بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

تجمع اتحادیه‌های کارگری مجارستان در اعتراض به تغییرات قانون کار

رهبران اتحادیه‌ها و سندیکاهای مجارستان در تجمعی خواستار برگزاری اعتصاب و اعتراضات سراسری در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۹ دی) شدند تا با تغییرات قانون کار که آنها آن را “قانون برده‌داری” و مضر برای کارگران و کارمندان می‌دانند، مخالفت کنند.

 

به‌ گزارش ‌خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس، جمعیتی متشکل از دست کم ۱۰ هزار تن در مقابل ساختمان پارلمان مجارستان، گردهم آمدند تا علیه قانونی که در دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی تصویب شد، اعتراض کنند؛ قانونی که به کارفرمایان اجازه می‌دهد سالانه از کارمندان خود در خواست ۴۰۰ ساعت اضافه کار داشته باشند.

 

لاشلو کورداش، رییس فدراسیون اتحادیه تجارت مجارستان، گفت: این اتحادیه‌ها خواستار لغو “قانون برده داری”، افزایش دستمزد، افزایش حقوق کارگران و یک سیستم انعطاف پذیرتر در خصوص بازنشستگی هستند. آنها قصد دارند تا این درخواست‌های خود را به ویکتور اوربان ، نخست وزیر مجارستان ارائه دهند و اگر دولت از مذاکره امتناع کرد این اتحادیه‌ها دست به اعتصاب خواهند زد.

 

کورداش افزود: دولت ما را رها کرده است. کشور باید در زمان و تاریخ اعلام شده دست به اعتصاب بزند.

 

این‌ در حالی است که استوان هولیک، سخنگوی دولت مجارستان بار دیگر مدعی شد که جورج سوروس حامی مالی این اعتراضات است اما به شکایت ویژه‌ معترضان اشاره‌ای نکرد.

 

هولیک گفت: مجارستان مورد حمله قرار گرفته است، چرا که در مقابل تمامی سیاست‌های حامی مهاجرت ایستاده، به علاوه بر این که مجارستان متحدان بیشتر و بیشتری در این موضوع دارد.

 

اوربان در آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی برای سومین بار متوالی یک دوره چهار ساله نخست وزیری را به دست آورد. آن هم با کمپینی که به طور ویژه‌ بر موضع ضد مهاجرت متمرکز بود.

 

سیاستمداران از تمامی احزاب اصلی اپوزیسیون و همچنین گروه‌های مدنی و دانشجویان ‌در این راه پیمایی که در دو هفته‌ آخر سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد، شرکت داشتند. در این راه پیمایی معترضان حرکت خود را از میدان “قهرمانان” به طرف ساختمان پارلمان آغاز کردند.

 

برناردت شل، یکی از قانونگذاران مستقل مجارستان، گفت: جهان نمی‌تواند متعلق به پوپولیست‌ها باشد و مجارستان نمی‌تواند متعلق به ویکتور اوربان باشد.

 

سابا مولنار، از ائتلاف اپوزیسیون دموکراتیک، گفت: اگر چه این اعتراض بر اصلاح قانون کار متمرکز بود، اما این اعتراض بیانگر نارضایتی گسترده نسبت به بسیاری از سیاست‌های دولت بوده است.

 

وی افزود: ما علیه یکی از قوانین اوربان به پا نخواسته‌ایم،‌ بلکه ما علیه بسیاری از قوانین این دولت سرکوبگر دست به اعتراض زدیم. ما به قیام خود ادامه‌ خواهیم داد تا این که دولت اوربان را که از اساس فاسد است، سرنگون کنیم.

 

احزاب اپوزیسیون مجارستان امضاهایی را جمع‌آوری می‌کنند تا اوربان را تحت فشار قرار دهند تا این کشور را به عضویت دفتر جدید پیگرد قانونی اتحادیه اروپا که فساد را هدف می‌گیرد، در آورد.

ایسنا

حمایت کارگران فولاد آرژانتین و معدنکاران بولیوی از مبارزات کارگران فولاد و هفت‌تپه

کارگران فولاد آرژانتین و کارگران معدن بولیوی در بیانیه‌ای حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد ایران اعلام کردند.   در این بیانیه مشترک، ضمن بیان اینکه خواسته‌ی کارگران، پرداخت معوقات و خلع ید از بخش خصوصی است و بایستی به این مطالبات پاسخ مثبت داده شود، آمده است: هنوز هفت ... حمایت کارگران فولاد آرژانتین و معدنکاران بولیوی از مبارزات کارگران فولاد و هفت‌تپه

ادامه

ارژانتین, ایران, بولیوی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, همبستگی

همبستگی بین‌المللی با پیکار زحمتکشان ایران ادامه دارد

در پی ادامهٔ جنبش اعتراضی و حق‌طلبانهٔ کارگرانِ مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز، که در چارچوب گروه ملّی صنعتی فولاد ایران فعالیت می‌کند، و نیز گردهمایی‌ها و کنش‌های اعتراضی دیگر زحمتکشان کشور، همبستگی بین‌المللی با پیکارهای برحق مردم و زحمتکشان ایران همچنان ادامه دارد.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, برزیل, بیانیه, ترکیه, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, مقاله

همبستگی بین‌المللی با جنبش حق‌طلبانهٔ کارگران و مردم ایران

بیش از ۸۰ سندیکا و تشکل کارگری از نقاط مختلف جهان در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، خواهان توقف سرکوب کارگران و معلمان و آزادی فوری علی نجاتی و اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران هفت تپه و سپیده قلیان از فعالان مدنی شدند.

ادامه

انگلستان, ایران, جهان, حقوق بشر, کارگری, همبستگی