فلسطین

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات حمایتی از فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی ایالات متحده انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، برندی سندرز سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه آقای نتانیاهو. اگر به این نکته اشاره کنیم که در مدت کمی بیش از ۶ ماه، دولت افراطی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته ... انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان

گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

آغاز جلسات دیوان بین‌المللی لاهه درباره اشغالگری/ اسرائیل ۲۸ قطعنامه را نقض کرد + فیلم

جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی بیت‌المقدس اشغالی امروز دوشنبه، در لاهه آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «قدس پرس»، این جلسات در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد تاثیرات فعالیت های اشغالگرانه اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار شده است.

این جلسات علنی به مدت ۶ روز (۷ اسفند) ادامه خواهد داشت.

در طول این جلسات، قرار است افزون بر اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه کشورهای عربی، به درخواست‌های رسیده به دیوان بین‌المللی دادگستری از ۵۲ کشور جهان که در تاریخ دادگاه بی‌سابقه است، رسیدگی شود.

اقدامات اسرائیل با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و وضعیت شهر اشغالی بیتٰ‌‌المقدس و همچنین تصویب قوانین و اقدامات تبعیض آمیز رژیم اسرائیل در این خصوص، از جمله مواردی است که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری امروز در آغاز اولین جلسه گفت: مشورت خواهی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد پیامدهای سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی را بررسی خواهیم کرد.

موضوعات ارائه شده به دیوان بین‌المللی دادگستری که در این جلسات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد با پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در خصوص عدم پایبندی این رژیم به کنوانسیون منع نسل‌کشی در جریان جنگ علیه غزه که منجر به شهادت بیش از ۲۸ هزار فلسطینی و آوارگی اکثریت جمعیت غزه شده است، متفاوت است.

اسرائیل خاک فلسطین را به سرقت برده است

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین در دیوان بین‌المللی دادگستری در سخنان خود در اولین جلسه تاکید کرد: در حالی که سازمان ملل بر حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود تاکید می کند، حق موجودیت و تعیین سرنوشت مردم فلسطین نادیده گرفته می‌شود.

وزیر امور خارجه فلسطین ادامه داد که رژیم اشغالگر خاک فلسطین را به سرقت و یغما می‌برد و دیگر آزادی و مکان امنی باقی نمانده است.

المالکی با اشاره به این که جنایت نسل‌کشی در غزه در نتیجه عدم مجازات و پاسخگویی تل‌آویو صورت گرفته، از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست که ملت فلسطین را که هر روز برای زندگی می جنگند، فراموش نکند.

۶۱ درصد کرانه باختری با خطر شهرک سازی روبرو است

اعضای تیم حقوقی فلسطین نیز در اولین روز جلسه دادگاه گفتند که قطعنامه‌های سازمان ملل بر مذاکره رژیم اسرائیل با فلسطینی‌ها تاکید دارد اما رژیم اسرائیل حاضر به مذاکره با فلسطینی‌ها نشده است.

آنها افزودند: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سه بار متوالی از به رسمیت شناختن کشور فلسطینی خودداری و بر راهکار (موسوم) به یک کشور تاکید کرد.

این اعضا با اشاره به اینکه جنگ علیه غزه بر امنیت منطقه تاثیر دارد، گفت که نظر دیوان بین‌المللی در مورد پرونده اشغالگری اسرائیل مهم است.

این اعضای تیم حقوقی فلسطین افزودند:‌ اسرائیل به شهرک‌سازی و تلاش برای سیطره بر سرزمین‌های کرانه باختری و یهودی سازی آنها تلاش می‌کند.

آنها اظهار داشتند: اسرائیل با ایجاد و توسعه شهرک‌ها برای باقی ماندن دائمی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تلاش می‌کند.

این حقوقدانان ادامه دادند: ۶۱ درصد از سرزمین‌های کرانه باختری با تهدید شهرک سازی مواجه هستند و یا زندگی آن‌ها از شهرک سازی تاثیر پذیرفته است.

اعضای تیم حقوقی فلسطین با بیان اینکه رژیم اسرائیل ۲۸ قطعنامه سازمان ملل در خصوص محکومیت اشغال کرانه باختری را نقض و به شهرک سازی ادامه داده است، افزود:‌ اسرائیل در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۲ شهرک جدید ایجاد کرد و ۲۲ هزار خانه ساخت که بزرگترین طرح توسعه شهرک سازی توسط نل آویو در تاریخ سرزمین‌های اشغالی فلسطین بوده است.

به نوشته قدس پرس، اگرچه نظرات مشورتی صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری غیرالزام آور است اما می‌تواند دارای اقتدار اخلاقی و قانونی قابل توجهی باشد و در نهایت می‌تواند به بخشی از هنجارهای حقوق بین‌الملل تبدیل و از نظر قانونی برای دولت ها الزام آور شود؛ همانگونه که مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۳ خواستار نظر مشورتی حقوقی درباره اقدامات رژیم اسرائیل از جمله ساخت دیوار موسوم به «دیوار نژادپرستانه» در کرانه باختری شد و چند ماه بعد، در جولای ۲۰۰۴، دیوان بین‌المللی دادگستری دریافت که ساخت این دیوار مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید متوقف و قطعات ساخته شده باید برچیده شود.

این رویه‌ها فرصتی را برای دیوان بین‌المللی دادگستری فراهم می‌کند تا دو دهه پس از آخرین نظر مشورتی خود، ارزیابی جامع‌تری از اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل ارائه کند و در مورد اعمال قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حقوق بشر و قانون بین‌المللی کیفری به سازمان ملل متحد مشاوره دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری مرجع اصلی قضایی سازمان ملل متحد و متشکل از ۱۵ قاضی است که برای یک دوره ۹ ساله توسط مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل انتخاب می‌شوند.

حملات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل با حمایت آمریکا و اروپا عیله ساکنان غزه در ۱۳۶ روز متوالی ادامه یافته است و نظامیان و جنگنده‌های این رژیم، بیمارستان‌ها، ساختمان‌ها، برج‌ها و خانه‌های فلسطینیان را بمباران و آن‌ها را بالای سر ساکنانشان ویران و از ورود آب، غذا، دارو و سوخت به غزه جلوگیری می‌کنند.

بر اساس اعلام مقامات فلسطینی و نهادهای بین‌المللی، حملات مستمر نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل به غزه تاکنون به شهادت بیش از ۲۸ هزار و ۹۸۰ فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر از آن‌ها و آوارگی بیش از ۸۵ درصد جمعیت نوار غزه یعنی حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شده است.

اسپانیا اسرائیل را تحریم می‌کند

اسپانیا اعلام کرد که این کشور تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه اسرائیل اعمال خواهد کرد. به گزارش ایسنا، یک مقام اسپانیانی روز دوشنبه اعلام کرد درصورتی که اتحادیه اروپا بر سر تحریم اسرائیل به توافق نرسد، اسپانیا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه این رژیم اعمال خواهد کرد. اسپانیا پیشتر نیز در واکنش به حملات اسرائیل به رفح ... اسپانیا اسرائیل را تحریم می‌کند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, تحریم, جنوب اروپا, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

آغاز ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ

اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از آغاز ماموریت دریایی این اتحادیه در دریای سرخ موسوم به «آسپیدس» خبر داد و تاکید کرد که هدف از این عملیات فقط دفاعی خواهد بود. به گزارش ایرنا، نام کامل این ماموریت به زبان لاتین «EUNAVFOR ASPIDES» عنوان شده است. طبق بیانیه اتحادیه اروپا «هدف از این ... آغاز ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, انگلس, جنوب غرب آسیا, خبر, فلسطین, یمن, یونان

بورل: جنگ علیه غزه باید متوقف شود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه متوقف شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد جنگ اسرائیل و خشونت‌های صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری متوقف شود. وی دراین‌باره گفت:جنگ علیه غزه ... بورل: جنگ علیه غزه باید متوقف شود

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, بیانیه, جهان, خبر, صلح, صهیونیسم, فلسطین

یک کشتی انگلیسی و پهپاد MQ۹ آمریکایی مورد اصابت موشک‌های ارتش یمن قرار گرفت

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن امروز از انجام عملیات جدید توسط ارتش این کشور علیه یک کشتی انگلیسی و یک پهپاد آمریکایی خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز اعلام کرد که ارتش این کشور یک کشتی انگلیسی «RUBYMAR» را در خلیج عدن هدف قرار داده است. طبق گزارش ... یک کشتی انگلیسی و پهپاد MQ۹ آمریکایی مورد اصابت موشک‌های ارتش یمن قرار گرفت

ادامه

آمریکا, اسراییل, امارات, امنیتی, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, فلسطین, یمن