امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

داده‌های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون‌ها خانه خالی از یکی دیگر از تبعات رشد جمعیت منفی در این کشور آسیایی پرده برداشت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ژاپن در حال حاضر یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سنی این کشور نزدیک به ۴۹ سال است درحالیکه سال‌هاست دولت ژاپن تلاش می‌کند تا با ... در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

ادامه

جهان, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نخست وزیر جزایر سلیمان: واکنش‌ها به مذاکرات امنیتی با چین «بسیار توهین آمیز» است

ماناسه سوگاواره (Manasseh Sogavare) نخست وزیر جزایر سلیمان گفت واکنش‌ها به مذاکرات امنیتی کشورش با چین «بسیار توهین آمیز» بوده است.

 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: این اولین اظهارات نخست وزیر جزایر سلیمان بعد از نهایی شدن توافق امنیتی این کشور با چین بوده است.

 

سوگاواره روز سه شنبه در پارلمان این کشور گفت «درز اسناد امنیتی با چین پیش نویس این توافق بوده و او جزییات بیشتری درباره محتوای توافق ارائه نخواهد داد.»

 

وی همچنین گفت: ما از سوی کشورهای دوست جدید تحت فشار قرار گرفته‌ایم و به هیچ وجه قصد نداریم از چین بخواهیم در جزایر سلیمان پایگاه نظامی احداث کند.

 

به دنبال انتشار پیش نویس قراردادی که نشان می‌داد این پیمان شامل استقرار کشتی‌های دریایی چین می‌شود، استرالیا، نیوزلند و امریکا درباره توافق امنیتی بین این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام و چین ابراز نگرانی کردند.

 

جاسیندا آردن نخست وزیر نیوزلند روز دوشنبه این پیمان را «نظامی سازی احتمالی در منطقه» توصیف کرد و پیتر داتون وزیردفاع استرالیا گفت کانبرا (پایتخت استرالیا) از این توافق در صورتی که باعث احداث پایگاه نظامی چین در اقیانوس آرام شود نگران است.

 

سوگاواره در اظهاراتش در پارلمان این کشور از کشورهای بزرگی انتقاد کرد که برای آنها اهمیتی ندارد اگر اقیانوس آرام به دلیل تغییرات آب و هوایی زیر آب برود و گفت آنها این منطقه را حیاط خلوت قدرت های بزرگ غربی می‌دانند.

 

وی ادعای احزاب مخالف را درباره این که توافق امنیت با چین به ایجاد دولتی خودکامه منجر می‌شود، رد کرد.

 

رسانه های محلی پیشتر گزارش داده بودند که سوگاواره قصد دارد انتخابات سراسری را که قرار است در سال ۲۰۲۳ برگزار شود تا یک سال دیگر به تعویق بیندازد.

 

دیوید ووناگی (David Vunagi) فرماندار کل جزایر سلیمان روز دوشنبه به اعضای پارلمان این کشور گفت انتخابات تنها وقتی به تاخیر می‌افتد که قانون اساسی تغییر کند و تغییر قانون اساسی باید توسط پارلمان تصویب شود.

 

اعتراض ها در جزایر سلیمان علیه دولت به کشته شدن چهار نفر و از دست رفتن ۱۰۰۰ فرصت شغلی منجر شد.

 

محالفان سوگاواره را به استفاده از توافق جدید با چین و امضای توافق امنیتی برای تقویت حکومت خود متهم می‌کنند.

 

نخست وزیر جزایر سلیمان این ادعا را که حضور چین تهدیدی برای امنیت منطقه است تکذیب کرده است.

تأکید وزاری خارجه روسیه و چین بر تقویت روابط دوجانبه

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در دیدار با همتای چینی خود، بر علاقه مسکو به توسعه هرچه بیشتر روابط با پکن تأکید کرد و وزیر خارجه چین نیز گفت: روابط دو کشور در برابر آزمون‌های جدید مقاومت کرده و مسیر درست خود را حفظ کرده است.

ادامه

افغانستان, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش

چین: ناتو هرگز به صلح کمکی نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد ناتو هرگز به صلح کمکی نکرده است و نقش آن در اوکراین تنها بحران را تشدید می‌کند.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امنیتی, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, کره جنوبی, کره شمالی

رزمایش روسیه در جزایر مورد مناقشه با ژاپن

رسانه‌های ژاپنی امروز (شنبه)، چند روز پس از آن که مسکو مذاکرات صلح با ژاپن را به دلیل تحریم‌هایش به دلیل حمله روسیه به اوکراین متوقف کرد، اعلام کردند که روسیه در حال برگزاری رزمایش‌هایی در جزایر مورد ادعای توکیو است.

ادامه

اتحاد شوروی, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, شرق آسیا