تجمع مردم دشتی و تنگستان در اعتراض به فعالیت دوباره معدن مرمریت

عصر دیروز مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در استان بوشهر به نشانه اعتراض به فعالیت دوباره معدن سنگ مرمریت در کنار عمارت تاریخی شیرینه و بزرگترین چشمه آب شیرین منطقه تجمع کردند.

ادامه

اجتماعی, اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, فعال محیط زیست, محیط زیست

اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری به احکام فعالان محیط زیست

دیده‌بان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران احکام صادر شده برای فعالان محیط‌زیست را محکوم کردند. دادگاه تجدید نظر هشت فعال شناخته شده محیط‌زیست ایران را بر اساس اعترافات اجباری آنها به ۴ تا ده سال مجازات حبس محکوم کرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فعال محیط زیست

نامه اعتراضی نمایندگان پارلمان اروپا به روحانی درباره فعالان محیط زیست

دستگیری و زندان هشت نفر از فعالان محیط زیست در ایران باعث اعتراض شماری از نمایندگان پارلمان اروپا شده است.

 

در همین رابطه ۲۶ نماینده پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری ایران درباره دستگیری و زندان فعالان محیط زیست در این کشور اعتراض کرد‌ه‌اند.

 

نامه سرگشاده نمایندگان پارلمان اروپا خطاب به روحانی، روز دوشنبه ششم اسفند (۲۵ فوریه) منتشر شده است.

 

امضاکنندگان این نامه نسبت به دستگیری و زندان فعالان محیط زیست در ایران ابراز نگرانی شدید کرده و از دولت ایران درخواست کرده‌اند این زندانیان را بی‌درنگ و بدون هرگونه قید و شرطی آزاد کند.

 

در این نامه آمده است که هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه ظرف ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۸ بازداشت و زندانی شده‌اند. نویسندگان نامه با رجوع به اطلاعیه خانواده کاووس سیدامامی، به موضوع مرگ مشکوک او در زندان نیز اشاره کرده‌اند.

 

سیدامامی، استاد ایرانی – کانادایی دانشگاه در بهمن سال ۹۶ دو هفته پس از بازداشت در زندان جان سپرد. جمهوری اسلامی مدعی شده که سیدامامی در زندان دست به خودکشی زده است.

 

در نامه ۲۶ نماینده پارلمان اروپا اتهامات وارده به فعالان محیط زیست بی‌اساس ارزیابی شده و تاکید شده است که مسئولان برای اثبات اتهام جاسوسی هیچ‌گونه مدرک قابل قبولی ارائه نکرده‌اند.

 

در نامه به صدور حکم “مفسد فی‌الارض” برای چهار نفر از متهمان این پرونده در ماه نوامبر سال گذشته میلادی اشاره شده است.

 

این اعضای پارلمان اروپا همچنین به محاکمه متهمان پرونده یاد شده در روز ۳۰ ژانویه در ایران اعتراض کرده‌اند. لازم به یادآوری است که این محاکمه پشت درهای بسته صورت گرفت.

 

آن دسته از نمایندگان پارلمان اروپا که نامه به حسن روحانی را امضا کرده‌اند، محاکمه یاد شده را نقض موازین حقوقی دانسته و خواستار محاکمه عادلانه و شفاف فعالان محیط زیست شده‌اند.

 

در این نامه در عین حال نسبت به شکنجه و بدرفتاری با فعالان محیط زیست در زندان ابراز نگرانی شدید شده است.

 

در پایان این نامه از حسن روحانی درخواست شده است تا در مقام رئیس جمهوری ایران و همچنین رئیس شورای امنیت ملی همه تلاش خود را برای آزادی فوری این فعالان به کار بندد.

کمپین حمایت از فعالان محیط زیست زندانی به بیش از ۱۳۰ هزار امضا رسید

همزمان با ابراز نگرانی‌ نهادهای حقوق بشری از وضعیت فعالان محیط زیست زندانی در ایران، کمپین حقوق بشر ایران از چهره‌ها و هنرمندان جهان خواست از آنها حمایت کنند. گزارش‌ها از جمع‌آوری بیش از ۱۳۰ هزار امضا حکایت دارد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست