خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

انتقاد رئیس‌جمهور چین از سیاست “یک بام و دو هوا” وتحریم‌های یک جانبه

رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) بدون اشاره مستقیم به اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه به خاطر حمله‌اش به اوکراین، بار دیگر مخالفت کشورش با تحریم‌های یکجانبه و سیاست یک بام و دو هوا و توسعه قلمرو قدرت را ابراز کرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، چین بارها از تحریم‌های غرب از جمله تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند انتقاد کرده است.

 

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در جریان یک سخنرانی ویدیویی برای نشست سالانه “اجلاس اقتصادی آسیا” که در جزیره بوآاو در حال برگزاری است، هشدار داد: تفکیک اقتصادی و تاکتیک‌های فشار از جمله خدشه‌دار کردن زنجیره‌های تامین، کارآمد نخواهند بود.

 

وی افزود: چین تمایل دارد ابتکار عمل امنیتی جهانی را پیش بگیرد که اصل تقسیم ناپذیری امنیتی را حفظ کند.

 

شی تصریح کرد: ما باید اصل تقسیم ناپذیری امنیت را حفظ کنیم، یک معماری امنیتی متعادل، موثر و پایدار بسازیم، و با ایجاد امنیت ملی بر اساس ناامنی دیگر کشورها مخالفت کنیم.

 

روسیه تاکید دارد که قدرت‌های غربی باید به توافق سال ۱۹۹۹ میلادی بر مبنای اصل امنیت غیر قابل تقسیم احترام بگذارند؛ اصلی که تاکید دارد که هیچ کشوری نمی تواند قدرت خود را به ازای ناامن کردن دیگر کشورها تقویت کند.

 

روابط چین و روسیه نزدیک‌تر شده و چین از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین امتناع کرده است. چین توسعه طلبی ناتو را دلیل اصلی بحران اوکراین می‌داند.

 

شی جین‌پینگ ضمن تاکید بر اینکه برای با ثبات کردن زنجیره‌های تامین جهانی تلاش‌هایی لازم است، گفت: اقتصاد چین انعطاف پذیر است و این رویکرد بلند مدت تغییری نکرده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشورهای کل جهان سوار بر یک کشتی بزرگ هستند که مقصد مشترکی دارند و تلاش برای بیرون انداختن یک کشور از این کشتی “غیرقابل قبول” است.

 

وی افزود: اگر این کشورها می‌خواهند در برابر موج‌های سهمگین دوام بیاورند و به مسیرشان به سمت آینده‌ای روشن‌تر ادامه دهند، باید در یک مسیر حرکت کنند. این که بخواهند یک کشور را به دریا بیاندازند غیرقابل قبول است.

 

وی همچنین بر لزوم کنارگذاشتن سیاست معیار دوگانه تاکید کرد و گفت: تبعیت از حل صلح آمیز اختلافات و مناقشات میان کشورها از طریق گفتگو و رایزنی و حمایت از تمامی تلاش ها برای ترویج حل صلح آمیز بحران‌ها امری لازم و ضروری است.

 

رئیس جمهور چین همچنین گفت: ذهنیت جنگ سرد، ایده‌های هژمونی و رویارویی‌های درون بلوکی صلح و امنیت جهانی را متزلزل می‌کنند.

 

وی افزود: این حقیقت‌ها بار دیگر ثابت کردند که ذهنیت جنگ سرد تنها اساس صلح جهانی را متزلزل می‌کند، هژمونیسم و سیاست استفاده از زور تنها صلح جهانی را به خطر می‌اندازند و رویارویی‌های درون بلوکی تنها چالش‌های امنیتی قرن بیست و یکم را تشدید می‌کنند.

اسکات ریتر: ناتو فاقد توان نظامی است

رئیس سابق هیأت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد گفته ائتلاف ناتو فاقد توان نظامی است و اصل دفاع جمعی در این پیمان چیزی بیشتر از یک خیالبافی نیست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, تحلیل, جهان, چین, دونتسک, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, شمال اروپا, غرب, لوگانسک, ناتو, نروژ

در خواست اوکراین از بلغارستان برای کمک نظامی نیز به مشکل برخورد کرد

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین که به صوفیه سفر کرده است، از بلغارستان خواست هر چه سریعتر به این کشور کمک نظامی کند. او همه افراد داخل دولت را که با تحویل هرگونه سلاح جنگی مخالفت می‌کنند، سرزنش کرد.

ادامه

اتحاد شوروی, اوکراین, بلغارستان, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

روزنامه جمهوریت: قدرت آمریکا برای حفظ «جهان تک قطبی» کافی نیست

روزنامه جمهوریت در گزارشی به بررسی پیامد‌های اقتصادی جنگ اوکراین بر جهان پرداخته و اعلام کرد شاخص اقتصادی چین برخلاف آمریکا درحال اوج گیری است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, عراق, لیبی