رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

پزشکان کوبا؛ سربازان جهانی نبرد با کرونا در سایه تحریم‌های آمریکا

به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، پزشکان و متخصصان کوبایی به رغم فشارها و تحریم‌های اقتصادی آمریکا تا کنون برای نبرد با بیماری کووید ۱۹ و ارائه خدمات پزشکی به بیماران به ۱۴ کشور سفر کرده‌اند.  

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپس، دولت ترامپ به مدت دو سال در تلاش است تا پروژه اعزام پزشکان کوبا به نقاط مختلف جهان را از بین ببرد زیرا کادر پزشکی دولتی این کشور هم اکنون در نقاط جهان به سر می‌برند و در شرایط سخت اقتصادی، فعالیت پزشکی آنان میلیاردها دلار ارز برای کوبا تامین می‌کند. حالا که کرونا شیوع یافته، ماموریت پزشکان کوبایی هم افزایش یافته است.

 

شیوع ویروس همه گیری کرونا باعث تغییر دیپلماسی پزشکی کوبا شد، زیرا پزشکان این کشور برای نبرد با بیماری کووید ۱۹ حداقل به ۱۴ کشور جهان از جمله ایتالیا و کشور آندورا در مرز میان اسپانیا و فرانسه اعزام شده اند.

 

ماریا اوباخ وزیر امور خارجه آندورا (منطقه ای کوچک و مستقل واقع در بین اسپانیا و فرانسه) در این باره می‌گوید: من از موقعیت ایالات متحده آگاه هستم، اما ما یک کشور مستقل هستیم و می‌توانیم شرکایی را انتخاب کنیم که با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

 

در کنار آندورا، در شهر کرما در منطقه لمباردی در شمال ایتالیا، ۵۲ پزشک و پرستار کوبایی یک بیمارستان صحرایی با ۳۲ تختخواب مجهز به اکسیژن و سه تخت آی سی یو راه‌اندازی کردند.

 

جیلیو گالرا رئیس ارشد رفاه اجتماعی شهر لومباردی در زمان افتتاح بیمارستان صحرایی گفت: این یک لحظه کاملاً نمادین است زیرا بیمارستان کرما از ابتدا وضعیت بسیار پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته است. تعداد بیمارانی که در بیمارستان و بخش‌های اورژانس بستری شده‌اند و همچنان روند بستری شدن آنان ادامه دارد باعث دوران بسیار سخت برای پرسنل پزشکی برای گرفتن آزمایش شده است.

 

کوبا علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، در عرصه دارویی نیز حرف هایی برای گفتن دارد. آلمان خواستار دستیابی به داروی «این‌فرک» و وارد کردن آن از کوبا است که گفته می‌شود در چین برای درمان کرونا موثر واقع شده است.

 

وزارت بهداشت کوبا اعلام کرد که به عنوان بخشی از تدابیر مقابله با ویروس کرونا، اقدام به استفاده از نوعی داروی پیشگیری‌کننده از این ویروس در کشور خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، فرانسیسکو دوران رئیس مرکز اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، روز گذشته (یکشنبه) در کنفرانسی خبری با اشاره به تاثیر این دارو بر بیماریهایی نظیر آنفولانزا و بیماری‌های ویروسی وخیم، اعلام کرد این دارو که به صورت قطره زیرزبانی استفاده می شود، به صورت سازمان یافته در سطح جامعه توزیع خواهد شد.

 

فرانسیسکو دوران تصریح کرد این دارو که (PrevengHo-Vir) یک محصول هومیوپاتی است در افراد سالم که تا کنون هیچگونه علائمی از ابتلا به ویروس کرونا از خود نشان نداده اند، استفاده خواهدشد.

 

دولت ترامپ درصدد قطع درآمدهای کوبا با ایجاد شرایط سخت اقتصادی از طریق تحریم‌های طولانی مدت است. سیاست‌های آمریکا در زمان شیوع ویروس کرونا باعث شده تا کشورها تمایلی برای همکاری با خدمه پزشکی کوبا نداشته باشند.

 

وزارت امور خارجه کوبا هفته گذشته در توییتر اعلام کرد که دولت هاوانا بیشتر دستمزدهای پزشکان و پرستاران خود در هنگام خدمت در مأموریت‌های بین المللی پزشکی را محفوظ نگه میدارد.

 

براساس بیانیه وزارت امور خارجه کوبا، کشورهای میزبان که به دنبال کمک هاوانا برای مقابله با بیماری کویید ۱۹ هستند باید توافق نامه‌ها را بررسی و به سوء استفاده از کار پایان دهند.

 

کوبا در حال حاضر حدود ۳۷ هزار کارمند پزشکی در ۶۷ کشور جهان با بیشترین مأموریت‌های طولانی مدت دارد. برخی از پزشکان به عنوان بخشی از مأموریت‌های کمک‌های رایگان اعزام شده‌اند، اما بسیاری از کشورها هزینه خدمات پزشکان را مستقیماً به حساب دولت کوبا واریز کرده و در برخی موارد نهادهای بین المللی بهداشت هزینه خدمات آنان را پرداخت کرده‌اند.

 

جدیدترین اعزام نیروهای خدمات پزشکی کوبا با تعداد حداقل ۵۹۳ پزشک از تیپ هنری ریو که توسط فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد به سورینام، جامائیکا، دومینیکا، بلیز، سنت وینسنت و گرنادینها، سنت کیتس و نوویس، ونزوئلا و نیکاراگوئه اعزام شدند.

 

همه این پزشکان کوبایی برای مقابله و نبرد با بیماری کووید ۱۹ اعزام شده‌اند حتی اگر برخی از کشورها تاکنون موارد تایید شده کمی داشته باشند.

 

کوبا گفته است که حدود ۶ میلیارد دلار در سال از صادرات خدمات عمومی درآمد دارد و خدمات پزشکی بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد.

 

هنگامی که برزیل پزشکان کوبایی را در سال ۲۰۱۸ اخراج کرد، جزئیات بیانگر آن بود که این کشور مبلغی معادل سه هزار و ۱۰۰ دلار در هر ماه برای هر پزشک پرداخت کرده بود که ۷۰ درصد آن در اختیار دولت کوبا قرار می گرفت.

 

پزشکان کوبا معمولاً کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه درآمد دارند، بنابراین انجام یک مأموریت در خارج از کشور به معنای افزایش قابل توجه حقوق و دستمزد است حتی اگر این حقوق همچنان مطابق با استانداردهای بین المللی پایین باشد.

 

روزنامه آندورایی دیاری با استناد به سخنان وزیر بهداشت این کشور گزارش داد که یکی از ۳۹ پزشک کوبا در این کشور مبتلا به ویروس کرونا شده و در یک هتل قرنطینه شده است.

 

ابتلا به این ویروس مرگبار برای افراد قرار گرفته در خط مقدم این بیماری خطری جدی به حساب می‌آید. فقط در ایتالیا بیش از ۱۰ هزار خدمه پزشکی با بیماران کرونایی در تماس بوده و حداقل ۶۹ پزشک جان خود را از دست داده‌اند.

 

در این میان مقامات کوبایی با افتخار تمام ویدئوهای ورود پزشکان خود به مناطق درگیر به بیماری کووید ۱۹ را منتشر می‌کنند و سیاست‌های ترامپ علیه این کشور را محکوم می‌کنند.

 

سفیر کوبا در کانادا در پیامی توییتری نوشت: شرم بر شما. به جای حمله به کوبا و پزشکان متعهد آن، شما باید مراقب هزاران بیمار آمریکایی باشید که به دلیل غفلت و کوتاهی دولت شما مبتلا شده‌اند و هم اکنون به علت عدم توانایی سیستم بهداشتی برای مراقبت از آن‌ها در رنج و عذاب به سر می‌برند.

 

مقامات آرژانتینی همچنین گفته‌اند که در حال بررسی دریافت کمک‌های بهداشتی از کوبا برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

 

در حال حاضر در جمعیت ۱۱ میلیون نفری کوبا تعداد بالای ۹۰ هزار خدمه پزشکی مشغول به خدمت هستند.

 

تیپ هنری ریو که توسط فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد پیش از این در مأموریت‌های بیماری‌های عفونی از جمله مبارزه با بیماری ابولا در سال ۲۰۱۴ در غرب آفریقا مستقر شده بود.

ایرنا

دیلی نیوز چاپ نیویورک: واشنگتن مسئول گسترش همه‌گیری کرونا در ایران است

 واشنگتن به دلیل اعمال تحریم‌هایی که واردات دارو به ایران را منع کرده است از نظر اخلاقی و قانونی مسئول شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, ایران, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

بیانیۀ مشترک حزب‎های کمونیست امریکای جنوبی دربارۀ کووید -۱۹

به مناسبت گسترش کووید- ۱۹ حزب‎های کمونیست امریکای جنوبی امروز (۳۰ مارس ۲۰۲۰) بیانیۀ مشترکی صادر کردند و نقش تعیین‎کنندۀ کارگران بخش بهداشت و سایر بخش‎ها را در مبارزه با همه‎گیری ویروس کرونا برجسته کردند.

ادامه

ارژانتین, امریکای لاتین, بیانیه, جهان, چین, خبر, روسیه, کارگری, کوبا, مکزیک, نئولیبرالیسم, همبستگی, ونزوئلا