بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

بزرگ‌ترین بانک آمریکا: در مورد اقتصاد روسیه اشتباه کردیم

بانک «جی‌پی مورگان»، بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا اعلام کرد: اقتصاد روسیه بهتر از انتظار با تحریم های غرب علیه این کشور بر سر موضوع اوکراین کنار آمده است.

 

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، بانک جی پی مورگان در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرد، اقتصاد روسیه بهتر از چیزی که انتظار داشته با تحریم های غرب علیه این کشور بر سر موضوع اوکراین کنار آمده است.

 

بنا بر اعلام بزرگ ترین بانک سرمایه گذاری آمریکا، نظرسنجی تمایل به تجارت در این کشور، «یک رکود بسیار عمیق در روسیه را نشان نمی ‌دهد و در نتیجه پیش بینی های این بانک در مورد رشد اقتصادی روسیه معکوس خواهد شد.»

 

این بانک همچنین به برخی شاخص‌ ها مانند مصرف برق و جریان‌ های مالی اشاره کرد که نشان می‌‌دهد اقتصاد این کشور در وضعیت بهتری نسبت به پیش‌‌بینی‌ها قرار دارد.

 

تحلیلگران این بانک در یادداشتی اعلام کردند: «بنابراین، داده‌های موجود به کاهش ناگهانی فعالیت ها اشاره نمی‌‌کنند؛ حداقل در حال حاضر اینگونه است.»

 

جی پی مورگان همچنین از پیش بینی اولیه خود در مورد کاهش ۳۵ درصدی تولیدناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم و کاهش ۷ درصدی در کل سال ۲۰۲۲ عقب نشینی و اعلام کرد، این ارقام احتمالا بسیار کمتر نگران کننده هستند.

 

با این حال، این بانک خاطرنشان کرد، تأثیر تحریم‌ های فعلی و بالقوه محسوس خواهد بود و اگر مسکو عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز نمی‌کرد، اقتصاد این کشور در وضعیت بسیار بهتری قرار می‌ گرفت.

 

تحلیلگران این بانک پیش بینی کردند: «ما انتظار داریم تاثیر تحریم ها در فصل های آتی ادامه یابد. بنابراین، به نظر می رسد، چشم انداز تولیدناخالص داخلی احتمالا کاهش هایی داشته اما رکود بسیار شدیدی نداشته باشد.» البته آنها به کاهش صادرات اشاره کردند.

 

از زمانی که روسیه عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد، با تحریم های بی سابقه از سوی کشورهای غربی مواجه شد. آمریکا خرید نفت روسیه را ممنوع کرد و اتحادیه اروپا در حال آماده کردن بسته ششم تحریم روسیه است؛ همچنین در حال بررسی تحریم نفت روسیه نیز است.

مکزیک و چین؛ روابطی دوستانه که آمریکا بر نمی‌تابد

سلطه آمریکا بر مکزیک به عنوان تنها کشور آمریکای لاتین در خاک آمریکای شمالی نه تنها نتوانسته است از نگاه این کشور به افق‌هایی دورتر از قاره آمریکا جلوگیری کند بلکه با گذشت نیم قرن از روابط دیپلماتیک مکزیک- چین، مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه این دو کشور رو به افزایش است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, چین, شرق آسیا, کانادا, مقاله, مکزیک, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از اعتراضات مردم شهرهای ایران تا امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت

با افزایش موج اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی رژیم ولایی به ویژه اقدام دولت ابراهیم رئیسی در حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت کالاهای اساسی از جمله نان، مرغ، گوشت، شیر، تخم‌مرغ، روغن و دیگر موادغذایی مردم ایران به خیابان‌ها سرازیر شده و شعارهای خود را متوجه مسئولان عالی کشور به ویژه رهبر جمهوری اسلامی کردند.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, گزارش, ویدیو