بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

چین؛ با تجارت عادی با روسیه، به اقتصاد جهانی کمک می‌کنیم

یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا، چین را از کمک به روسیه در فرار از تحریم‌ها بر حذر داشت، امروز (شنبه) یک دیپلمات ارشد چینی گفت، پکن تعمدا تلاش نمی‌کند تا در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزرای رویترز، وانگ لوتونگ، مدیرکل امور اروپا در وزارت خارجه چین به گزارشگران گفت، چین دارد با تجارت عادی با روسیه، به اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

 

او گفت: در بحران اوکراین، چین نقشی نداشته و طرف دعوا نیست. معتقدیم که نباید تجارت عادی و معمول ما با هیچ کشور دیگری تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

 

این اظهارات وانگ یک روز پس از نشست مجازی اتحادیه اروپا و چین مطرح می‌شود، نشستی که شامل نظرات اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های روسیه بود و تضمین چین نسبت به اینکه برای اوکراین صلح می‌خواهد، اما «به روش خودش.»

 

پکن که روابط نزدیکتری با مسکو ایجاد کرده، از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین و یا اینکه نام آن را «حمله» بگذارد، سر باز زده و مکررا از تحریم‌های غربی که آن‌ها را غیرقانونی و یک‌طرفه می‌داند، انتقاد کرده است.

 

وانگ با تحریم‌ها اعلام مخالفت کرده و گفت که بیم آن می‌رود که آن‌ها بر دیگر کشورهای جهان نیز تاثیر  گذاشته و به جنگ ارزها، جنگ تجارت و جنگ مالی منجر شود. او همچنین این تحریم‌ها را تهدیدکننده زنجیره تامین، زنجیره صنعتی، جهانی‌سازی و حتی نظم اقتصادی دانست.

 

وانگ همچنین گفت که در این اجلاس هیچ پیشرفتی در مورد قرارداد سرمایه‌گذاری بین دو طرف که به حالت تعلیق درآمده حاصل نشده است.

 

اتحادیه اروپا و چین در اواخر سال ۲۰۲۰ وارد یک توافق سرمایه‌گذاری شدند اما پس از آنکه اتحادیه اروپا مقامات چین را به اتهام نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ تحریم کرد، این قرارداد به حالت تعلیق درآمد. پکن نیز در مقابل، اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا را در لیست سیاه خود قرار داد.

 

وانگ گفت: اکنون توپ در زمین بروکسل است. فکر می‌کنم ابتدا باید اروپایی‌ها تحریم‌هایشان را لغو کنند و سپس به دنبال راه‌های لغو اقدامات تلافی‌جویانه دیگر باشیم، که متقابل و دوجانبه است.

 

گرچه روابط میان چین و اتحادیه اروپا تیره و تار است، اما وانگ از زمینه‌های مشترکی میان این دو شریک اقتصادی عظیم سخن گفت و تصریح کرد که همکاری‌های طرفین در حوزه مقابله با تغییرات اقلیمی عمیق‌تر خواهد شد.

 

او همچنین مسائل اوکراین و ایران را نه نقطه اختلاف، بلکه نقطه همکاری دانست.

روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا افزایش یافت

اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) روز جمعه اول آوریل ( ۱۲ فروردین) با انتشار تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که میزان واردات و صادرات این اتحادیه و چین افزایش یافته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

لاوروف: استفاده از روبل را در معاملات تجاری بین‌المللی ترویج خواهیم داد

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر استفاده از روبل در معاملات تجاری با سایر کشورها، از تقویت روابط اقتصادی با بازار‌های آسیایی خبر داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, ناتو

صندوق بین‌المللی پول: تحریم‌های روسیه سلطه دلار را از بین می‌برد

یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید، تحریم‌های مالی اعمال‌شده علیه روسیه تهدیدی برای کاهش تدریجی سلطه دلار آمریکا است و می‌تواند منجر به چندپاره‌تر شدن نظام پولی بین‌المللی شود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان