فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

کاهش ۶۰ درصدی تقاضای خرید پوشاک/ مردم قدرت خرید را از دست داده‌اند

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران بر این باور است که صنعت نساجی از دیرباز در تار و پود مردم نفوذ داشته و جزو کالا‌های ضروری محسوب می‌شود؛ امروز و فردا عمر کرونا در کشور پایان می‌گیرد، اما باید در نظر داشت که چالش‌های این صنعت سالهاست گریبان تولیدکنندگان را گرفته است.

 

به گزارش اقتصاد۲۴ ، اتحادیه اروپا می‌گوید این منطقه با کاهش فروش پوشاک به میزان ۵۰ درصد روبرو شده است. به اعتقاد فعالان این عرصه احتمال قریب به یقین کاهش فروش پوشاک در ایران باید بسیار بیش از این و شاید چیزی شبیه فاجعه باشد، چراکه با شیوع ویروس کرونا مهمانی‌ها و مراسم برگزار نمی‌شود، فعالیت‌ها تا حد ممکن آنلاین شده، مسافرت‌ها به حداقل رسیده و اضافه بر این‌ها در ایران مردم با پدیده تورم شدید و کاهش قابل توجه قدرت خرید نیز روبرو شده‌اند.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر ۲۰۱۹، زنجیره تامین جهانی پوشاک با مخاطراتی مواجه شده است؛ مخاطراتی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای صنعت پوشاک و نساجی ایران اثرپذیری داشته و آنچه مسلم است، باید راهکار‌های برون‌رفت از چالش‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

حضور این ویروس، باعث کاهش شدید فروش محصولات نساجی و پوشاک شده است. همان‌طور که در آمار‌ها دیدیم خرده‌فروشی‌ها در حال تعطیلی هستند و از مشتریان می‌خواهند که خرید‌های خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند. بسیاری از کارکنان به دلیل مراقبت از کودکان خود، مجبور به ترک کار هستند. همچنین برای بسیاری از مشتریان، خرید لباس جدید در شرایط اقتصادیِ فعلی، رویا محسوب می‌شود. نهاد‌های سلامت‌محور، مردم را تشویق به در خانه ماندن می‌کنند. تعداد مهمانی‌ها، سمینار‌ها و مراسم خانوادگی کاهش پیدا کرده است و افراد بیشتر اوقات خود را در منزل سپری می‌کنند.

 

همه این موارد باعث کاهش تقاضا و خرید کالا می‌شود. این موارد اثر خود را در سراسر زنجیره تامین این صنعت گذاشته است. اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۰، کاهش فروش پوشاک را تا ۵۰ درصد برآورد کرده است.

 

کاهش ۳۵ درصدی تقاضای پارچه از سوی تولیدکنندگان پوشاک

 

در همین رابطه حسن نیلفروش‌زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در حال حاضر صنعت پوشاک نتیجه مصرف انواع کالا‌های قبل (شیوع کرونا) خود است. انجمن نساجی تا آخر تهیه و تولید پارچه مسئولیت دارد. زمانی که در مصرف پارچه اختلال به وجود بیاید ناشی از این است که بخش پوشاک خوب کار نمی‌کند.

 

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در زمان مشابه نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش تقاضای پارچه از سوی تولید کنندگان پوشاک در ایران داشته است. این موضوع به چند دلیل بر می‌گردد یکی چالش شیوع کرونا ویروس درکشور و همچنین کاهش قدرت خرید مردم درراستای ادامه تورم و افت ارزش پول ملی است.

 

به گفته نیلفروش‌زاده؛ طی چندماه اخیر گرانی نرخ‌های مواد اولیه جهت تولید تاثیر زیادی بر فعالیتی این صنعت گذاشته است. منظوراین است زمانی که اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۰، کاهش فروش پوشاک را تا ۵۰درصد برآورد کرده است، قطعاً با توجه به شرایط اقتصادی این رقم در داخل کشورمان به بیش از ۶۰ درصد خواهد رسید.

 

کاهش قدرت خرید مردم

 

وی تصریح کرد: مردم قدرت خرید را از دست داده‌اند و نمی‌توانند همسو با افزایش نرخ‌های تولید مصرف کننده باشند.

 

این فعال اقتصادی در بخش صنعت نساجی یادآور شد: مصرف مواد اولیه که شامل پارچه، نخ و سایر محصولات پایین دستی این صنعت است امروز با پدیده افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ درصدی مواجه است پس نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نهایی پوشاک خیلی متعارف باشد و همین موضوع سبب می‌شود که انگیزه خرید و مصرف در بین مردم کاهش یابد.

 

به گفته نیلفروش زاده، در حال حاضر و قبل از اینکه به پایان سال نزدیک شویم حدود ۴۰ درصد مصرف مردم در بخش پوشاک کاهش یافته است، البته این رقم با توجه به تقاضای خرید محصولات نساجی بیان می‌شود و شاید در مواجهه با تولید کنندگان پوشاک دریابیم که رقم خیلی بیش از اینهاست!.

 

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: هنوز با توجه به ادامه رکود اقتصادی، افزایش نرخ ارز چندان بر گرانی محصولات صنعت نساجی تاثیرگذار نبوده چراکه بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد، اما اگر قرار باشد حرکت اقتصاد با همین رویه ادامه پیدا کند نمی‌توان درباره شرایط افزایش قیمت‌ها پیش بینی خوبی داشت.

 

وی تاکید کرد: چالش دیگری که این صنعت را در بر گرفته، موضوع موانع صادراتی است. بازگشت ارز صادراتی با توجه به مشکلات برون مرزی درباره تبادلات مالی وضعیت فروش محصولات ایرانی را سخت‌تر کرده است. در واقع تنها گزینه‌ای که می‌توانست به تولیدکنندگان صنعت نساجی و پوشاک امید ببخشد، صادرات بود که حالا با سختگیری‌های دولت این روزنه هم در حال مسدود شدن است.

 

نیلفروش زاده ادامه داد: کشور‌های منطقه و همسایه‌های ایران واردکننده برخی از محصولات صنعت نساجی ایران هستند؛ امروز با توجه به اینکه بحث تحریم‌ها گسترده‌تر و مبادلات پولی ایران قفل شده، انگیزه تولید از سوی تولیدکنندگان برای برخورد با بازگشت ارز حاصل از صادرات بسیار کم شده است.

 

این فعال اقتصادی در بخش صنعت نساجی در پایان با تاکید بر اینکه این صنعت می‌تواند ارزآوری بالایی با توجه به ظرفیت‌های خوب تولید داشته باشد و از خروج ارز برای واردات کالا‌های مشابه ایرانی جلوگیری کند گفت: صنعت نساجی از دیرباز در تار و پود مردم نفوذ داشته و جزء کالا‌های ضروری محسوب می‌شود. امروز و فردا عمرکرونا در کشور پایان می‌گیرد، اما باید در نظر داشت که چالش‌های این صنعت سالهاست گریبان تولیدکنندگان را گرفته است.

چگونه خصوصی‌سازی سلامت جامعه وامنیت شغلی پرستاران را تهدید می‌کند! از خواسته‌ها و حقوق پرستاران حمایت کنیم

همزمان با همه‌گیری دوبارهٔ ویروس کرونا در کشورمان بار دیگر روز ۵ مردادماه، پرستاران و سایر نیروهای شرکتی وزارت بهداشت که از آن‌ها به عنوان مبارزان خط مقدم مقابله با بیماری کوید ـ ۱۹ نام برده می‌شود، در اعتراض به نبود امنیت شغلی، دستمزد یک پنجم خط فقر و نیز با خواست رفع تبعیض و ... چگونه خصوصی‌سازی سلامت جامعه وامنیت شغلی پرستاران را تهدید می‌کند! از خواسته‌ها و حقوق پرستاران حمایت کنیم

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, فقر, مقاله

رادیو چین؛ سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران ۹ ساله

بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق کنترل مسلح کردهای سوریه اعزام کرده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, فقر

سندرز: آمریکایی‌ها درمانده از تامین غذای خانواده‌های خود هستند

درحالی که گزارش‌ها حاکی از وضعیت وخیم معیشت شهروندان آمریکایی دارد، برنی سندرز سناتور ضدسیاست‌های سرمایه‌داری، مسئولان آمریکایی به ویژه جمهوریخواهان را به بی‌کفایتی متهم و در توئیتر نوشت: اکنون آمریکایی‌ها درمانده از تامین مایحتاج خانواده‌های خود شده و این کشور با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, فقر, گزارش

گسترش جنبش اعتراضی کارگران و سیاست‌ رژیم ولایت فقیه در قبال سازمان تأمین اجتماعی

در هفته های اخیر دُور تازه‌ای از اعتراض‌های کارگری در صنایع کلیدی کشور رخ داده است که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ادامه

اجتماعی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, فقر, کارگری, مقاله